Bred sovsäck eller quilt

Hej!
Några förslag från mig eftersom jag har brottats med samma problem de senaste 15 åren. Jag är inte lika lång som dig, men pendlar omkring 120 kg efter över 30 år på gymmet. Jag behöver minst 185cm i omkrets vid skuldrorna. Jag har goda erfarenheter av Big Agnes long-serie. Jag använde länge en Big Agnes Lost Ranger Long. De kan man ofta få tag på skapligt prisvärt vid
http://www.cookshop.dk/shop/outdoor/soveposer. I alla fall när de har "tillbud"

Annars har jag nyss köpt en Montbell vid deras japanska outlet-hemsida eftersom min Big Agnes var väl trång. Montbells säckar har stretch, och har fått fina recensioner. Fraktfritt, men ca 27-28% i tull & moms (=4000kr tot). Jag köpte en DOWN HUGGER 800 #1 LONG och den var mer rymlig än min Big Agnes. En lång krävs för dig.

http://en.montbell.jp/products/goods/list_fo.php?category=222500. Det är lite omsättning vid outleten, så kolla lite då och då vid intresse.
 
Hej!
Några förslag från mig eftersom jag har brottats med samma problem de senaste 15 åren. Jag är inte lika lång som dig, men pendlar omkring 120 kg efter över 30 år på gymmet. Jag behöver minst 185cm i omkrets vid skuldrorna. Jag har goda erfarenheter av Big Agnes long-serie. Jag använde länge en Big Agnes Lost Ranger Long. De kan man ofta få tag på skapligt prisvärt vid
http://www.cookshop.dk/shop/outdoor/soveposer. I alla fall när de har "tillbud"

Annars har jag nyss köpt en Montbell vid deras japanska outlet-hemsida eftersom min Big Agnes var väl trång. Montbells säckar har stretch, och har fått fina recensioner. Fraktfritt, men ca 27-28% i tull & moms (=4000kr tot). Jag köpte en DOWN HUGGER 800 #1 LONG och den var mer rymlig än min Big Agnes. En lång krävs för dig.

http://en.montbell.jp/products/goods/list_fo.php?category=222500. Det är lite omsättning vid outleten, så kolla lite då och då vid intresse.

Tack☺
Nu har jag fått ner alternativen till två.
Big agnes http://www.cookshop.dk/shop/outdoor/soveposer/bdpl16-deer-park-xl-9-long-double-zipper

Och en quilt från cumulus http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/taiga-360?gid=130&vid=1
 
Just nu lutar det åt en quilt.
Ni om som är vana att sova i quilt, är det svårt att hålla värmen?
Nackdelar?
Vad tror ni om quilt en från cumulus?
 
Ni om som är vana att sova i quilt, är det svårt att hålla värmen?
Nackdelar?

Nackdelen är att det är kallare än sovsäck. Erfarenhetsmässigt menar jag at quilt funkar ner till nollan. Därefter må man ha sovsäck som man snörar åt runt ansiktet (alt krage runt hals). Det är det enda sättet att få den uppvärmda luften till att stå still. Med quilt eller öppen sovsäck kommer minsta rörelse i sömnen att pumpa in ny kall luft som skal värmas upp, med resultat att du fryser tillslut.
 
Nackdelen är att det är kallare än sovsäck. Erfarenhetsmässigt menar jag at quilt funkar ner till nollan. Därefter må man ha sovsäck som man snörar åt runt ansiktet (alt krage runt hals). Det är det enda sättet att få den uppvärmda luften till att stå still. Med quilt eller öppen sovsäck kommer minsta rörelse i sömnen att pumpa in ny kall luft som skal värmas upp, med resultat att du fryser tillslut.

Precis det här som jag också tänker på. Quilt är inte optimalt om man rör på sig mycket i sömnen. Lätt att det blir glipor som släpper in kall luft då.
Jag har problem att sova i en vanlig sovsäck och använder därför min Lite Line 400 från Cumulus som en quilt. Kryper temperaturen ner runt 0 grader blir jag dock tvungen att börja dra igen dragkedjan, men än så länge inte hela vägen upp i alla fall.

Det där om komforttemperation. Inget konstigt med det eller? Min fru sedan snart 30 år är mycket mer frusen än vad jag är och har ett varmare och tjockare täcke hemma än vad jag har. Om hon hade haft sovsäck skule hon säkert ha haft det åxå...Fast om det är könsbetingat vete tusan...
...
Vad lustigt, de har olika comfort temperature för män och kvinnor trots att det är unisexmodell. Skulle kvinnor frysa lättare än män? Borde vara tvärtom tycker jag, om det nu är nån skillnad.

Det finns alltid undantag, men det generella är att kvinnor fryser lättare än män. Ibland finns det flera temperaturangivelser på en sovsäck och då brukar det skilja 5 grader i komforttemeperatur mellan man och kvinna. Exempelvis kan det stå en siffra för Comfort limit, som då gäller kvinna och en annan siffra för Lower limit, som då gäller man.
Unisexmodell gäller garanterat formen på säcken, inte komforttemperaturen.
 
En av de stora fördelarna med quilt, förutom en betydligt lägre vikt, är just att det är så lätt att reglera temperaturen under dygnets varierande temperaturer. Att vakna sjöblöt av svett i sin sovsäck är ingen höjdare, liksom att frysa för att man fått en dragig glipa i quilten. Att undvika det handlar mest om vana och övning.

Det går utmärkt att även använda quilt på vintern. Den behöver då vara vid nog att stuva omkring sig, man behöver ett bra skydd för huvudet, dvs. sova med dunjacka på, ha ett vindskyddat läge, äta en rejäl middag innan man lägger sig och ha ett bra liggunderlag under.
 
Just nu lutar det åt en quilt.
Ni om som är vana att sova i quilt, är det svårt att hålla värmen?
Nackdelar?
Vad tror ni om quilt en från cumulus?



Har tänkt köpa quilt förut men de har blivit sovsäck iaf...skulle sakna huvan dom tillfällen när de blir kallt..

De går precis lika bra att använda sovsäcken som täcke om de blir för varmt..
 
Jag hade tänkt använda den med en huva eller balaclava vid kyla.
Exempel http://www.enlightenedequipment.com/hoodlum-stock/

Du får prova dig fram och se vad som funker för dig. Huva/balaclava förhindrar inte kall luft från att komma in under quilten dock.

...Då jag rör på mig väldigt mycket nu när jag blivit äldre (och blivit bredare) måste jag ha ett bredare alternativ att sova i. Jag funderar på om en quilt kan fungera? Komfort temp 5 till 10 minus.

Nackdelen är att det är kallare än sovsäck. Erfarenhetsmässigt menar jag at quilt funkar ner till nollan. Därefter må man ha sovsäck som man snörar åt runt ansiktet (alt krage runt hals). Det är det enda sättet att få den uppvärmda luften till att stå still. Med quilt eller öppen sovsäck kommer minsta rörelse i sömnen att pumpa in ny kall luft som skal värmas upp, med resultat att du fryser tillslut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plutosmoon Extra bred sovsäck? Bo och sova 6
Utåke Bred sovsäck Bo och sova 2
torpartanten Sovsäck som är bred nertill? Bo och sova 2
UnderEnTarp STOR och BRED luftmadrass Bo och sova 11
statemachine extra bred cellplast liggunderlag Bo och sova 15
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.