Brann i Optimus Hiker 111C

Har to ganger opplevd å få brann i Optmus Hiker 111C, dette har ført til at jeg er blitt nokså skeptisk, lurer på om andre har opplevd det samme? Har henvendt meg til Optimus, men de vil ikke svare meg! Jeg her brukt Statoils ALKYLAT 4-takts bensin, som brennstoff. Forvarmer primusen som vanlig før jeg tenner, først brenner den med blå fin flamme, etter en stund blir selve brenneren (Den runde perforerte toppen) helt rødglødende og etter hvert brenner den med høye flammer, så blir det helt umulig å få slokket med regulator nøkkelen og må slokkes med vann. Det hender jeg har brukt den i teltet i vinter sesongen og tenker med gru på hva som da ville skjedd!

Lettere nervøs!
 
Läcka?

Eftersom du inte kan släcka med regleringsratten så verkar du ha en läcka någonstans. Någon packning inuti brännaren som inte fungerar kanske?

Konstigt att Optimus inte svarar - jag har emailat dem flera gånger och alltid fått svar snabbt.

/J.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
De är väl dåliga på norska..

Optimus alltså.

Att brännarhatten blir rödglödgad betyder förmodligen att bränslet brinner UNDER hatten, istället för ovanför. På kök med "hattbrännare" kan lågan hoppa ner under brännaren ibland. Köket brukar då få ett helt annat ljud, och hatten blir rödglödgande. Ett bränsleläckage undertill på brännaren (tex vid reglerspindeln) kan medföra att läckande bränsle tar eld där, och tänder "huvudströmmen" av bränsle under hatten.

Om det bara händer någon enstaka gång kan man bara snabbt stänga av och tända igen ovanpå hatten innan brännaren svalnar. Händer det ofta är det nog något fel, t ex bränsleläckage.

Att det blir höga gula lågor beror nästan alltid på att brännaren är för kall. Då får man ingen omedelbar effekt av att stänga reglerratten, eftersom det redan sprutat ut en massa bränsle i vätskeform som ligger kvar i förvärmningskoppen. Detta fenomen behöver alltså inte tyda på läckage. Förmodligen har brännaren hunnit svalna för mycket innan du hunnit tända igen.

Peter
[Ändrat av Pask 2001-10-03 kl 22:06]
 
Försök med fotogen

Hej!
Jag har för mej att det var möjligt att använda fotogen i Optimus 111 hiker också. Har du testat det? Jag har själv 2 stycken Optimus 111, men av den äldre modellen, och brorsan har även han ett, men vi har aldrig haft dylika problem med våra kök. Det är möjligt att det finns något skräp i munstycket, eller kanske till och med i bensinen. Töm ur tanken, vrid upp rensnålen, pumpa upp trycket i tanken och försök att vrida upp rensnålen fram och tillbaka ett par gånger så att eventuellt skräp kommer ur munstycket. Sätt sedan nytt bränsle i tanken, och använd ALLTID en tratt med ett nät innuti för att förhindra att det kommer skräp i tanken.
 
Lågans färg - bränsle

Peter Ask är inne på rätt tråd.
Har du ett brännarmustycke märkt G?
Annars kan du få problem.
Det kan läcka och brinna nere vid relageaxeln, därav den stora grafikpackningen.
Detta förband skall vara åtdragigt men packningen inte krossad! Blir den det så kan det läcka! Åtgärden är enkel, rengör och montera en ny packning, finns i reservdelssatsen!
Köp två!
Gul låga tyder på för låg bränsletemperatur! Bränslet kyler av brännaren och det kommer för mycket av det, fel choke! Resultat höga gulröda, sotande lågor.
Så ha rätt munstycke i S=sprit, K=fotogen och G=bensin.
Kolla grafikpackingen och byt om nödvändig, dra lagom hårt!
Förvärm och använd rätt bränsle!

Lycka till!

Johan K
 
Lösning på problemet

Först vill jag be om ursäkt för att Geir inte fått något svar från oss på Optimus. Om det beror på bristande språkkunskaper eller en oändlig cyberrymd låter jag vara osagt...
Om köket är tätt i kallt och trycksatt tillstånd så kan det egentligen bara läcka från två ställen: Packboxen runt bränslespindeln och munstycket. Prova att dra åt packboxen och munstycket, och om det ej hjälper, byt ut grafitpackningen.
Om brännaren ej fungerar efter dessa åtgärder, kontakta oss på outdoor@optimus.se så hjälper vi dig att få ordning på "primusen".

Joel Svedlund
Optimus
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips