Brandsäkerhet i kläder.

För ganska många år sedan gjorde tidningen Utemagasinet ett brandtest av kläder, tält, sovsäckar mm. (Refererar ur minnet)
När de tände eld på en flanellskjorta sade det floff och större delen av den var borta. Journalisterna sade att det där såg hemskt ut, brandmännen sade bara -äsch, det där var väl inget farligt. Bäraren hade bara blivit lite svedd.
När de sedan tände på fleeceskjortan tyckte inte journalisterna att det såg så farligt ut, det bara pyrde lite och kompisarna runt den olycksdrabbade skulle knappast reagera. Brandmännen sade att det var över 1000 grader innanför och 3:e gradens brännskador.

PK Neelix; sa:
När de sedan tände på fleeceskjortan ... Brandmännen sade att det var över 1000 grader innanför och 3:e gradens brännskador.

Det där är intressant! Oftast får man ju itutat sig att det är brandhastigheten som är det farliga! Saker som brinner fort är dumma, saker som brinner sakta är snälla.

Naturligtvis är också skadan på bäraren intressant! Det får man inte glömma. Ett plagg som smälter in i skinnet är ju inte så mysigt.

I och för sig kan en snabbrinnade (snabb-brinnande :)) plagg tutta eld på en hel del annat, och skadan på plagget självt blir ju större innan man hinner släcka.

PK Neelix; sa:
För ganska många år sedan gjorde tidningen Utemagasinet ett brandtest av kläder, tält, sovsäckar mm. (Refererar ur minnet)
När de tände eld på en flanellskjorta sade det floff och större delen av den var borta. Journalisterna sade att det där såg hemskt ut, brandmännen sade bara -äsch, det där var väl inget farligt. Bäraren hade bara blivit lite svedd.
När de sedan tände på fleeceskjortan tyckte inte journalisterna att det såg så farligt ut, det bara pyrde lite och kompisarna runt den olycksdrabbade skulle knappast reagera. Brandmännen sade att det var över 1000 grader innanför och 3:e gradens brännskador.

Bra poäng, som lekman hade jag nog (i alla fall innan jag hann tänka efter) reagerat mer på flanellens egenskaper. Läste så sent som idag om en som tillverkat en egen kåta och som själv brandtestat materialet (det var svårt att få eld på det). Men om man tillverkar kåtan av ett tyg som mer eller mindre smälter ner över en lär väl det vara mer problematiskt än om det säger WOOOFF! bara.

Poängen: det vore nog bra med lite konsumentupplysning; vore kul om Utemagasinet gjode om testet. (Och eftersom de nog läser här då och då så får vi väl se tipset som framfört; det skulle i alla fall få mig att för en gångs skull köpa ett nummer...)

Olika materials brandegenskaper har jag testat ganska mycket praktiskt som svetsare, och många arbetskläder görs av material som liknar friluftsklädernas material, men med tjockare vävar.

Och exemplet med flanellskjortan stämmer bra, det blir snabbt stora hål i bommulsbyxorna, men en brand i dem släcker man genom att lägga handen över i några sekunder, och man blev i värsta fall lite rådnad och någon liten blåsa i handflatan och på benet. Rena polyesterbyxor går nästan inte att släcka och ger fula brännskador, helt i klass med de man får när man tappar smält stål på huden, tredje graden som sjukvården säger.
Blandmaterialen, cordura mfl, är faktiskt mer lika bomullen än polyestern. De brukar mest kola och glöda och inte riktigt vilja flamma upp, och smälter inte heller. Det blir varmare än bomullen, men inte några tredjegradens brännskador om man kväver glöden snabbt.

Vad jag inte vill testa skarpt är hur en fleecetröja understödd av en bomullströja brinner...

Det finns arbetskläder av nomex från Taiga. Jämför man priset på deras nomexkläder med priset på samma plagg fast i vanliga material så är de brandsäkra oftast dubbelt så dyra. Om samma förhållande skulle gälla för friluftskläder vet jag inte.

Men frågan är om det behövs. Jag använder mycket kläder i blandmaterial (G-1000 osv) med ylle som värmeplagg när jag är ute på aktiviteter som innefattar eld, och det har alltid fungerat bra. Som någon skrev så kan man kanske vända på det och fråga sig om värsting membranplaggen är rätt kläder för att traska en helg i skogen och göra ett par små brasor. Omvänt, hur ofta eldar man på kalfjället där membranplaggen kommer mest till sin rätt?

skrinnare (Per Norlin)

Det stämmer klockrent med mina erfarenheter. Nu var det några år sedan jag svetsade så jag kom inte att tänka på det direkt.
Gissa om jag tjatade till förbannelse på verkmästaren att han skulle köpa hem svetshandskar när jag arbetade som bilplåtslagare. Men han tyckte att de vanliga handskarna som redan fanns på lagret dög utmärkt. (De var ju bara att hämta och gick på hela verkstadens totala förbrukning. Hade han köpt egna hade de gått på plåtens egna konto...)
Problemet var att de lämnade en lång glipa mellan handsken och overallen samt att bomullen på baksidan brann. Kändes som att halva svetstiden gick åt till att släcka handskarna.

Grillvantar?

Kan inte alla som vill koka kaffe över öppen eld ta med sig sina grillvantar så är problemet löst. =D

Re: Grillvantar?

mad as ice; sa:
Kan inte alla som vill koka kaffe över öppen eld ta med sig sina grillvantar så är problemet löst. =D

Så det är bara det som är problemet? Jag kan tänka mig att en brand vid matlagning i tält kan ställa till med mycket besvär, både direkta brandskador på människorna där samt vad man gör i vildmarken utan sin utrustning. Nog finns det brandskyddsbehov även för vildmarksutrustning, enligt mig. Men och andra sidan, jag är nog yrkesskadad.

//Micke

Re: Re: Grillvantar?

brandmansmicke; sa:
mad as ice; sa:

Så det är bara det som är problemet? Jag kan tänka mig att en brand vid matlagning i tält kan ställa till med mycket besvär, både direkta brandskador på människorna där samt vad man gör i vildmarken utan sin utrustning. Nog finns det brandskyddsbehov även för vildmarksutrustning, enligt mig. Men och andra sidan, jag är nog yrkesskadad.

//Micke

På bensinköken står det att dom EJ ska användas inne i tältet. Torde vara likadant med andra kök? Laga mat ute så slipper du det problemet.. Fast visst skiter man i det och lagar mat i tältet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adamvest 100% merino, ullfrotté, tygvikt, temperatur, hållbarhet... Tips på hur man skall tänka kring allt i ullkläder. Kläder 29
Snödrivan Storlek på kläder Kläder 31
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 44
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg