Bränsle till multibransleköket

Flygbränsle är giftigt

Flygbensin och Jetbränsle duger oxså.
Bensin underlättar att man har tändvätskan i tanken.

Jag känner ett antal piloter (varav en flygvapenpilot) och en helikoptermekaniker. När jag frågat om flygfotogen som bränsle till något av mina kök så avråder dom från att använda flygfotogen (Jet A1) vid matlagning då det innehåller ett antal gifter (antimögelmedel, antialgmedel och vad det nu är), som inte finns i ”vanlig” fotogen, diesel och kemisk renbensin.

Per
 
Behöver nog inte säga vad mitt val av bränsle har varit. Under de åren jag lagade all mat på fotogenkök luktade jag som de fattigare barnen gjorde före min tid. Statoil blå var min preferens. Brinner så rent att det bränner bort sotet från förvärmningen med sprit. Om jag inte missminner mig diskuterade vi för över tio år sedan sot på kokkärl på Utsidan. Då antogs att sotet förbättrar förmågan att absorbera värme. Det torde gå över en gräns där det isolerar istället. I början av min karriär krånglade jag med spritköket om vintern. Vi har också pratat om det i en annan tråd. Bensin slutade jag med på grund av eldbollar i absiden vid minus tjugo. Då är det inte kul längre. Det brinner bra i traktorn dock. Till er som tycker jag är tjatig för att jag redan skrivit allt detta tidigare ber jag om syndernas förlåtelse. Till er andra säger jag god natt.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
LAW (OKQ8 produktnamn), low aromatic white spirit, lågaromatisk lacknafta, förtunning går bra, det har jag använt också i många år, kristallolja, nafta- (petroleum)baserade tändvätskor. Renare bränsle fungerar bättre än sådana med "diverse tillsatser", MEN i "skarpt läge" så är det Kajsa Vargs "man tager vad man haver" som gäller. Annars är det ju så att det i princip är lätt & enkelt att få tag på bra bränsle, vi har ju affärer & mackar lite varstans (i-lands problem ?)
 
Som jag skrev tidigare kör jag alltid på alkylat eller kemiskt ren bensin men eftersom jag aldrig testat fotogen blir jag nyfiken. Har bara sett fördelar med bensin både i förvärmning och som bränsle. Jag förstår att fotogen har bättre säkerhet än bensin men annars? Kanske jag blir omvänd? Ska köpa fotogen och testa nu.
För övrigt blir jag påmind om gamla tiders fotogendoft när Silenhag tror jag det var skrev att han hittat en gammal dunk. Skulle kunna tänka mig några stänk bakom örat innan man stävar ut på dansgolvet😄
 
Behöver nog inte säga vad mitt val av bränsle har varit. Under de åren jag lagade all mat på fotogenkök luktade jag som de fattigare barnen gjorde före min tid. Statoil blå var min preferens. Brinner så rent att det bränner bort sotet från förvärmningen med sprit. Om jag inte missminner mig diskuterade vi för över tio år sedan sot på kokkärl på Utsidan. Då antogs att sotet förbättrar förmågan att absorbera värme. Det torde gå över en gräns där det isolerar istället.

Polerat kompakt hårt sittande sot förbättrar kärlets absorbtion men då skall det vara väldigt tunt.
Fluffiga tjocka lager sabbar det totalt och väldigt totalt , kolla på reentryskölden inom rymdfart.
Så kaffepannan som det hänger sot ala skägglav på får man elda på rätt bra med.

I jmf mot en flänskastrull och gas så lär energiåtgången vara inom området flera hundra gånger
i effektivitetsskillnad.
 
Ja, jag brukar då skilja på kokkärl som används på köket och de som används på öppen eld. Det går åt en jäkla massa mer soppa till att koka kaffe i en sotig panna.
Eldar men med ved så räcker det med att skrapa av det värsta.
 
Jag tycker att T-röd sotar mindra än bensin.

Vilken sorts bensin kör du på och har du verkligen rätt blandningsförhållanden, luft bränsle, vid din kökseldning?

Min erfarenhet är att sotar det kör man med för fet blandning eller har för kall brännare.

Blandningsförhålladena reglerar man med munstyckena och bränslematningen.

Munstyckena i mässing varar inte i decennier hålen vidgas.

go tur
 
Jag tror han menade vid förvärmning. Min erfarenhet är också att bensin sotar en del vid förvärmning, men att det bränns bort när man väl drar igång köket.
 
Vilken sorts bensin kör du på och har du verkligen rätt blandningsförhållanden, luft bränsle, vid din kökseldning?

Min erfarenhet är att sotar det kör man med för fet blandning eller har för kall brännare.

Blandningsförhålladena reglerar man med munstyckena och bränslematningen.

Munstyckena i mässing varar inte i decennier hålen vidgas.

go tur

Jag tror han menade vid förvärmning. Min erfarenhet är också att bensin sotar en del vid förvärmning, men att det bränns bort när man väl drar igång köket.

Jag avsåg förvärmning.
 
Jippii!

Nu vet jag vad min nästa uppfinning ska bli: Akrylatbensin - så klart!

Jag har redan uppfunnit den encylindriga boxermotorn och håller just på och jobbar med likströmstransformatorn. Därefter är det dags att börja med akrylatbensinen.

Någon som vill vara med och investera en större summa pengar i projektet?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips