Bra vandring inom 2-3 timmar från Stockholm

Hej allihopa!

Ska ut om två veckor för en helgvandring med en vän och våra två döttrar (både 8 år gamla). Mitt kunskap om bra vandringar i Sverige är lika med noll, men vill gärna upptäcka detta vackra land mer. Det vi letar efter är en enklare vandring:

* inom 2-3 timmars bilfärd från Stockholm.
* där vi kan parkera bilen, vandra 8-10 km längs en (inte allt för svår) led, få se någonting intressant alt. vackert vid målet, tälta, för att sedan vandra tillbaka till bilen nästa dag.

Jag har köpt en bok över vandringar i Sverige, ochdet bästa jag kunde komma på mha den är kanske Sjuvallsleden i Hudiksvallsområdet. Har redan provat Tyresta Nationalparken och skulle vilja prova någonting lite mer 'vilt' :)

Skulle någon därute vilja hjälpa mig med några bra förslag? Skulle vara jätte tacksam!!

Mvh,
Patrick

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Rundslinga på Sörmlandsleden

rockempire; sa:
Kan ju rekomendera många fina sträckor på Sörmlandsleden. Finns många fina rundslingor där du kommer tillbaka till utgångspunkten efter avslutad vandring. ta med lite mat och sätt er i ett vindskydd och käka lite lunch.

http://www.sormlandsleden.se

Vi gick för ett par år sedan en trevlig rundslinga på Sörmlandsleden - "Nynäs runt". Området ligger mellan Trosa och Nyköping. Gå till länken ovan, välj Rundslingor i menyn till vänster så hittar ni bra beskrivning och karta. Vi gick den på två dagar utan att stressa (två vuxna, inga barn). Vi parkerade bilen vid Bråfalls såg och tältade bredvid vindskyddet i Sandvik. Det är en fin rundtur genom olika typer av natur och med möjlighet till bad. Kanske lite längre än ni tänkt er men det går att korta av den lite om man genar en bit på småvägar.

/Karin

Hej !! Om du annars vill går det alltid att gå någon alt några utav sträckorna 11-21 på Sörmlandsleden, vilket är mkt vackert och lite vildmark över det hela.
Gick några av etapperna för 2 veckor sen...

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips