Bra ullsulor - vad gillar ni?

Jag har meckat egna. Skrev om det i en tråd för ett tag sen i 'gör det själv'. De håller än. Men nu inför vintern tänkte jag uppgradera lite, har köpt 1.5 kilo råull som jag tvättat och tänkte filta egna sulor. Ullen kostar 25 kr per kilo och det tar inte så lång tid. Dessutom får jag 100% närproducerad ull. Känns som en bra deal. När jag är klar med sulor till alla skor tänkte jag ge mig på innerskor.

Spännande! Hur gör du då? Tovar? Har du ngn instruktion för ditt handarbete?
Mvh J
 
Spännande! Hur gör du då? Tovar? Har du ngn instruktion för ditt handarbete?
Mvh J

De första var bara några lager med ullfilt som jag sydde ihop med lintråd. Nu har jag tvättat råullen och kardat den. Kardningen tog tid, skulle haft ullkammar att börja med, det gick att köra allt med kardor men tog tid som sagt. Volymen på ullen ökade helt galet mkt! Sen tänkte jag lägga ullen i flera lager med fiberriktningen rätvinkligt och sen filta/tova i varmt såpvatten. Om man gör de i en ungefärlig sulform fast dubbelt så stora så kan man filta ner dem till ungefärlig storlek, och då får man upp tjockleken också. Har man lite mån att ta av är det ingen konst att rikta dem till exakt storlek. Jag upplever att de som jag sydde, som initialt var 7-8 mm tjocka var lite sladdriga. I vissa skor ville de gärna följa med när man tog av skon. Funderar på att stosa fast ett lager linnelärft i botten på sulan för att få lite styvhet.
 
...Jag upplever att de som jag sydde, som initialt var 7-8 mm tjocka var lite sladdriga. I vissa skor ville de gärna följa med när man tog av skon. Funderar på att stosa fast ett lager linnelärft i botten på sulan för att få lite styvhet.

Funderat på näver? Kom över ett par sulor med just näver som stadgande material på nån hantverksmässa typ. Sydda Ull-Näver-ull.
 
Funderat på näver? Kom över ett par sulor med just näver som stadgande material på nån hantverksmässa typ. Sydda Ull-Näver-ull.

Ingen dum idé. Har ingen näver hemma, och lite omständligt att hitta och torka plant näver. Lärft har jag en massa av. Tror jag föredrar att ha ett fuktbindande lager ytterst. Men dömer ingen som vill ha näver i sina sulor. Jag är bara lat.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.