Kalla fötter

Tjena!

Jag har just börjat köra telis. Skaffade ett par begade T1:eek:r som sitter finfint på fötterna. Men jag har problem med kylan, under -10 så lyckas jag inte hålla värmen i fötterna. I pjuckerna fanns det två innersulor när jag köpte dom, underst en isolerande sula och överst en "formsula". Jag har testat med lite olika varianter:

1. En extra filtsula vilkte resulterade i att det blev för trångt för tårna och det blev kallt pga av det.

2. Ersatte orginal isoleringssulan med en filt, men det blev inte bättre.

3. Plockade bort isoleringssulan helt och körde bara med "formsulan", men då kröp kylan upp alldeles för snabbt.

Jag kör med yllesockar, typ 200g ullfrotté.

Är det någon som har tips på hur jag ska lösa detta? Måste jag fixa nya pjäxor som är lite större så att jag rymmer en extra sula/tjockare socka? Eller kan man forma om de gamla? Hur fungerar de nya formgjutna innerskorna, är de varmare? Tacksam för tips!

Anders
 
Höj hålfoten

Jag fick jättebra tips av en kille som jobbar på Intersport i ÖSD. Han sa att man kan testa att förhöja upp hålfoten. Även om man inte har låga fotvalv så kan det vara en bra idé för då får foten bättre stöd och blodet strömmar lättare.
Sen är ju riktiga ullsockor utan något konstmaterial oftast bättre än de med konstmaterial inblandat tycker jag.
Men det är ett helvete att frysa så där om fötterna. Suck. Inget kul alls.
 
Två tipps

Jag kör själv med två st, strumpa.
En tunn innerstrumpa som transporterar bort fukt från foten ut i den andra sockan som är en blandning av ull och syntet. Ullen har ju den funktionen att den håller värmen trots fuktighet, torkar också relativt fort.

Brukar ibland ta till ett gammal beprövat knep vid kyla. Jag "lindar" in den sula som är närmast foten i tidningspapper. Den suger uppp fukt och isolerar bra. Vid närmsta besök i ölstugan sä är det bara att byta isoleringen och lägga in en ny.

Har testat detta "trick" under mycket kalla förhållanden vid ett flertal tillfällen och det funkar.

Tycker du ska pröva dig fram, ta det som känns bekvämast för fossingarna.
Syns i backen..

Jag har själv Garmont veloce (osäker på om jag stvar veloce rätt här..)
 
Fungerade perfekt med formgjuten sula!

Tack for alla tips!

Jag fixade en formgjuten sula och med den sa har jag inte frusit ett smack! Kor med tunna syntetstrumpor nu och ar valdigt varm om foten.

Anders
 
Retro

Hittade ett par gamla "muffsar" på bytesmarknaden för några tior. Dom rockade fett i mitten på 80-talet, ssk den smällkalla vintern -85 då termometern kröp under -30 varje morgon vecka 7-9.
Det är alltså överdragsdamasker till slalompjäxor (eller telispjäxor!) i nåt blått, lättstoppat syntetmaterial, lätta att ta av och på, om man kommer ihåg att ta pjäxan ur bindningen, fiffigt kardborreband i sidan, kompletterat med en tryckknapp.
Var faktiskt ensam om muffsar i Chamonix i år, såvitt jag kunde se, men nånstans börjar ju en trend, så håll utkik i nästa års skidfilmer!
Har ni f ö tänkt på att gamla trender återkommer vart 20:e år, det är skrämmande hur väl det stämmer. Det har väl med generationsskiften att göra (Intervallet har krypit uppåt 25-30 år numera). Alltså kan vi i sommar förvänta oss att flickorna har pastellfärgade kläder när det är utgång, samt att tanterna har slappa rosa träningsoveraller i bomull med "TAKANO" skrivet med STORA bokstäver längs ena benet. Stenmarksluvan är ju redan tillbaka, se annons i "Åka Skidor".
V.S.B.
[Ändrat av björner 2003-02-19 kl 22:28]
 
Jag har fryskänsliga fötter

Så här gör jag för att klara mina köldkänsliga fötter.

På foten en tunn syntetsocka och en medeltjock i ull/syntet. Föredrar 80% ull, 20% syntet. Sedan innerskon till pjäxan med orginalsula och med en storlek som ger viftmån.
Sedan plastskalet som inte spänns hårt annat än när det behövs.

Jag är övertygad om att det är viktigt att torka innerskona noga så ofta man kan, jag är också övertygad om att innerskona tappar i värmeprestnda övertiden varför de med åren blir kallare.

Jag åker telis med ett par gamla Garmount Estremo och tur lätt telis med Scarpa T4.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vinddriven Svettiga = kalla fötter Telemark 13
TelisChris Varma Fötter Telemark 6
Nemo Värkande fötter Telemark 3
klätterpetter JÄTTESTORA FÖTTER ... Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.