Värkande fötter

Hej

Efter att jag införskaffat ett par T1:eek:r så har mina fötter börjat trilskas rejält. Jag får ont och nån slags kramp i hålfoten och detta fortplantas upp i benen, jag tror att det brukar kallas skridskokramp.
Jag har tidigare åkt i läderpjäxor och hyrda crispi och ej haft några problem. I affären och hemma känns T1:eek:rna riktigt sköna, men så fort skidorna åker på börjar värken. Har testat att byta till en sula från mina vandrarkängor utan resultat.

Finns det några knep eller måste jag skaffa en formgjuten sula??

// Henke
 
Ont i fötterna

Hur länge har du haft denna värk? Åker du mycket? Jag själv känner exakt samma sak varje år de första dagarna men sedan försvinner värken. Jag har ett par Garmont Libero, ganska lika T3:eek:rna men jag tror inte att det är skorna det beror på. Jag vet att jag har ganska liten hålfot. Kanska ett fotinlägg under sulan skulla kännas bra för dig? Själv använder jag inget annat än skon men det är ju för att det slutar verka när man åkt ett par dagar.
Mitt tips: testa ett hålfotsinlägg, lycka till...
 
Skaffa formade sulor!

Hej!

Jag har också T1:eek:r och egna fötter. Helt klart är att Scarpa inte har använt mina fötter när de gjorde T1:an. Men det går ju att modifiera!

För det första; Skaffa formgjutna sulor. De är nånstans mellan oumbärliga och väldigt bra. Dels får du bättre kontakt med skon och dels slipper du knölar under fötterna. På köpet fryser du mindre om fötterna.

Fler modifieringar; Gummiduk i innerskon under den formade sulan som gör pjäxan "lägre". Utskuren vaddering vid fotknölarna för att slippa tryck på dem. En extra halvsula under hälen för mer framåtstuk.

Har nu ett par mycket bekväma pjäxor som jag har fullt spända hela dagarna (utom vid uppförsgång förstås). Kan erkänna att det var lite speciellt att sätta kniven i de nyinköpta pjäxorna men det blev bra.

Åk skidor!

//Ola Orädd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TelisChris Varma Fötter Telemark 6
anderswallander Kalla fötter Telemark 6
Vinddriven Svettiga = kalla fötter Telemark 13
klätterpetter JÄTTESTORA FÖTTER ... Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.