Innersula för att suga uppp fukt?

Vilken innersula funkar bäst för att suga upp fukt? Jag har hittils kört på vanliga filtsulor och det det funkar hjälpligt, men det verkar inte ha så stor kapacitet. Jag vet inte vilket material dessa är gjorda av. Allt de säger är filt, men vad är filt?

Jag köpte idag ett par ullsulor från ullcentrum på granngården i 100% ull. De verkar rejäla. Har bara provat dom på en promenad och de verkade funka bra. Vet dock inget om slitstyrkan. Jag brukar svettas rätt bra om fötterna, ullsockor funkar, blir fuktiga men inte kalla.
http://www.ullcentrum.com/visa_produkt.asp?id=771&t=Sula+strl.+37-47.
Sula%20par(2).jpg


Har också sett ullsulor som verkar sitta på papper, jag har inte vågar prova dessa. Vad kan man använda annars? I lumpen gjorde jag ibland extrasulor av tidningspapper som jag la under filtsulan.
 
Jag har hört att man kan ha en ultratunn dambinda under sin fukttransporterande sula. Detta ska enligt uppgift fungera ganska bra, såvida man har plats för bindan utan obekvämligheter som följd.
 
ullsulor är nog inte så bra. På grund av materialets hydrofoba egenskaper ska det mycket till innan de börjar suga upp vatten. Nog bättre på att satsa på att byta strumpor, använda fotdeo (det finns) eller talk. Eller en kombination av ovantående. Eller byt kängor till något som ventilerar bättre.
 
ullsulor är nog inte så bra. På grund av materialets hydrofoba egenskaper ska det mycket till innan de börjar suga upp vatten. Nog bättre på att satsa på att byta strumpor, använda fotdeo (det finns) eller talk. Eller en kombination av ovantående. Eller byt kängor till något som ventilerar bättre.

Jag har provat fotdeo och absolut torr och liknande men då blir det ännu värre. Det bästa knepet hittils har varit att vara noga med hygienen och byta strumpor och innersula när man tar längre rast. Får väl fortsätta med det. Använder helst kängor i läder då tex-membran brukar bli för tätt, men läder är ju inte precis ventilerande. Finns det kängor i syntet utan membran eller något annat alternativ? Jag är tyvärr inte så förtjust i lågskor till vandring.
 
Tre-fyra lager tidningspapper som du byter mot torra dito då och då...man kan ju dessutom lägga de blöta under en sten utan att belasta sitt samvete vad gäller miljön.

Ingen höjdare att ha direkt mot strumpan men under en annan sual är det funkis.

Kostar ju desutom inte mycket att testa!

De enkla lösningarna är oftats de bästa.
 
Jag har provat fotdeo och absolut torr och liknande men då blir det ännu värre. Det bästa knepet hittils har varit att vara noga med hygienen och byta strumpor och innersula när man tar längre rast. Får väl fortsätta med det. Använder helst kängor i läder då tex-membran brukar bli för tätt, men läder är ju inte precis ventilerande. Finns det kängor i syntet utan membran eller något annat alternativ? Jag är tyvärr inte så förtjust i lågskor till vandring.

Nej, jag vet vad du menar, kör själv lundhags och är grymt nöjd med det. Innan hade jag meindls som jag hatade. I och med bytet till lundhags har jag inte några större problem med fukt, byter strumpa då och då bara. Innerstrumpa då alltså. Ett bra tips är att ha höga innerstrumpor (typ stålgrå) som för upp fukten en bit. Devold har också nån hög strumpa i ullblandning.

En fotdeo som jag tycker är bra är elite (för cyklister egentligen), den funkar för mig, vilket absolut torr inte gjorde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ehn bra låga/halvhöga kängor med borttagbar innersula? Kläder 6
riblo Innersula med dämpning? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.