Innersula med dämpning?

Ska snart iväg på en Nepalvandring. Jag har ett par tämligen simpla Merrelkänger som är väl ingångna(=garanterat skoskavsfritt), tyvärr är dom lite tunna i sulan under främre fotbladet vilket gör att jag blir lite trött i fötterna vid stenig terräng. Eftersom jag inte vågar riskera skoskav är nya kängor inget alternativ utan tänkte hotta upp mina gamla med ett par nya innersulor gärna med stötuptagande förmåga.

Tips på bra sådana sulor, Tack!
 
Som nämnts tidigare i någon tråd så är nog en formgjuten sula att föredra. Då får du ju stöd under HELA foten vilket fördelar ut trycket/stötarna bättre än en vanlig platt sula. Dessutom är ju dessa sulor lätta att hålla rent (åtminstonde de som är i material utan korkinlägg och mocka m.m som finns på en del lyxmodeller) Löplabbet och många andra kan säkert hjälpa dig. Detta får ses som en investering i BÅDE stötskydd och en bra gångstil (neutral fotisättning) vilket skonar rygg och kropp vid längre vandringar. Du blir ju också mindre trött om du inte snedbelastar kroppen vilket säker kan ta dig ännu längre i Nepal.

Självklart finns det Gelsulor för en ganska billig kostnad. Har du ett bra "fotsteg" så kanske detta är att föredra rent ekonomiskt. Men jag tycker att det inte är lika skönt att gå långt i dessa sulor (i de jag testat känns det som om man inte får ordentligt grepp efter ett tag i min kängor) Gelsulor passar nog bättre när du STÅR mycket på hårda golv. Tycker jag.
 
sulor => skoskav?

Om du lägger i tjockare sulor i skon så kommer
foten i ett annat läge jämfört med tidigare.
Är du känslig kan detta ge skoskav.

Alltför mjuka innersulor gör att foten sjunker ner i skon för varje steg, vilket också kan ge skoskav.

Nog lika bra att antingen skaffa gjutna sulor eller nya kängor.
 
Förstår bra att du inte vågar byta kängor!

Rehband har några alternativ värda att checka: en gelsula och dessutom ett stödande, dämpande alternativ tänkt för löpning. Skorna med till butiken, pröva hur det känns.

hälsn My
 
Risk för skoskav

Som någon skrev här ovan, det finns risk för skoskav med nya sulor. Jag provade själv att byta sulor till ett par som var mer stötupptagande. Ingen större skillnad i storlek/tjocklek, men jag fick skavsår under foten där jag aldrig känt av sånt förut. Det blev inte bättre efter 7-8 mils "inkörning" utan jag fick använda de gamla sulorna igen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.