Bra tält för sommarfjällen?

• Trådstartare strindelius@spray.se (Maria Strindelius)
  • Start datum

strindelius@spray.se (Maria Strindelius)

Gäst
Ska köpa ett nytt tält då vår sommarvandring i fjällen börjar bli tradition. Vill ha ett 3-manna. Funderar på Fjällrävens Akka Turist eftersom vi inte tältar vintertid. Räcker tältduk som tål 1500-300 mm vattenpelare för en veckas hällregn? Andra tips om bra tält för sommarfjällen?

det finns alternativ...

Jag har letat tält ett tag nu och börjar närma mej, för min del blir det nog ett Mountain Hardwear Light Wedge 3. Detta är ett skapligt stort 3-manna, för 3 årstider. En totalvikt på 3.12 kg. Grön till skillnad från det blå du nämde. Och nästan självstagande, förutom en båge över absiden som måste spännas lite. Priset ligger nog någon hundring över 3000, vilket är priset på Akka turist om jag inte har helt fel. Kolla http://www.mountainhardwear.com/tents/3season/000163.html, kommentarer på detta val skulle vara väldigt trevligt. /PK

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips