Bra snöskor?

Har inte så mycket erfarenhet av snöskor men av de jag har testat så anser jag Lundhags vara överlägsna. Har även testat varianter som till större delen består av hårdplast, någon som liknande den här http://www.outnorth.se/tsl/305-approach-easy#Danube Tyckte att dessa, jämfört med lundhags, kändes "billiga", plastiga, vingliga och påtagligt obekvämare att gå med.
 
Hej!

Tips på riktigt bra snöskor önskas. Ska vara till man på ca 80 kg och användas främst vid småviltjakt.

Tack på förhand!
Hej

Jag gillar tsl, de funkar bra i brant terräng och har modell med smidiga bindningar. Har ett par msr, de fungerar lika bra men bindningarna är lite långsammare att ta på.

En stor skillnad mellan olika skor utöver bindningar är hur bra de fungerar i brant terräng. Sådana översizade skor tror jag ofta har sämre dubbar och är svårare att gå med i brant. Antar att de också lättare kan fasta i om det är snårigt eller stenigt om storleken är för stor?

Typ sån modell xely länkade gillar jag för att de är lagom storlek, enkla att ta på och av samt glider inte när det är brant.
 
Har också TSL , tror de heter 327 Rando eller liknande. Mycket bra tycker jag, men tycker att man ska kolla på de som har "klick-spännen" som typ snowboardbindningar. De som bara har remmar får man spänna ibland.
Inget stort problem, men ändå

Nu behövs bara en massa snö för att kunna använda dem också :p
 
Jeg har ikke erfaring fra mange typer, men de siste årene har jeg brukt Tubbs Mountaineer 36" og Journey 30" til toppjakt i januar da snøen ennå ikke har pakket seg. Jeg syns størrelsen har mye å si. I dyp løssnø er de største best. Tubbsene har kraftige og enkle bindinger som justeres enkelt med votter på. De har fungert bra. Med jaktsekk og gevær havner jeg vel på rundt 95 kg. Jeg har skrevet litt om mine erfaringer med disse trugene her.
 
Hej

Jag gillar tsl, de funkar bra i brant terräng och har modell med smidiga bindningar. Har ett par msr, de fungerar lika bra men bindningarna är lite långsammare att ta på.

En stor skillnad mellan olika skor utöver bindningar är hur bra de fungerar i brant terräng. Sådana översizade skor tror jag ofta har sämre dubbar och är svårare att gå med i brant. Antar att de också lättare kan fasta i om det är snårigt eller stenigt om storleken är för stor?

Typ sån modell xely länkade gillar jag för att de är lagom storlek, enkla att ta på och av samt glider inte när det är brant.

Det handlar nog väldigt mycket om vad de skall användas till. Många använder snöskor just för att ta sig upp för branter, men i detta fall skulle de användas vid "småviltsjakt". Men då vet man ju inte om det betyder:

1: I stället för skidor generellt = vandra i djup snö = stora snöskor

2: I stället för skidor i terräng där man av olika skäl inte kan åka skidor, brant, stenigt etc = mindre snöskor
 
Det handlar nog väldigt mycket om vad de skall användas till. Många använder snöskor just för att ta sig upp för branter, men i detta fall skulle de användas vid "småviltsjakt". Men då vet man ju inte om det betyder:

1: I stället för skidor generellt = vandra i djup snö = stora snöskor

2: I stället för skidor i terräng där man av olika skäl inte kan åka skidor, brant, stenigt etc = mindre snöskor

Verkar rimligt. Jag har använt snöskor uteslutande vid vinterklättring och då oftast brant och stenig terräng. Säkert annat än vid jakt :)
 
Jag har ett par TSL 325 Escape, de har jag använt några gånger nu i vinter , funkar bäst ihop med stavar . Jag har haft en pulka dragen efter mig med diverse klätterutrustning och kameror i. Man får spänna efter remmarna någon enstaka gång, annars har det varit till belåtenhet, fint med den typen av "bindning"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
Still Alive Kapacitet för snöskor? Utrustning allmänt 13
sparken Snöskor? Utrustning allmänt 30
ramsis_iv Snöskor vs Skidor Utrustning allmänt 19
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
nahoj81 snöskor vs turskidor Utrustning allmänt 12
Raskesven Snöskor? Utrustning allmänt 16
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.