Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker

Den brukar jag också använda. Frågan är om någon "övernitisk" polis kan underkänna den eftersom den lyser/blinkar orange i stället för rött. Magnetfäste men om det inte finns något magnetmetalliskt på kajaken så är GladPack ett bra sätt.

En sån har jag också och den är helt laglig att använda till utskjutande last även om färgen är orange.
Den är till för att varna, som saftblandarna på taket på lastbilar som blinkar orange åt alla håll.

Det är bara om man har den på fast sken som den är olaglig bakåt - blinkar eller roterar ljuset så är den laglig åt alla håll.
 
Enligt Transportstyrelsen:
"Glöm inte markera utstickande last med exempelvis en röd vimpel. Om du kör i mörker ska utstickande last märkas ut med ljus och reflexer – vitt framåt och rött bakåt."
 
En sån har jag också och den är helt laglig att använda till utskjutande last även om färgen är orange.
Den är till för att varna, som saftblandarna på taket på lastbilar som blinkar orange åt alla håll.

Det är bara om man har den på fast sken som den är olaglig bakåt - blinkar eller roterar ljuset så är den laglig åt alla håll.
Var hittar du information om att det är ok med orange ljus bakåt? Överallt där jag kollat står det att det SKALL vara rött. Det är klart att du kan använda den men det innebär väl inte att den kan ersätta det röda ljuset?
 
Var hittar du information om att det är ok med orange ljus bakåt? Överallt där jag kollat står det att det SKALL vara rött. Det är klart att du kan använda den men det innebär väl inte att den kan ersätta det röda ljuset?
... och orange varningsljus är endast till för arbetsfordon
 
... och orange varningsljus är endast till för arbetsfordon

På YKB-utbildningarna nämns inget om vad som gäller för personbilar, så då är det tydligen rött bakåt som gäller.
Ganska löjligt att det är skillnad på hur personbilar och lastbilar ska varna andra trafikanter i mörker...

viktigast borde väl vara att varna överhuvudtaget och att varningsblinkljuset i mörker är enhetlig med samma färg?
Det blir ju mindre risk för missförstånd då ifrån andra trafikanter.
 
På YKB-utbildningarna nämns inget om vad som gäller för personbilar, så då är det tydligen rött bakåt som gäller.
Ganska löjligt att det är skillnad på hur personbilar och lastbilar ska varna andra trafikanter i mörker...

viktigast borde väl vara att varna överhuvudtaget och att varningsblinkljuset i mörker är enhetlig med samma färg?
Det blir ju mindre risk för missförstånd då ifrån andra trafikanter.

Orangt blinkljus används för att varna allmänt medan utmärkning av utskjtuande last ska vara vitt fram (omedelbart frmaför) och rött bak (>1m bakom) - se tidigare citerad lagtext. Det gäller oavsett om det är en personbil eller lastbil som bär den utsjkutande lasten. Jag vill därför ha RÖTT ljus bakåt och inget annat. Om jag nu ska ha en lampa för att synas och köra lagligt så känns fel färg som fel val för mig.

Om inte din utbildare sagt rött ljus bak för din utskjutande last på lastbil har de inte sagt rätt anser jag.

/Patrik
 
Det gäller oavsett om det är en personbil eller lastbil som bär den utsjkutande lasten.

Då kan du få i uppgift att stoppa tungtransporter som har överhäng och med följebilar och förklara för dom och chauffören med YKB-bevis att dom gör fel med att ha orangeblinkande ljus bakåt och att det är du som har rätt.

Jag förstår att det är extremt viktigt för dej att utge dej att veta mer än alla andra men med ditt inlägg så ifrågasätter du då en hel yrkeskår av lastbilschaufförer som har YKB-bevis och trots det gör fel, enligt dej.

Du kan även kontakta alla YKB-utbildare att dom lär ut fel, eftersom du kan det här bättre än dom.
 
Det är viss skillnad på "vanliga" transporter och transporter med fordon och last som kräver undantag från vanliga reglerna.
Såna transporter ska ansökas om och godkännas. Fordonstågen (alltså med varningsbil) kräver att det även finns orange varningslyktor.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.