Bra om yxor!

I USA så tycker man att allt som är betalt av skattemedel skall vara gratis, och producerar massa pdf:er. Ett riktigt guldkorn är det som i Sverige kanske borde fått ett SoU-nummer men här finns som en retrosnygg broschyr med amerikans yxhistoria, hur man på bästa sätt slipar sin yxa och inköpstips på nya och begagnade modeller. Hur man använder en yxa för att på amerikanskt sätt fälla träd. osv

"An Ax to Grind: A Practical Ax Manual" -
United States
Department of
Agriculture
Forest Service
Technology &
Development
Program
2300 Recreation
July 1999
9923-2823-MTDC



surfa in på:
http://www.fhwa.dot.gov/environment/recreational_trails/publications/fs_publications/99232823/

eller ladda hem som pdf
http://www.fhwa.dot.gov/environment...lications/fs_publications/pdf/pdf99232823.pdf


mums för alla egg-intresserade! kartor med olika yxhuvudtyper från olika delar av USA




/Andreas
 
Hei... finnes Yxboken og laste ned på nett?
Antagligen inte - eftersom de vill ha 50:- för den lös. Då lär de jaga piratpubliceringar också...

Den följer med när man köper en yxa från Gränsfors, då är de försedda med yxidentiteten/artikelnumret
angiven på en klisteretikett på baksidan och garantikortet inhäftat i sista uppslaget. Så efter ett tag får
man flera yxböcker i sin samling...

( Lilla yxan är för söt - och:
Huvudet till Knubben / Vildmarksyxan blir en perfekt friluftsyxa - när huvudet skaftats om med skaftet till
Liten skogsyxa! Lätta 450g huvud och långa 450mm skaftlängd. Synd att inte Gränsfors själva vill skafta
det huvudet så... )
_IMG2885_DxO+Odd.jpg

/Odd

PS
När jag jämför den amerikanska pdf-filen med min Yxbok - så är den amerikanska minst lika bra,
om inte mycket bättre, som vård och användningshandbok. Och Gränsfors yxor är faktiskt positivt
omnämnda av den amerikanske författaren...
 
Senast ändrad:
Någonstans blir en yxa för lätt att väl fungera som yxa, lilla yxan tycker jag har passerat den gränsen. En stor lapphuggare fungerar väl så bra.

go tur
 
Jag sa bara att den är för söt, inte att den ska användas till något praktiskt. Den är dekoration på min vägg...
Den andra ska bli min ersättare för en omskaftad gammal Agdor från 60-talet som bor på Alaskaramen.
/Odd
 
Någonstans blir en yxa för lätt att väl fungera som yxa, lilla yxan tycker jag har passerat den gränsen. En stor lapphuggare fungerar väl så bra.

Japp den funkar ofta lika bra. Men den är ofta tyngre än lilla yxan!
Ganska liten, finsk lapphuggare, inklusive läderslida, 17 cm blad, 330g.
Gränsfors lilla yxa, med eggskydd i läder, 360g.

När jag går (eller fiskar) i naturskyddsområde eller liknande med iordningställda eldplatser och utkörd ved, brukar jag ta med lilla yxan. Gör det smidigare att tända en eld. Och fullt tillräckligt när någon annan fixat färdigkluven ved.

Det jag vill varna för med små yxor är snarare att dom är farligare än stora yxor för den oerfarna användaren.
Ett hugg som missar sitt mål, eller passerar det oväntat lätt, tenderar att träffa kroppen. Inte marken, som med en stor yxa. Man bör alltså stå på knä när man använder en liten yxa.

/John
 
Det jag vill varna för med små yxor är snarare att dom är farligare än stora yxor för den oerfarna användaren.
Ett hugg som missar sitt mål, eller passerar det oväntat lätt, tenderar att träffa kroppen. Inte marken, som med en stor yxa. Man bör alltså stå på knä när man använder en liten yxa.

/John
Det är helt sant.
 
Helt sant, och, sedan jag började jobba på knä med yxa i skogen, har jag aldrig slutat. Även med större yxor. Det är ju väldigt sällan man står inför sådana klyvningsjobb att man bara måste ha den kraft man får när man hugger upprätt.
Att klyva de grenar och annat man oftast har som ved, görs alltid enklast lite makligt på sidan, och tappade bitar flyger aldrig långt. Ett life hack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.