karl_nilsson; sa:
Vad ska man äta när man cyklar längre sträckor??,
Menar du hur inför ett lopp, under ett lopp, när du tränar 3-4 pass i veckan, under en cykelsemster eller något annat?
Inför ett lopp äter jag mycket långsamma kolhydrater dagen/dagarna innan (beroende på längd) och på morgonen innan blir det en bamsefrukost med gröt, ägg, majonnäs, mackor.
På ett lopp över två timmar har jag Maxim i cykelflaskorna och bananer i jackfickan. Min tumregel på lopp och träning är att efter två timmar måste jag få i mig något, Maxim, kanelbulle, varmkorv eller vad traktens matställen har att erbjuda. Har sällan Maxim på träning, då tar jag mig tid att stanna. Undantaget är om jag ska köra snabbt med de som är starkare än mig, då har jag inte råd med några blodsockerdippar.
När jag tränar mycket äter jag lunch alt. kvällsmat två gånger de dagar jag kör långpass.
Under en cykelsemster drar jag ung. dubbelt så mycket energi som hemma (vid normal motionsdos). Det betyder rejäl frukost, lunch, middag samt fika förmiddag, eftermiddag och kväll. Försöker äta enl. kostcirkeln vid maten och energirik fika på eftermiddagen (bullar, pannkakor eller annat gott). Har bara cyklat i bebodda trakter med affärer åtminstone varannan dag så det har varit ganska lätt att få tag på vanlig mat.
Hoppas att jag svarat på din fråga.
/Stina