Bra mat vid långfärdcykling?

Hej!!
Jag tycker det är bäst med långsamma kolhydrater, så att energin räcker en längre tid. Pasta tycker jag funkar välldigt bra!! Gott med nån pulversås, eller dylikt. Men annars är nog vätska det viktigaste när man cyklar långa turer!! Man gör av med mer vätska än man kanske tror!!
Torkad mat är ju också bra, om du vill lätta på vikten...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har hört att vattenmilon kan vara en bra variation, håller kvar vätskan bra i varma länder.
Men det kanske kan kännas onödigt tungt och speciellt otympligt ibland

Jag menade självklart vattenmelon :) men det är mest för vätska såklart. som mat funkar allt som funkar när man vandrar. O med det så menar jag allt man orkar bära ;)

Gurran; sa:
Hej!!
Jag tycker det är bäst med långsamma kolhydrater, så att energin räcker en längre tid. Pasta tycker jag funkar välldigt bra!! Gott med nån pulversås, eller dylikt. Men annars är nog vätska det viktigaste när man cyklar långa turer!! Man gör av med mer vätska än man kanske tror!!
Torkad mat är ju också bra, om du vill lätta på vikten...

Energi räcker lika långt oavsett om kolhydraterna är långsamma eller snabba!

karl_nilsson; sa:
Vad ska man äta när man cyklar längre sträckor??,
Menar du hur inför ett lopp, under ett lopp, när du tränar 3-4 pass i veckan, under en cykelsemster eller något annat?
Inför ett lopp äter jag mycket långsamma kolhydrater dagen/dagarna innan (beroende på längd) och på morgonen innan blir det en bamsefrukost med gröt, ägg, majonnäs, mackor.
På ett lopp över två timmar har jag Maxim i cykelflaskorna och bananer i jackfickan. Min tumregel på lopp och träning är att efter två timmar måste jag få i mig något, Maxim, kanelbulle, varmkorv eller vad traktens matställen har att erbjuda. Har sällan Maxim på träning, då tar jag mig tid att stanna. Undantaget är om jag ska köra snabbt med de som är starkare än mig, då har jag inte råd med några blodsockerdippar.
När jag tränar mycket äter jag lunch alt. kvällsmat två gånger de dagar jag kör långpass.
Under en cykelsemster drar jag ung. dubbelt så mycket energi som hemma (vid normal motionsdos). Det betyder rejäl frukost, lunch, middag samt fika förmiddag, eftermiddag och kväll. Försöker äta enl. kostcirkeln vid maten och energirik fika på eftermiddagen (bullar, pannkakor eller annat gott). Har bara cyklat i bebodda trakter med affärer åtminstone varannan dag så det har varit ganska lätt att få tag på vanlig mat.
Hoppas att jag svarat på din fråga.
/Stina

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips