Bra is på Nämdöfjärden

Igår 19/2 2003 åkte jag en ledarledd tur på Nämdöfjärden. Vi startade vid Björkviks brygga. Man får gå en bit innan man kommer ut till den fina isen. Vi åkte norrut till Kofoten, sedan ut till mitten av fjärden där det brutits en isränna. Vi åkte söderut
intill rännan på fina isar. Vi passerade öster om Stora Husarn (snö 200m) och kunde fortsätta ett par kilometer till. Sedan var det en isränna upp mot nordväst som stoppade oss och vi återvände samma väg. Isarna är stabila inom det angivna området (mer än 10 cm). Närmast fastlandet snötäckta partier.

Bravo

Nu river jag väl naturligtvis upp ett getingbo men det är precis den här typen av rapporter jag saknar (jag är inte medlem i någon klubb).

Är det någon som vet hur det ser ut Nord-ost om stan typ trälhavet, askrikefjärden eller fjärdarna utanför Ljusterö?

Jag hade tänkt kombinera skridskoturen med en bivackering, så det jag behöver är lite is att åka på och ett skogsparti att campa i.

Och jo då, eftersom jag har för avsikt att lämna den 1/2 meter tjocka plogade insjöisen tänker jag ta med HELA säkerhetskittet.

Åk säkert

Bengt

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tveksamt

De områden du föreslår är f.n. tveksamma som åkområden. Jag har hört om lyckade turer österut från Bromskär på Blidö, dock med en del "gung" i isen.

tack för tipset...

...men det där med gung lät lite för "spännade" för mej. Nån som vet hur det ser ut längre norr ut?

Hälsningar

Bengt

Kör nämdö

Bos tips ovan om Nämdöfjärden är nog det bästa du kan få f.n. i rimlig närhet av stan. Finns en del öar att tälta på samt möjlighet att avsluta på annan plats än Björkviks brygga. Bara 2-300 m dålig is innan de bra isytorna börjar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips