Bra GPS för skog?

Hejsan.
Går en KY-utbildning i GIT/GIS och är ute på min praktik nu på jkpgs kommun.
Har fått ett uppdrag att kolla upp marknaden efter GPSer som ska vara lättanvända (självklart...), ruggade, lätt att lägga in egan kartor, noggrann, mm.

Ska sedan testa några GPSer ute i skogen på vissa bestämda punkter för att se vilken som är bäst och vilken vi förmodligen kommer att köpa in.

Har suttit och kollat upp lite märken idag men det känns som om företagen skriver lite väl possitivt om sina maskiner.

Jag tänkte bara kolla om det är någon som har nått hett tips på en GPS?

Tack på förhand.
 
Noggrannhet kontra snabbhet

Tänk på att ju noggrannare GPS-mottagare som krävs i skogen, desto segare blir positionsbestämningarna i skogen. Detta på grund av färre satelliter och flervägsmätning (multipath).

Hobby-GPS är ju snabb men inte noggrann. DGPS är väl fortfarande hyffsad snabb, men räkna med ett medelfel av ca 3-5 meter i äldre skog och att enstaka punkter kan avvika betydligt mer än så!

RTK och nätverks-RTK är ofta hopplöst sega i skog (där L2-signalen ofta försvinner). Enligt egen erfarenhet, är det inte helt ovanligt i skogen med L1-signaler från 7-8 satelliter men L2-signaler från endast 3-4 satelliter. Lagom skojigt då det för RTK/nätverks-RTK-mätningar krävs L2-signaler från minst 5 satelliter... :( Dock har de flesta RTK-mottagarna möjlighet till bärvågsunderstödd DGPS-mätning. :)

Idag skulle jag i de flesta fall rekommendera en DGPS-mottagare med allt integrerad, d.v.s. ingen ryggsäckslösning (som lätt fastnar i grenar och mest ger kabelstrul). Sådanna GPS-mottgare har bl.a. Trimble (säljs av Geograf och Forest-it), Ashtech (säljs av GPS.at.work) och Topcon (säljs av Top Position). Jag är lite osäker om Leica också har en integrerad DGPS-mottagare.

Jag har dock inga rekommendationer av en lämplig fältprogramvara m.m. (Själv kör jag Trimble Survey Controller på en Trimble ACU, men den är mest anpassad för Trimbles RTK-mottagare och totalstationer). Dock är det alltid välinvesterad tid att optimalt konfigurera fältprogramvaran ihop med kontorsprogramvaran!

Kolla också upp vilka DGPS-tjänster som är lämpliga för er. EGNOS är ju ett skämt i skogen, Sjöfartverkets DGPS-tjänst lär vara besvärlig runt Jönköping. EPOS-tjänstens framtid är osäker och Nätverks-DGPS är ju starkt beroende av GSM-täckning och 3G-täckning (som båda lämnar en hel del övrigt att önska! I vissa fall krävs helt enkelt en egen basstation (på öppen mark) med en radiolänk (en stark radio samt en egen frekvens från post och telestyrelsen rekommenderas)

/MätNiklas http://www.matniklas.se
[Ändrat av niking 2007-04-03 kl 15:47]
 
Letar du gps i hobbyprisläge så är jag nöjd med min med SIRF III. Min gamla garmin (som fortfarande säljs) var i princip körd i skogen om det inte fanns en fri horisont i åtminstone ett väderstreck. Inga sådana problem med min nya av annat märke och som kostade under tusen kr. Sitter till och med i arbetsrummet och har gps:en på skrivbordet ca en meter från fönstret. Det tar lite tid, men den hittar tre-fyra satelliter och man får en position. Och det är inte ens en fri horisont utanför fönstret. - Noggranheten vet jag däremot inget om.

Vet inte vad proffsen använder, men om det inte är SIRF III i dem så undrar jag om de fungerar lika bra i skogen.
 
Hej, du borde absolut ta in en ruggad PDA (Loox 520/560) med inbyggd GPS (Sirf III) i din testsamling
Suverän mottagning och fördelen att du kan lägga in i stort sett vilka kartor som helst med kartprogrammen Ozi/Fugawi och även vägnavigeringsprogram finns att tillgå etc.

Mer att läsa finner du bla. här soltek.se
http://www.andres-industries.de/

/Runar
 
Marcvs; sa:
Hejsan.
Går en KY-utbildning i GIT/GIS och är ute på min praktik nu på jkpgs kommun.
Har fått ett uppdrag att kolla upp marknaden efter GPSer som ska vara lättanvända (självklart...), ruggade, lätt att lägga in egan kartor, noggrann, mm.

Ska sedan testa några GPSer ute i skogen på vissa bestämda punkter för att se vilken som är bäst och vilken vi förmodligen kommer att köpa in.

Har suttit och kollat upp lite märken idag men det känns som om företagen skriver lite väl possitivt om sina maskiner.

Jag tänkte bara kolla om det är någon som har nått hett tips på en GPS?

Tack på förhand.

http://www.testfakta.se/_template_view_article.php?id=204

Borde ge en indikation.
 
En indikation, men knappast mer

Testet kan kaske ge en indikation, men inte så mycket mer. Det finns för mycket som är bristfälligt.

Explorist XL, som går 19 timmar med 4 AA-batterier, får t ex bättre värde för batterikapaciteten än 60CSx, som går 18 timmar på två sådana batterier och därför uppenbarligen 36 timmar på fyra. Dessutom har man förmodligen angett ett värde för 60CSx när kompassen är igång. Ingen av de andra har inbyggd kompass, så i så fall blir jämförelsen rätt orättvis.

När testarna sedan rakt av anger positioneringsfelet i ett exakt antal meter måste man fråga sig om de vet något om hur GPS-systemet fungerar. Måttet på antalet satelliter som tas emot i tät skog gör frågan än mer berättigad. Båda dessa värden ändras ju ständigt beroende på satellitenas positioner och en mängd andra faktorer.

Man har inte heller tagit med apparaternas storlek, som nog har rätt stor betydelse för många.

Magellan har troligen en bättre friluftskarta än Garmin, men enligt värdena i tabellen får man betala tre gånger så mycket (om man inte nöjer sig med en enda region).

En annan fråga är hur man mäter användbarhet? För vem? För vad? Det finns också en mängd andra aspekter som man inte tagit med.

Så man kan väl se testet som ett trevligt litet prov som inte borde ha resulterat i någon värdering av apparaterna.

AndersLj
 
Re: En indikation, men knappast mer

ALj; sa:
Testet kan kaske ge en indikation, men inte så mycket mer. Det finns för mycket som är bristfälligt.

Explorist XL, som går 19 timmar med 4 AA-batterier, får t ex bättre värde för batterikapaciteten än 60CSx, som går 18 timmar på två sådana batterier och därför uppenbarligen 36 timmar på fyra. Dessutom har man förmodligen angett ett värde för 60CSx när kompassen är igång. Ingen av de andra har inbyggd kompass, så i så fall blir jämförelsen rätt orättvis.

När testarna sedan rakt av anger positioneringsfelet i ett exakt antal meter måste man fråga sig om de vet något om hur GPS-systemet fungerar. Måttet på antalet satelliter som tas emot i tät skog gör frågan än mer berättigad. Båda dessa värden ändras ju ständigt beroende på satellitenas positioner och en mängd andra faktorer.

Man har inte heller tagit med apparaternas storlek, som nog har rätt stor betydelse för många.

Magellan har troligen en bättre friluftskarta än Garmin, men enligt värdena i tabellen får man betala tre gånger så mycket (om man inte nöjer sig med en enda region).

En annan fråga är hur man mäter användbarhet? För vem? För vad? Det finns också en mängd andra aspekter som man inte tagit med.

Så man kan väl se testet som ett trevligt litet prov som inte borde ha resulterat i någon värdering av apparaterna.

AndersLj

Om man skall ta hänsyn till att XL använder dubbelt så mycket batterier så skall man nog också ta hänsyn till att XL har mer än dubbelt så stor skärm med mycket bättre ljusstyrka. Skärmen är det som tar överlägset mest batteri i anspråk.

Men glöm slutsatserna av testet och bortse från batteritiderna (som är tillverkarens uppgift.).

"Testarna" som du hänvisar till är ju SP och är mig veterligen det enda opartiska test som någonsin genomförts i Sverige vad beträffar teknisk prestanda av konsumentgps-mottagare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg GPS för skog och vandring? Navigering 15
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
sna_ke Hur fungerar gps i skog? Navigering 8
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.