Bra fågelbok med foton på svenska?

Re: Re: Re: Fågelguiden..... tit.

Jonas.O; sa:
En hel del udda/mindre vanliga arter dyker upp vid fågelborden som sällan/aldrig finns med i dessa böcker med mkt begränsat urval.....men visst, blir man nöjd av att bestämma de arter som inte finns med i fågelbordsmatarfågelboken till gråsparv e. dyl så är jag med....
Med det resonemanget är det ju idiotiskt att rekomendera något mindre än BWP i nio band... ;) Har du ens kollat i böckerna jag nämnde innan du avfärdar dom, eller är det nog att det är böcker som riktar sig till den obildade pöbeln? Alla naturintresserade måste börja någonstans och det är inte alls säkert att det är bäst ur en pedagogisk synvinkel att börja på en sådan nivå som du förordar. Ingen av böckerna är heller så dyr att inköp av en ingångsnivå-bok utesluter ett köp av Svenssons Guiden som komplettering.

Men nu blev jag intresserad, vilka fåglar kan trådstartarens mamma rimligen förväntas ha som besökare utanför köksfönstret som inte finns med i Imbys (260 arter) eller Staavs (drygt 300 arter) böcker? Do tell! :)

Jag köpte en till bok (har Fågelguiden och ett par tre andra) idag på rean. Kostade 89 spänn.

Nya svenska fågelboken av Lars Imby, massor av fotografier, ett par illustrationer. Ser rätt bra ut faktiskt.

// Jocke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej igen!

Idag tittade jag i boken om fågelmatning som jag skrev om i förra inlägget. Den innehåller just fotografier på alla möjliga fåglar som kan dyka upp på fågelbordet. Om det var just fotografier av fåglarna din mamma ville ha.

Anna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips