Bra fågelbok med foton på svenska?

Klippt från nätet någonstans...
"En bra fågelbok är viktig och det finns flera att välja på. Jonssons Europas fåglar eller Alla Europas fåglar i färg är två mycket bra introduktionsböcker."

Hej,
Mor min vill ha en ny fågelbok. Med foton, inte med teckingar. På svenska. Nädå, hon är inte ornitolog, men sitter glatt vid köksbordet och undrar...

- Vet någon om ovanstående tips är bra på riktigt?
- Finns det några favoriter där ute bland utsidans ornitologer?

Vänligen,
Patric
 
Teckningar i färg

är bättre än foton på att täcka in variationer i utseendet på fåglarnas fjäderdräkt mellen olika belysning, situationer årstider, åldrar, kön och individer.

Fördelen med foton å andra sidan kan vara att de ger en annan typ av skönhetsupplevelse än en fågelbok med teckningar.

Delvis så är det en formatfråga. En fickguide har mindre bilder än en coffeetablebok.

Det finns idag vad jag vet inte någon bok med foton som täcker in alla svenska fågelarter. Hemma så har jag en ca 20 år gammal bok med foton som om jag minns rätt heter Nordens fåglar. Den senaste upplagan av den från år 2000 finns just nu på rea för 99 Kr. Se http://www.naturbokhandeln.se/

Jag skulle i första hand rekommendera dig att köpa en bok med teckningar och i större format. Antingen fågelguiden som är mest up to date och har fina och didaktiska bilder eller Lars Jonssons fåglar i europa som har konstnärligt fina bilder men kanske inte är lika täckande i text och olika bilder på olika dräktdetaljer. Bägge dessa börcker har funnits i både fickupplagor och större format. För din mors ändamål kanske det större formatet är mera intressant men jag vet inte om det finns att få tag på annat än antikvariskt. Se http://www.naturbokhandeln.se/

Thure
 
Tack för god respons och kloka tankar.

Jag loopar frågan med systern som också hade funderingar. Vi får se var vi landar. Det stora formatet tror jag på.

// Patric
ps. Gällande foton eller icke samt gällande inklipptboktips från "nätet" och att de inte hade foton... Jag vet ju inte så noga, jag har fått instruktioner och klippte in lite text i form av bete ;) Tack för tanken.
 
Kanske på antikvariat?

Har bland mina fågelböcker denna illustrerad med foton.

Nordens fåglar av Roland Staav och Thord Fransson Stockholm 1987 på Norstedts förlag. ISBN 91-1-864242-X.

Tycker det är en väldigt bra fälthandbok med bra texter och inte minst en tålig inbindning med tåliga pärmar.

Men det är nog vid närmare eftetanke den bok Thure talar om och då kan jag inte annat än att rekomendera den.
[Ändrat av klippen 2007-03-07 kl 17:50]
 
Den här tycker jag är bra:

http://www.bokus.com/b/9789100103965.html


9789100103965.jpg



Kanske inget för ornitologen, men jag tycker den har fina foton och teckningar. Oftast är det både foto och teckning på fåglarna. Sen tycker jag att den är hyffsat liten och smidigt, och väger inte för mycket i fjällpackningen.

Lycka till!
 
Fågelguiden.....

av Lars Svensson absolut bäst i nuläget. Överlägset bäst planscher där varje art ofta avbildas flera ggr där det finns intressanta aspekter av ålder, kön, säsong mm. Dessutom de bästa utbredningskartorna, vilket är nog så viktigt vid bestämning. Tar upp alla regelbundet förekommand arter i Europa och utelämnar "inga" (totalt cirka 750 arter presenteras).Arter presenteras också i korrekt systematiskt ordning (dvs närbesläktade arter står nära varandra i boken) istället för andra mer eller mindre konstlade indelningar som finns ibland (färger, ekologi, levnadssätt etc...)

Reas nu för otroliga 98 kr (med största sannolikhet kommer en ny utgåva snart oxå).

Lars Jonsson bok nog bra men har ett par år på nacken nu och formatet är lite mer otympligt. Fina bilder dock.

Som sagt ovan ett flertal ggr är illustrationer överlägset fotografier för bestämning men vill man ha vackra fågelbilder samlat i en bok för att titta på är Förgfotoguiden över Alla Europas Fåglar helt klart en av de bättre (ISBN 91-34-51104-0). Vet dock inte om den finns tillgänglig i handeln fortfarande, gavs ut 1988. Kanske på antikvariat (Waldrapp i Varberg är duktiga på fågellitteratur)

J
 
Hej!

Du skrev att din mamma "skådar" från köksbordet. Kan inte den nya boken om fågelmatning vara något för henne då. Jag har inte tittat i den men den ska tydligen ha bilder på "alla" arter vid fågelbordet. Kolla länken till Naturbokhandeln ovan så hittar du nog mer info. Har även sett boken i vanlig bokhandel.

/Anna
 
Re: Fågelguiden.....

Jonas.O; sa:
Tar upp alla regelbundet förekommand arter i Europa och utelämnar "inga" (totalt cirka 750 arter presenteras).

Lite overkill för någon som vill identifiera fågelbordsbesökarna och eventuellt arta det som man kan se utan att jaga land och rike runt, med andra ord. ;)

Visst, Svenssons "Fågelguiden är" IMO den bästa handboken idag och jag håller med om att teckningar är bättre än foton. Dock är alla såna här handböcker med samtliga Europas fåglar bara fånigt för en nybörjare och kan rentav vara kontraprduktivt när dom ser någon gråbrungrön pjudd i en buske och sedan får femtielva grbrgr små skitar att välja mellan när dom bläddrar i sin handbok...

En bok som rymmer Sveriges eller högst Nordens arter räcker gott för trådstartarens ändamål. Imbys "Nya svenska fågelboken" och Staavs "Nordens fåglar" passar in på parametrarna som han anger. Hedersomnämnande till Erik Rosenbergs "Fåglar i Sverige" för stilistisk finess och njutbar läsning, men dels var illustrationerna inte nåt att skriva hem om och dels är den nog inte i handeln längre.
 
Fågelguiden av Lars Svensson finns också i foliantupplaga, samma innehåll men texten innehåller inte en massa förkortningar. Den heter "Fåglarna" och var med på bokrean för 2 år sedan, finns på antikvariat:

http://www.albertbonniersforlag.se/1100/1100.asp?ArticleId=9789100568580


Som komplement till ALLA moderna fågelböcker så är Erik Rosenbergs gamla klassiker "Fåglar i Sverige" mycket bra. Den har de allra bästa textbeskrivningarna av fåglar.
[Ändrat av KLAGER 2007-03-08 kl 06:50]
 
Re: Re: Fågelguiden.....

Sarvi; sa:
Jonas.O; sa:
Tar upp alla regelbundet förekommand arter i Europa och utelämnar "inga" (totalt cirka 750 arter presenteras).

Lite overkill för någon som vill identifiera fågelbordsbesökarna och eventuellt arta det som man kan se utan att jaga land och rike runt, med andra ord. ;)

En hel del udda/mindre vanliga arter dyker upp vid fågelborden som sällan/aldrig finns med i dessa böcker med mkt begränsat urval.....men visst, blir man nöjd av att bestämma de arter som inte finns med i fågelbordsmatarfågelboken till gråsparv e. dyl så är jag med....

Man växer fort ur en sådan bok....

Nästa bästsäljare i denna kategori kanske blir "Matsvampar i gräsmattan" eller liknande....;)..eller kanske ändå inte

Min poäng var att en "riktig" fågelbok har fler förtjänster än att kunna identifiera alla Sylvia sångare i Frankrike eller den felflugna taigatrasten vid fågelbordet....

J
 
KLAGER; sa:
Fågelguiden av Lars Svensson finns också i foliantupplaga, samma innehåll men texten innehåller inte en massa förkortningar. Den heter "Fåglarna" och var med på bokrean för 2 år sedan, finns på antikvariat:

http://www.albertbonniersforlag.se/1100/1100.asp?ArticleId=9789100568580


Som komplement till ALLA moderna fågelböcker så är Erik Rosenbergs gamla klassiker "Fåglar i Sverige" mycket bra. Den har de allra bästa textbeskrivningarna av fåglar.
[Ändrat av KLAGER 2007-03-08 kl 06:50]

För att inte tala om hans beskrivining av lätena i text....outstanding!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
söderlund Fågelbok på nätet Vilda djur 5
andersmossing Vem har ätit rådjur? (bild på rådjurskelett) Vilda djur 7
Småtärna Byggkonstruktion på tallstam? Vilda djur 7
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
Stordrulen Stenmården på väg till Sverige, orsakar stora skador. Vilda djur 1
rimfrosty Läten på landet Vilda djur 9
Moga Djurens spår-grupp på Facebook? Vilda djur 2
fjällkvanne Slingrigt spår på gräsmattan Vilda djur 7
avslutmedlemskap0904 Tält för titta på orrspel Vilda djur 0
KLAGER Norge överväger att avliva all vildren på Hardangervidda Vilda djur 2
tuneluna Vilken fågel på bilden? Vilda djur 1
KLAGER Svenskar skämmer ut sig på Dovre i Norge Vilda djur 6
GKB Klösmärken på tall Vilda djur 15
UteMats Vilket djur? (spårstämplar på kalfjäll) Vilda djur 3
andyyy Den olagliga jakten på elfenben Vilda djur 17
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
KLAGER 1/3 av renarna på Sydgeorgien utrotade Vilda djur 24
mick102 Tips på hur undvika björnattack Vilda djur 6
Patriksg Tips på att hitta vildsvin. Vilda djur 12
Jaden Konstiga ÄGG på fönrstret Vilda djur 4
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
KLAGER Slut på ringmärkning av fåglar? Vilda djur 3
majjen Fågelskådning på Tvärsnytt ikväll Vilda djur 2
Vilsen Hund på fjället. Vilda djur 6
millimeter Vilken fågel? (Bild på fjäder.) Vilda djur 4
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
ripnils Bättre myggmedel på G? Vilda djur 4
swefatalerror Följ familjen på taket! Vilda djur 0
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Att tänka på/tips inför bäverfotografering? Vilda djur 11
utemänniska Snokande snok på berget Vilda djur 4
janstj Tillgången på Ripa i fjällen? Vilda djur 4
g-l Falkar på Mallorca Vilda djur 3
GustavOh Fågeln på balkongen? Vilda djur 3
dansa liten vesla vit på bröstet.. Vilda djur 3
Staffan Andersson Skyddsjakt på Tuorponvargen Vilda djur 21
Joakim Ambrosson Dålig på fåglar.. hjälp! Vilda djur 11
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
thureb Fladdermus som flyger mitt på dagen Vilda djur 8
Toffs. Björnlukt på flaska! Vilda djur 2
avslutatmedlemskap1004 Fåglar på Djurgårn´ Vilda djur 3
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.