Att tänka på/tips inför bäverfotografering?

Hej!
En kompis ska peka ut ett antal bäverbon som finns länge Moälven i Ångermanland. Min avsikt är att fotografera rackarna utanför boet. Det är alltså inte fråga om high-tech-fotografering inifrån eller så, hehe. :)

Är det något särksilt man ska tänka på? Är det lämpligt att locka dem med något?
Det är snart det ska ske, alltså hösten. Något särksilt att tänka på då som sker i bävrarnas liv? Jag är mycket angelägen om att störa djuren så lite som möjligt och ingripa i deras naturliga liv så mycket som möjligt.

Allt är av intresse, berätta gärna lite vad ni vet om bävern.
 
Om man kan locka bävrar betvivlar jag. Mitt (lekmanna-) tips skulle vara att du har: varma kläder, bra gömsle, gott fika och mycket tid. De är ju ganska skygga rackare :)
 
Om man kan locka bävrar betvivlar jag. Mitt (lekmanna-) tips skulle vara att du har: varma kläder, bra gömsle, gott fika och mycket tid. De är ju ganska skygga rackare :)

Jo, min plan är att sätta mig tillrätta på ett bra ställe och ställa iordning mig TIDIGT på morgonen, strax innan solen går upp.

Alternativt så planerar jag att ställa kameran på stativ närmare själva hyddan med förinställd fokusering för att sedan sitta längre bort med kikare och trycka av med fjärrutlösare när jag ser att de kilar ut eller in. MEN, finns det någon risk att den nyfikne bäverrackarn kan dra med sig stativ och kamera under vattnet och in i boet, eller är de reserverade mot främmande föremål?

Det kan skilja så mycket från djurart till djurart menar jag.
 
Om stativ och kamera är för nära tar troligen bävern och klär in hela stativet och kameran i gegga;-) Det gjorde bävern som en naturfotograf försökte filma med ett "periskop" inne i hyddan. Eller så blir de misstänksamma och visar sig inte. De gillar inte främmande föremål i eller nära hyddan.

Det är nog bättre att ligga gömd med kameran. Inget säger heller att du får bäst bilder genom att förinställa på just hyddan. Bävrarna dyker ju in och ut. Kan simma långt under vatten för att nå ingången till hyddan. Arbetar de med annat än hyddan får du bara bilder på en hydda.

Raskesven
 
Hehe, jag vill undvika att kameran blir lerig. ;)

Jo, som du säger så verkar nog gömsle bäst.
Jag läste en intressant sak. Synen är bävrarnas sämsta sinne, hörseln därnäst. Men luktsinnet är tydligen extremt utvecklat. Detta innebär ju att det är bättre att sitta med vinden rätt, än att ha vinden i ryggen men att vara gömd rent visuellt.
 
Jo, min plan är att sätta mig tillrätta på ett bra ställe och ställa iordning mig TIDIGT på morgonen, strax innan solen går upp.

Alternativt så planerar jag att ställa kameran på stativ närmare själva hyddan med förinställd fokusering för att sedan sitta längre bort med kikare och trycka av med fjärrutlösare när jag ser att de kilar ut eller in. MEN, finns det någon risk att den nyfikne bäverrackarn kan dra med sig stativ och kamera under vattnet och in i boet, eller är de reserverade mot främmande föremål?

Det kan skilja så mycket från djurart till djurart menar jag.

Du kommer inte att se när de "kilar ut eller in", eftersom ingången är under vatten så kommer de att dyka en bit från. Jag är inte säker på att det är bäst att fota dem vid boet alls. Där kommer de nu på hösten att komma simmande med grenar som de trycker ner i botten, för att ha som mat under vintern. Du kommer inte att se mycket mer av bävern, än huvudet. Det vore bättre om du kunde fota den när den är på land, hitta något ställe där den håller på med avverkning.
 
Du kommer inte att se när de "kilar ut eller in", eftersom ingången är under vatten så kommer de att dyka en bit från. Jag är inte säker på att det är bäst att fota dem vid boet alls. Där kommer de nu på hösten att komma simmande med grenar som de trycker ner i botten, för att ha som mat under vintern. Du kommer inte att se mycket mer av bävern, än huvudet. Det vore bättre om du kunde fota den när den är på land, hitta något ställe där den håller på med avverkning.

Mjo, men det torde väl vara hyffsat nära boet iallafall? Jag menar, de tar väl de kortaste sträckorna om det finns träd att avverka.
Men deras huvudsyssla nu på hösten är att samla mat och trä till bygge vad jag förstår? Så att de klarar vintern.
 
Att transportera grenar i vattnet är inget problem för dem, så de kan transportera ganska långa sträckor. Det brukarvara ganska lätt att hitta de ställen där det sker "aktiv avverkning". Ofta ser man deras "vägar" som går upp från vattnet, och lägger man ut sand eller grenar på deras vägar så kan man sedan se om de används aktivt.
 
Att transportera grenar i vattnet är inget problem för dem, så de kan transportera ganska långa sträckor. Det brukarvara ganska lätt att hitta de ställen där det sker "aktiv avverkning". Ofta ser man deras "vägar" som går upp från vattnet, och lägger man ut sand eller grenar på deras vägar så kan man sedan se om de används aktivt.

Jag har inte varit på¨den aktuella platsen och rekat än men tack för tipsen - det underlättar planeringen!
 
Bäver...

Varför sikta på simmande bäver...

Bävern har ofta ett stort område där den hämtar mat & byggmaterial från.
Det kan vara lönt att titta på var den har haft verksamhet på land...
Och fundera på hur man kan närma sig detta.

Jag har upptäckt att bävern som när jag var ung på 70-talet beskådades genom kikare i en anonym sjö i Södermanland var myyyccckkket ovanlig. Numera tål bävern att man eldar på med digitalkamera å blixt på ca 3 mter när han/hon sitter på standkanten å käkar i Eskilstunaån, vilket jag gjorde för ca två år sedan när jag kom hem en sen kväll, så för alla arter går det inte utför!
 
Varför sikta på simmande bäver...

Bävern har ofta ett stort område där den hämtar mat & byggmaterial från.
Det kan vara lönt att titta på var den har haft verksamhet på land...
Och fundera på hur man kan närma sig detta.

Jag har upptäckt att bävern som när jag var ung på 70-talet beskådades genom kikare i en anonym sjö i Södermanland var myyyccckkket ovanlig. Numera tål bävern att man eldar på med digitalkamera å blixt på ca 3 mter när han/hon sitter på standkanten å käkar i Eskilstunaån, vilket jag gjorde för ca två år sedan när jag kom hem en sen kväll, så för alla arter går det inte utför!

Nej, verkligen inte. Häftiga djur - så det är kul att stammen är stabil.
Jag läste någonstans att det skjuts av 10.000 bävrar varje år, det är inte illa och skvallrar om hur stort beståndet är. På vissa ställen kan dem ju t.o.m. vara en plåga när de dämmer igen.

Imponerande varelser det där.
 
De har ju spritt sig från utplanteringområdet i Jämtland på 1920-talet. Och jag tror att de nyligen har kommit till delar av Sörmland? Det finns ju vissa konflikter, förutom att deras fördämningar dödar en massa skog, å kan dammarna utgöra hinder för vandrande fiskar t ex havsöring. Dammarna och den döda skogen är ju annars mycket bra för mångfalden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Vem har ätit rådjur? (bild på rådjurskelett) Vilda djur 7
Småtärna Byggkonstruktion på tallstam? Vilda djur 7
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
Stordrulen Stenmården på väg till Sverige, orsakar stora skador. Vilda djur 1
rimfrosty Läten på landet Vilda djur 9
Moga Djurens spår-grupp på Facebook? Vilda djur 2
fjällkvanne Slingrigt spår på gräsmattan Vilda djur 7
avslutmedlemskap0904 Tält för titta på orrspel Vilda djur 0
KLAGER Norge överväger att avliva all vildren på Hardangervidda Vilda djur 2
tuneluna Vilken fågel på bilden? Vilda djur 1
KLAGER Svenskar skämmer ut sig på Dovre i Norge Vilda djur 6
GKB Klösmärken på tall Vilda djur 15
UteMats Vilket djur? (spårstämplar på kalfjäll) Vilda djur 3
andyyy Den olagliga jakten på elfenben Vilda djur 17
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
KLAGER 1/3 av renarna på Sydgeorgien utrotade Vilda djur 24
mick102 Tips på hur undvika björnattack Vilda djur 6
Patriksg Tips på att hitta vildsvin. Vilda djur 12
Jaden Konstiga ÄGG på fönrstret Vilda djur 4
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
KLAGER Slut på ringmärkning av fåglar? Vilda djur 3
majjen Fågelskådning på Tvärsnytt ikväll Vilda djur 2
Vilsen Hund på fjället. Vilda djur 6
millimeter Vilken fågel? (Bild på fjäder.) Vilda djur 4
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
ripnils Bättre myggmedel på G? Vilda djur 4
swefatalerror Följ familjen på taket! Vilda djur 0
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
utemänniska Snokande snok på berget Vilda djur 4
janstj Tillgången på Ripa i fjällen? Vilda djur 4
g-l Falkar på Mallorca Vilda djur 3
GustavOh Fågeln på balkongen? Vilda djur 3
dansa liten vesla vit på bröstet.. Vilda djur 3
srpp Bra fågelbok med foton på svenska? Vilda djur 14
Staffan Andersson Skyddsjakt på Tuorponvargen Vilda djur 21
Joakim Ambrosson Dålig på fåglar.. hjälp! Vilda djur 11
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
thureb Fladdermus som flyger mitt på dagen Vilda djur 8
Toffs. Björnlukt på flaska! Vilda djur 2
avslutatmedlemskap1004 Fåglar på Djurgårn´ Vilda djur 3
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26
söderlund Fågelbok på nätet Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.