Bra eller dåligt?

Så länge packningen transporteras med bil mellan etappmålen lär den riktiga "vildmarken" inte bli aktuell. En personlig kommentar: För mig som brukar vandra med tält verkar skillnaden mellan det som beskrivs i artikeln och traditionell vandring mellan stugor inte vara jättestor. Närmast en gradskillnad. Vanlig stugvandring behöver varken vara särskilt ansträngande eller strapatsrik. Men varma bad, gormetmåltider och annan "lyx" får man å andra sidan inte!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det ena utesluter inte det andra

Hej!

För en journalist på DN (som för övrigt, trots allt kan vara mera påläst än kollegerna på lokaltidningar) ter sig kanske den sträckan som familjen i artikeln gick, som vildmark....

Men motsvarande vandring skulle ju aldrig kunna genomföras i de norra lapplandsfjällen. Transportvägarna för bagaget saknas, tack och lov!

Jag tror Du kan sova lugnt. Det finns plats för båda varianterna. Kanske kan "lyxvandrarna" få blodad tand och söka sig längre ut i markerna, när intresset väckts, och förhoppningsvis då även upptäckt det "icke motoriserade" friluftslivet. Då vaknar kanske också bevarandekänslan...

Mvh
Bert

Vildmark.

Tjenixen.
Det är ju en smaksak hur man väljer sina vandringar.
Det blir fel när man klankar ner på andras typ av
vandringar,vi har alla olika mål med våra vandringar.
Den speciella ödsliga fjällheden finns där,det gäller
bara att leta upp den....
Mvh Nicklas.

Jo visst finns det plats för alla

Biltransport av packning begränsar ju som sagt utbudet, och går man bara en dalgång bort från leden, så brukar det ju vara helt tomt.

Jag funderade mer på vad som händer vid plötsliga oväder eller andra nödsituationer.

(Det sagt, så måste jag säga att en vandring de luxe låter rätt lockande ibland.)

Vandring ja tack.

Jag ser det som utmärkt att man marknadsför liknande upplägg. Vi har inte för många som vandrar i Sverige snarare för få både med hänsyn till turistinkomster och hälsan och nöjet för de som vandrar.

Det är få som tycker att en vandring blir roligare med tyngre packning.

Detta torde inte påverka någon negativt.

Jag skulle däremot sätta ett stort frågetecken eller dödskallemärkning på ett liknande upplägg vintertid med skoter eller helikoptertransport av packningen och skidåkning för turisterna.

Thure

Re: Vandring ja tack.

thureb; sa:
Jag skulle däremot sätta ett stort frågetecken eller dödskallemärkning på ett liknande upplägg vintertid med skoter eller helikoptertransport av packningen och skidåkning för turisterna.

Thure

Tack Thure!

När jag skrev mitt inlägg tänkte jag mig något liknande, men det föll bort.

Håller alltså med fullständigt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips