Bra eller dålig tur?

Hej,

Har hittat en tur som känns riktigt skön till aug-11. Har klippt och klistrat lite från Grundstens leder, till något som verkar passa mig och mina kamrater i år. Tacksam för feedback om vi är helt fel på det, vill inte riskera livet eller så :))

Nikkaluokta t --> Visttasjohka över vattnet och sikte på Njunnji för att sedan ta oss ner i kaskasavagge, därifrån vidare upp på Cievrralahkto för att slå läger vid Cievrrajauri.
Vi lär ta en natt ute nånstans innan vi når Cievrrajauri, kanske vid Visttasjohka? Beroende på hur långt vi orkar gå första dagen.

Från Cievrrajauri tänkte vi ta en tripp upp på Kåkittjårru, och en annan tur till Tarfalakåtja via tarfalapakte, tydligen en lätt vandring enligt Grundsten. Tänkte runda glaciären och sen tbx till sjön.

Vägen hem går igenom platån sydöst ner till Nikkaluokta...

Tänkte ligga ute 3 nätter...

Vad säger ni om turen, är tre nätter för lite eller för mycket tid? Tror att det rör sig totalt om ca 5 mils vandring...

Någon som vet om det är super brant upp och ner från Njunnji/kaskasavagge och även vägen upp till Cievrralahkto från kaskasavagge?

tacksam för alla svar, vi är ett gäng kontorsråttor som förra året plågade oss genom Tarfala och även tog sydtoppen som riktiga newbees :)

Ciao,
Alex

Hej,

ingen har svarat så jag gör ett försök. Med "över vattnet" menar du över bron förmodar jag. Leden därifrån över Njunni (som inte är någon eg. led) har jag ej gått själv, men den lär vara väldigt fin, så kör! Enligt vad jag hört är det stenigt men annars inga problem, så det kan ev. bli ngt tidskrävande om det regnar. Kaskavagge -> Cievrralahko minns jag som en backe, inga problem.

Turerna upp på Tarfalatjorru/Kåkittjårro är säkert fina i fint väder.

Tre nätter borde funka, det är ju inga konstigheter.

God tur!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag gick den sträckningen sånär som att vi fortsatte upp genom kaskasavagge mot Unna Räita efter Kaskastugan. Det är inga direkta konstigheter efter bron över Vistasjokken följer man helt enkelt stigen mot Njunni. Den är tydlig. I början går man i björkskogen men sen börjar stigen alltmer leta sig uppåt. Det lutar på ganska bra efter ett tag och känns i benen. När vi gick så regnade det om vartannat och var lite halt på sina ställen. Efter ett tag så planar det ut och man kommer upp på platån. Ner mot Kaskasavagge så var det lite stenigt och halt på sina ställen men inga egentliga problem. Fina tältplatser finns precis innan Vistasbron och vid Kaskasastugan.

Utsikten över Vistasdalen är rätt fin när man kommer upp en bit på Njunni!

Bilagor

• Vistas_2P_US.jpg
    Vistas_2P_US.jpg
    63.4 KB · Visningar: 434

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips