Bra cykel-GPS?

Hej formuet,
eftersom jag är så van att få eminenta svar av deltagarna här så ställer jag nu frågan om GPS till långfärdscykling. Vilken GPS är bäst lämpad för en cykeltur i Europa? Kartorna, hur skiljer de sig åt (man vill ju ej ledas mot motortrafikleder eller slikt)? Finns det bra versioner som också har cykeldatorfunktionerna (dvs. kadens, altitud, distans, medelhastighet, topphastighet...)?

Så bra att ni finns!!!

Med risk för att låta tråkig och moraliserande: testa att söka i forumet så hittar du en hel del! ;)

Själv rekommenderar jag Garmin Vista Hcx med vägkartan (City Navigator). Bra mottagning, bra batteritid och tar AA-batterier. Många verkar vara överens om att Garmin är det enda alternativet för lite längre utflykter, just på grund av batteritiden. Jag är benägen att hålla med men har inte testat något annat märke. Det sägs om de lite flashigare modellerna (Oregon, Colorado, etc) att de automatiskt räknar om dina förprogrammerade rutter så att du riskerar att hamna på motorvägar med mera. En klar nackdel med de enheter som marknadsförs som cykel-gps:er är att de inte tar AA-batterier. Jag tycker att Vistan är en mycket bra cykel-gps. Cykelfästet funkar bra. Vad jag vet har den inga möjligheter till kadensmätning men de andra funktionerna finns.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48036&highlight=cykel+gps

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52303&highlight=cykel+gps

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kör också med vistan... fast mest i skogen... det enda jag ser som nackdel är väl att skärmen är något liten... fästet har glappat lite, men det är ju ganska skakigt i skogen, så det kanske man får ta.

Batteritiden är grym, speciellt med Lithiumbatterier...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips