Bra cykel-GPS?

Hej formuet,
eftersom jag är så van att få eminenta svar av deltagarna här så ställer jag nu frågan om GPS till långfärdscykling. Vilken GPS är bäst lämpad för en cykeltur i Europa? Kartorna, hur skiljer de sig åt (man vill ju ej ledas mot motortrafikleder eller slikt)? Finns det bra versioner som också har cykeldatorfunktionerna (dvs. kadens, altitud, distans, medelhastighet, topphastighet...)?

Så bra att ni finns!!!

Med risk för att låta tråkig och moraliserande: testa att söka i forumet så hittar du en hel del! ;)

Själv rekommenderar jag Garmin Vista Hcx med vägkartan (City Navigator). Bra mottagning, bra batteritid och tar AA-batterier. Många verkar vara överens om att Garmin är det enda alternativet för lite längre utflykter, just på grund av batteritiden. Jag är benägen att hålla med men har inte testat något annat märke. Det sägs om de lite flashigare modellerna (Oregon, Colorado, etc) att de automatiskt räknar om dina förprogrammerade rutter så att du riskerar att hamna på motorvägar med mera. En klar nackdel med de enheter som marknadsförs som cykel-gps:er är att de inte tar AA-batterier. Jag tycker att Vistan är en mycket bra cykel-gps. Cykelfästet funkar bra. Vad jag vet har den inga möjligheter till kadensmätning men de andra funktionerna finns.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48036&highlight=cykel+gps

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52303&highlight=cykel+gps

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Kör också med vistan... fast mest i skogen... det enda jag ser som nackdel är väl att skärmen är något liten... fästet har glappat lite, men det är ju ganska skakigt i skogen, så det kanske man får ta.

Batteritiden är grym, speciellt med Lithiumbatterier...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips