Bra byxor att vandra i....

Måste bara hålla med Fjällvinden att det är bra konstigt att friluftsbrallor överlag görs nästan enbart för långbenta och smala individer - rena modeidealet!...

Här måste jag protestera! Mina 175 cm och 62 kg gör det i det närmaste omöjligt att hitta friluftsbyxor i Sverige. Några få av fjällrävens rålängdsbyxor finns i storlek 44 (passar i midjan och går att få tillräckligt långa). I övrigt har jag aldrig hittat några passande. Antingen är de för breda eller för korta. Byxor med färdiga benavslut är inte att tänka på. Innan FR började med storlek 44 för ett par år sen var det helt omöjligt att hitta friluftsbyxor i butik.

Tips mottages!

Se mitt inlägg ovan. Jag är 174,5 cm lång och har midjemått klart under 80 cm på sommaren. Inget problem att hitta bra storlek. Hela setet kostade 400 kronor OJMR och väger c:a 400 gram - vilket säkert är lättare än de flesta "friluftsbyxor".

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nöjd

Är mycket nöjd med mina TP-X vildmarksbyxor från ITAB. De finns i D-storlekar för oss med rundare mage och kortare ben.

D100

passar mig bra och det är troligt att de passar dig också. Jag väger ca 84 kg och är 1,75 med korta kralliga ben.

Thure

Här måste jag protestera! Mina 175 cm och 62 kg gör det i det närmaste omöjligt att hitta friluftsbyxor i Sverige. Några få av fjällrävens rålängdsbyxor finns i storlek 44 (passar i midjan och går att få tillräckligt långa). I övrigt har jag aldrig hittat några passande. Antingen är de för breda eller för korta. Byxor med färdiga benavslut är inte att tänka på. Innan FR började med storlek 44 för ett par år sen var det helt omöjligt att hitta friluftsbyxor i butik.

Tips mottages!

Fjällrävens byxor i storlek 46 är markant mycket större i midjan än motsvarande byxa i storlek 46 från ex Lundhags. Rekommenderar dig att kolla in deras byxor, om du mot förmodan inte redan har det, för de är minst lika bra som Fjällrävens.

Har lärt mig den hårda vägen att köpa byxor som är för stora i midjan och lösa detta med ett skärp är helt värdelöst i vandringssammanhang. I alla byxor med normal eller låg midja så sitter höftbältet direkt på skärpet vilket är mycket obekvämt, byxorna glider snabbt ner och det ger tillslut fina skavsår.

Provade för övrigt ett par Fjällräven Keb Trousers nyligen, och även om de funnits i en storlek som inte var 5cm för stor i midjan, så avstår jag köp pga hur framträdande och hårda bälteshällorna är. Jag kan inte se hur det går ihop med att bära en tung ryggsäck där större delen av vikten ska tas upp av dessa 2cm² stora tyglappar som trycks in i höftbenet.

Är mycket nöjd med mina TP-X vildmarksbyxor från ITAB. De finns i D-storlekar för oss med rundare mage och kortare ben.

Hur upplever du dina TP-X i fjällen? Jag har köpt ett par redan, men tycker dom känns fruktansvärt varma. Dom verkar ju inte släppa igenom nå luft över huvud taget. Blir det inte väldigt svettigt efter en dags vandring? Men det kanske blåser lite mer i fjällen än va det gör i Uppsala också =)

Bästa byxan

Jag formligen älskar mina Lundhags Travers.
speciellt stretch-panelerna gör att dom är minst lika bekväma som ett par "mjukisbyxor" men med flera praktiska fickor.

Storleksmässigt kan jag inte uttala mig då jag är tämligen "normal" 183/90 och klarar mig därmed med strl 48-50

Kort bälte..

Har lärt mig den hårda vägen att köpa byxor som är för stora i midjan och lösa detta med ett skärp är helt värdelöst i vandringssammanhang. I alla byxor med normal eller låg midja så sitter höftbältet direkt på skärpet vilket är mycket obekvämt, byxorna glider snabbt ner och det ger tillslut fina skavsår.

Det där har jag löst igenom att bältet bara går igenom den första hällan på vänster, respektive höger sida om gylfen sas...Bältets längd blir ca 40cm.

Du har inget bälte överhuvudtaget bakom ryggen och slipper en ibland skavandes rygga, och det håller byxan uppe precis lika bra :)!

//A

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips