Bra budget tält

Hej!

Jag har ganska nyligen börjat ge mig in mer och mer på vandring och dylika men det som i nuläget hindrar mig från att kunna vara ute mer än bara en dag är att jag inte har något tält.

Så det jag undrar är om någon av er skulle kunna rekommendera några bra och billiga 2 manna tält då jag oftast kommer vara själv när jag är ute eller att jag drar med mig min flickvän eller någon kompis.
Jag har kollat runt lite själv men är väldigt osäker på vad jag ska titta på... Det tält som jag just nu tror att jag ska köpa är detta https://www.cotswoldoutdoor.com/se/vango-soul-200-tent-72110362

All hjälp är högst uppskattad

Mvh Simon

Det ser ut att vara helt okej för det priset och vikten är hyfsad.

Det är det svårt att säga hur det kommer att hålla i längden, men om du fastnar för den här hobbyn så kommer du att vilja köpa ett nytt tält. Köp det här och prova om du vill, och skriv gärna en recension för det är många här som letar efter budgettält för sin första vandring.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kolla in prylmarknaden här på utsidan. Kan tänka mig att du får ett rätt så bra tält där i förhållande till pris. Även hilllebergs outlett kanske men då blir det väldigt mycket dyrare än de 1200 du kan tänka dig.

Själv har jag flera gånger landat i att Vaude Taurus (valfri storlek) är mycket prisvärd. Jag köpte det som mitt första "bra" tält. Jag har flera gånger tänkt att jag ska uppgradera, men landar alltid i att detta är för bra eller att andra är för dyra. Mitt är 8 år gammalt, använt flera turer varje år och ser ut som nytt.

Satte nyligen upp kriterier för hur mitt nästa tält skulle se ut och vad jag vill att det ska ha... Googlade en kväll och landade i att Jag skulle köpt det jag har om jag inte hade haft något.

Nu har jag slutat leta 2-mannatält. Det är dock lite tungt om man vill vandra med riktigt lätt packning själv och i minsta laget om man är två som sover i det med lite "lyxigare" utrymmesönskemål. Så nu funderar jag snarare på att komplettera med ett tarp eller liknande. Lätt när jag är ensam och expanderar tältet omvi är två.

Just nu så lutar det emot att jag ska köpa ett begagnat Everest Travel Bike 2 vi prylmarknaden för 500.
Någon som har haft det eller känner någon som haft de eller vet något om hur det är?

Jag är medveten om att två manna tält inte är de bästa om kollar till vikt men eftersom att min budget är så tajt så är inte ett en manna tält med i bilden och för att det har en väldigt begränsad mängd användnings möjligheter för mig.

Har också funderat på om man borde köra med en tarp istället men jag kom fram till att det är något som jag sparar till senare då jag gillar att kunna låsa in mig med iallafall en dragkedja eller två

Ser ok ut och vikten ävenså. En tarp är trevligt som tak och solskydd när man är två.
Sidoinstegstält och gavelöppnings kräver två olika sätt att gå in och ut. Den inre i tvärinsteg måste gå över den yttre.
go tur

Ett par kompisar har ett Everest Travel Bike 2 och jag har lånat det på en tur. Det är väldigt litet om man är två personer men det funkar nog om man gillar varandra mycket. Jag tycker inte det är så bra. Det är kort ligglängd och tältduken hänger ner rätt mycket och de är svårt att få yttertältet att inte ligga emot innertältet. Det innebär att man kan räkna med sovsäcken kommer att bli lite blöt/fuktig om det regnar och sovsäcken glider ner mot yttertältet.
Men som ett lätt och billigt tält för kortare vandringar är det nog ändå helt ok.

Just nu så lutar det emot att jag ska köpa ett begagnat Everest Travel Bike 2 vi prylmarknaden för 500.
Någon som har haft det eller känner någon som haft de eller vet något om hur det är?

Jag är medveten om att två manna tält inte är de bästa om kollar till vikt men eftersom att min budget är så tajt så är inte ett en manna tält med i bilden och för att det har en väldigt begränsad mängd användnings möjligheter för mig.

Har också funderat på om man borde köra med en tarp istället men jag kom fram till att det är något som jag sparar till senare då jag gillar att kunna låsa in mig med iallafall en dragkedja eller två

500 :- för everest-tält som kostar under tusenlapp för helt nytt i butik?!... nja, är det oanvänt? Isåfall är det väll en sak men annars hade inte jag skippat garanti, öppet köp och allt för att spara ett par hundra bara. Skillnad att köpa begagnat om man kan spara några tusenlappar, då kan det vara värt det.

Nästa rea på stadium lär väll tältet hamna där i kring 500...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips