Bra budget tält

Hej!

Jag har ganska nyligen börjat ge mig in mer och mer på vandring och dylika men det som i nuläget hindrar mig från att kunna vara ute mer än bara en dag är att jag inte har något tält.

Så det jag undrar är om någon av er skulle kunna rekommendera några bra och billiga 2 manna tält då jag oftast kommer vara själv när jag är ute eller att jag drar med mig min flickvän eller någon kompis.
Jag har kollat runt lite själv men är väldigt osäker på vad jag ska titta på... Det tält som jag just nu tror att jag ska köpa är detta https://www.cotswoldoutdoor.com/se/vango-soul-200-tent-72110362

All hjälp är högst uppskattad

Mvh Simon
 
Det ser ut att vara helt okej för det priset och vikten är hyfsad.

Det är det svårt att säga hur det kommer att hålla i längden, men om du fastnar för den här hobbyn så kommer du att vilja köpa ett nytt tält. Köp det här och prova om du vill, och skriv gärna en recension för det är många här som letar efter budgettält för sin första vandring.
 
Kolla in prylmarknaden här på utsidan. Kan tänka mig att du får ett rätt så bra tält där i förhållande till pris. Även hilllebergs outlett kanske men då blir det väldigt mycket dyrare än de 1200 du kan tänka dig.
 
Själv har jag flera gånger landat i att Vaude Taurus (valfri storlek) är mycket prisvärd. Jag köpte det som mitt första "bra" tält. Jag har flera gånger tänkt att jag ska uppgradera, men landar alltid i att detta är för bra eller att andra är för dyra. Mitt är 8 år gammalt, använt flera turer varje år och ser ut som nytt.

Satte nyligen upp kriterier för hur mitt nästa tält skulle se ut och vad jag vill att det ska ha... Googlade en kväll och landade i att Jag skulle köpt det jag har om jag inte hade haft något.

Nu har jag slutat leta 2-mannatält. Det är dock lite tungt om man vill vandra med riktigt lätt packning själv och i minsta laget om man är två som sover i det med lite "lyxigare" utrymmesönskemål. Så nu funderar jag snarare på att komplettera med ett tarp eller liknande. Lätt när jag är ensam och expanderar tältet omvi är två.
 
Just nu så lutar det emot att jag ska köpa ett begagnat Everest Travel Bike 2 vi prylmarknaden för 500.
Någon som har haft det eller känner någon som haft de eller vet något om hur det är?

Jag är medveten om att två manna tält inte är de bästa om kollar till vikt men eftersom att min budget är så tajt så är inte ett en manna tält med i bilden och för att det har en väldigt begränsad mängd användnings möjligheter för mig.

Har också funderat på om man borde köra med en tarp istället men jag kom fram till att det är något som jag sparar till senare då jag gillar att kunna låsa in mig med iallafall en dragkedja eller två
 
Ser ok ut och vikten ävenså. En tarp är trevligt som tak och solskydd när man är två.
Sidoinstegstält och gavelöppnings kräver två olika sätt att gå in och ut. Den inre i tvärinsteg måste gå över den yttre.
go tur
 
Ett par kompisar har ett Everest Travel Bike 2 och jag har lånat det på en tur. Det är väldigt litet om man är två personer men det funkar nog om man gillar varandra mycket. Jag tycker inte det är så bra. Det är kort ligglängd och tältduken hänger ner rätt mycket och de är svårt att få yttertältet att inte ligga emot innertältet. Det innebär att man kan räkna med sovsäcken kommer att bli lite blöt/fuktig om det regnar och sovsäcken glider ner mot yttertältet.
Men som ett lätt och billigt tält för kortare vandringar är det nog ändå helt ok.
 
Just nu så lutar det emot att jag ska köpa ett begagnat Everest Travel Bike 2 vi prylmarknaden för 500.
Någon som har haft det eller känner någon som haft de eller vet något om hur det är?

Jag är medveten om att två manna tält inte är de bästa om kollar till vikt men eftersom att min budget är så tajt så är inte ett en manna tält med i bilden och för att det har en väldigt begränsad mängd användnings möjligheter för mig.

Har också funderat på om man borde köra med en tarp istället men jag kom fram till att det är något som jag sparar till senare då jag gillar att kunna låsa in mig med iallafall en dragkedja eller två

500 :- för everest-tält som kostar under tusenlapp för helt nytt i butik?!... nja, är det oanvänt? Isåfall är det väll en sak men annars hade inte jag skippat garanti, öppet köp och allt för att spara ett par hundra bara. Skillnad att köpa begagnat om man kan spara några tusenlappar, då kan det vara värt det.

Nästa rea på stadium lär väll tältet hamna där i kring 500...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
andersmossing 3 säsongs sovsäck, budget Bo och sova 9
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12
eXXtremNinja Budget vandringstält. Bo och sova 3
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
ida-h Liggunderlag, budget variant Bo och sova 14
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.