Bra aborrmäsk

Stor skulle jag säga är 1,6 kg. Mitt pb (på mete) är 1,56. Men då i en liten lokal sjö som förvisso hyser många 1+ borrar men inte har så mkt rykte som rögle dammar.

Det är fin abborre när dom kommer upp i den vikten! Jag har själv 1,65 kg som pb. Fick den på spinnare i sjön vid föräldrarnas sommarstuga n Aneby på -70-talet. Ja lyckades få 6 till på +1 kg och samtliga på draggrodd med spinnare. På den tiden fanns det flodkräftor i sjön och en del abborrar var röda i köttet och smakade kräfta. :) Ibland fick man upp abborrar med hel kräfta i magen när man rensade dom. Kräftorna var i storleken runt 4-5 cm i regel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ni e ju alltförroliga... 😅 Varför inte en åtelkamera nere i mäsket 🤪

Jag har faktiskt tänkt på det. Inte åtel, men en gopro (eller ja, sonens fulkopia). Skulle vara intressant att se om man kan locka aborre direkt.

Swedbait har ett abborrmäsk, men orkar inte beställa. Har också sett britter med aborrmäsk som drog rätt stora borrar. Men de var rätt mkt specialämnen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips