Bra 1-persontält med plats för hund?

Jag brukar ha med mig en eller två KLM, som är i ungefär samma storlek som hundarna som diskuterats ovan.

Jag är själv rätt stor (193 cm, 92 kg). Jag använder ett Nallo 2 när jag och hundarna är ute själva. Jag skulle personligen inte vilja ha mindre tält än så om hunden ska in i tältet. För de som är korta kan hunden säkert ligga i fotändan av tältet. Det fungerar inte för mig.
 
Intressant. Jag har kommit över ett begagnat Akto åt min son, jag trodde det skulle bli för litet för mig och hunden men nu verkar det värt att testa.

Det är en Welsh Springer Spaniel på 22 kg så han kommer nog vara för vek för att sova i absiden. Ingen vintertältning planerad för detta tält.
Jag brukar ha en hund i fotändan och den andra uppe vid huvudet eller lite bredvid. Har jag bara en så är det fotändan dom gäller.

Ryggan har jag i avsides, lång upp mot huvudet så finns det plats kvar i fotändan där man öppnar dörren..

Klart det kan bli lite trångt men det fungerar helt ok. Jag har två engelska settrar varav den som varit med mest är en relativt hög hane, dock inte stor till vikten, på ca 26 kilo
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag brukar ha med mig en eller två KLM, som är i ungefär samma storlek som hundarna som diskuterats ovan.

Jag är själv rätt stor (193 cm, 92 kg). Jag använder ett Nallo 2 när jag och hundarna är ute själva. Jag skulle personligen inte vilja ha mindre tält än så om hunden ska in i tältet. För de som är korta kan hunden säkert ligga i fotändan av tältet. Det fungerar inte för mig.
Jag är bara 177cm så klart mer plats kvar då.. Har läst flera som är längre som inte är helt förtjust i Akto..
 
Tack för många bra svar. Jag är för nyfiken på Durston X-Dome 1+ för att hålla tassarna borta så det är beställt.
 
Tack för många bra svar. Jag är för nyfiken på Durston X-Dome 1+ för att hålla tassarna borta så det är beställt.
Hittar ingen redigera-knapp så jag kör såhär. EDIT: Efter duktigt surfande och tittande på YT inser jag att DURSTON X-Dome kan var för klent för blåsiga övernattningar, t ex i höga pass eller annan plats där det saknas skydd typ Sarek. Jag, och säkert många andra, har haft kontakt med Durston om de kommer erbjuda metalstänger istf kolfiber men de menar att tältet ska vara UL och det ska klara alla väder. De kunde lagt metallpinnar som tillval men de menar att ingen är intresserad av det. Så det blir Hilleberg Niak istället.
 
Hittar ingen redigera-knapp så jag kör såhär. EDIT: Efter duktigt surfande och tittande på YT inser jag att DURSTON X-Dome kan var för klent för blåsiga övernattningar, t ex i höga pass eller annan plats där det saknas skydd typ Sarek. Jag, och säkert många andra, har haft kontakt med Durston om de kommer erbjuda metalstänger istf kolfiber men de menar att tältet ska vara UL och det ska klara alla väder. De kunde lagt metallpinnar som tillval men de menar att ingen är intresserad av det. Så det blir Hilleberg Niak istället.
Ska klara alla väder? Alla tält har en gräns för hur mycket vind de klarar utan att haverera och jag tror Niak tål mer vind än Durston X-Dome.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ska klara alla väder? Alla tält har en gräns för hur mycket vind de klarar utan att haverera och jag tror Niak tål mer vind än Durston X-Dome.
fritt översatt, ja. Jag beskrev vart jag skulle men de svarade bl a ”..and have found the carbon to be quite strong even in windy conditions”. Väldigt trevlig kundtjänst dock så det blir nog något från dem ändå i framtiden.
 
Planerar själv att införskaffa en X-Dome 2 för mig och min sambo. Personligen tror jag att det tältet kommer tåla 99% av fall jag kan tänka mig vandra i, läst om hur det överlevt vind över 70 km/h och de mest populära inläggen/videon där tältet kollapsat så har det varit pga fel av användaren.
 
Nu har jag inte testa dom nya modellerna, men gamla Hellsport Ringstind 2 fungerar bra för två nykära eller kanske en person med hund ?
Bra sitthöjd och en totalvikt runt 2kg, dock kanske inte optimalt om man ska vintertälta mycket.
Funkar att laga mat eller förvar ryggsäcken i "absiden" vid skitväder.

1739622028446.png



 
Planerar själv att införskaffa en X-Dome 2 för mig och min sambo. Personligen tror jag att det tältet kommer tåla 99% av fall jag kan tänka mig vandra i, läst om hur det överlevt vind över 70 km/h och de mest populära inläggen/videon där tältet kollapsat så har det varit pga fel av användaren.
Ja, du har säkert rätt. Tror också att användarfel ligger bakom haverierna. Men jag ska vandra oledat och min son har ett Akto. Så händer något är har jag ingenstans att evakuera till.
Nu har jag inte testa dom nya modellerna, men gamla Hellsport Ringstind 2 fungerar bra för två nykära eller kanske en person med hund ?
Bra sitthöjd och en totalvikt runt 2kg, dock kanske inte optimalt om man ska vintertälta mycket.
Funkar att laga mat eller förvar ryggsäcken i "absiden" vid skitväder.
Ser riktigt bra ut. Vill dock ha kupol-tält för jag paddlar en del (alltför lite tyvärr) och då ger sjävstagande tält fler valmöjligheter.
 
Ingen egen erfarenhet av detta:https://barentsoutdoor.no/product/snota-1-ultralight-3/
Men det har fått bra omdömen, särskilt för höjd och absidutrymme. Och det är gjort för fjällmiljö, till skillnad från de flesta amerikanska lättviktstält.
Om jag skulle pensionera mitt Akto, skulle det vara ett alternativ. Ett aber för vinterbruk är att man inte kan stänga ventilerna, men det går att få modifieringar.
Jag har sovit i detta tält. Är mer än imponerad. Kört Hilleberg i säkert 20 år, nu byter jag till Barents Snota 1.
Rymligt, lätt, stor absid, mängder av stormlinefästen.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.