bouncer

nu har man dock hamnat i Skellefteå sedan en termin tillbaks.. var ute för att köpa en Bouncer till min blixt igår! men tro då inte att det finns någon här i staden. har ringt runt å frågat runt!

känns inte så bra faktiskt.. hade idag tänkt gå på
Popstadshelgen häruppe. Livespelningar inomhus å tänkte att en blixt med bouncer skulle vara bra.

har inte tagit med blixt innan.. men min Sunpak 4000 kan man vinkla upp å blixtra via taket dock..

med en bouncer på.. måste man då kunna hantera en blixt manuellt.. eller är det bara att 'fortsätta trycka' ?

någon som vet sig ett bra ställe att inhandla bouncers på .. nytt som begagnat via Internet ?

/ martin
 
En bouncer brukar inte betyda nån större skillnad i sättet att fota. Kör man TTL så mäts ju ljuset genom objektivet och blixten stängs av när det kommit tillräckligt, är det en automatiskt blixt sitter ljussensorn på själva blixten istället så det blir ju samma resultat.

En bouncer gör dock att man tappar en del ljus, och den minskar räckvidden ganska rejält.
 
Förlorar och vinner ljus.

Om du riktar blixten uppåt förlorar du som sagt en del ljus med Bouncer, men å andra sidan går lite av ljuset rakt fram (eftersom det sprids av Bouncern), så totalt sett kan man inte vara säker på om du vinner eller förlorar ljusmängd.

Riktar man blixten rakt på ger bouncern ingen effekt förutom att blixten drar mer batterier. Om du har en nyare Nikon med D-funktion så måste du ta av bouncern om blixten riktas frammåt (kameran blir lurad).

Till konserter vet jag inte om Bouncer är så användbart, det är sällan ljusa tak i konsertlokaler. Till backstagebilderna är den bra.
 
flashigt

flashigt värre.
jag var på första dagen av 3 av popstad 2002 nu igår.. skellefteå..

jag tog mig nära scen bland de övriga pressfotograferna.. ingen sa åt lilla mig att dra åt pipan.. stod där å skakade tass med Petter å Eye'nl.. he he.. jag såg hur de 'riktiga' fotograferna tog kort.. och deras utrustning gör mig knäsvag..

jag var så nära scen och så nära petter.. men kunde med mitt 28-objektiv inte komma artisterna närmare.. utan mer längre ifrån..

nåja.

men de övriga fotograferna tog ofta blicten rakt emot artisterna. taket fanns 30 meter upp.. så blixten kändes onödig att rikta..


vet inte om man gör rätt eller fel.. men ska bli kul att se det framkallat sedan.


tack för era rader!

/ martin -no bounce
 
bouncer...

Bouncern e juh till mest för att lätta upp blixtljuset så att skuggorna inte blir lika tydliga och ljuset blir mjukare. Tekniken vid blixtfotografering med bouncer är densamma, att tänka på är dock att blixtens slaglängd förkortas något (naturligt eftersom det sitter något i vägen för blixtljuset). Vid en konsert känns det som om en omnibounce av modell tunnare (tunnare plast som hindrar mindre av ljuset) riktat något uppåt är att föredra. Om det inte finns någon vägg eller annat hinder direkt bakom scenen som skarpa skuggor kan falla på kanske en bouncer inte är nödvändig. Ställen som har bouncers och annat är http://www.scandinavianphoto.se.

MVH /* johannes */
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.