Botten runt.

Allvarligt talat, hur långt är ett snöre?

Det går inte att svara på "hur realistiskt det är att inte slå runt".

Om du ska ut och paddla över öppet hav ensam, ska du naturligtvis räkna med möjligheten att du kan råka ut för en kapsejsning långt från land, och därför måste du kunna självräddning på ett eller annat sätt. Jag tycker att en bra roll är en självklarhet. Andra tycker att flottör, pontoner, simfötter, dykartuber, livflotte, eller gud vet vad är den bästa lösningen, men på något sätt ska du kunna ta dig upp utan assistans i alla fall. Det är du liksom skyldig dig själv och "de dina".

Rent allmänt är det inte ute till havs du löper störst risk att slå runt i en kajak, utan vid start och landning i bränningszoner. Stora vågor är inte särskilt mycket värre än små vågor, snarare tvärtom -- så länge de inte bryter, och det gör de först när det grundar upp.

Vänliga hälsningar,

Magnus
 
MagnusÅ; sa:
Allvarligt talat, hur långt är ett snöre?

Det går inte att svara på "hur realistiskt det är att inte slå runt".

Om du ska ut och paddla över öppet hav ensam, ska du naturligtvis räkna med möjligheten att du kan råka ut för en kapsejsning långt från land, och därför måste du kunna självräddning på ett eller annat sätt. Jag tycker att en bra roll är en självklarhet. Andra tycker att flottör, pontoner, simfötter, dykartuber, livflotte, eller gud vet vad är den bästa lösningen, men på något sätt ska du kunna ta dig upp utan assistans i alla fall. Det är du liksom skyldig dig själv och "de dina".

Rent allmänt är det inte ute till havs du löper störst risk att slå runt i en kajak, utan vid start och landning i bränningszoner. Stora vågor är inte särskilt mycket värre än små vågor, snarare tvärtom -- så länge de inte bryter, och det gör de först när det grundar upp.

Vänliga hälsningar,

Magnus

Tack!Något sorts svar iallafall. :)

Att jag går runt nånstans på vägen tar jag för givet.Om jag sen simmar iland eller styr upp det hela med en roll får framtiden visa.

Tanken med pontoner på under överfarten Åland-Sthlm är att inte slå runt,punkt.


peter
 
Jag paddlade från Grisslehamn över till Åland (Eckerö) och tillbaka. Eftersom det var hela turen kunde jag bestämma efter SMHI's prognoser. Jag fick tag i en helg som verkade lungt och körde på.
Jag hade med mig en liten radio och lyssnade på sjöväderapporten varje sändning.
Förutom karta och kompass så hade jag en gps med alla närligginade öar och kobbar inknappade i förväg. Ifall det skulle bli bråttom så kunde jag altid välja närmaste punkt.
Jag hade mig extra paddel och ett par flottörer.
Eftersom jag gjorde detta ensam så monterade jag in en elektrisk länspump. Min tanke var att skulle jag slå runt mitt på havet och inte lyckas rolla tillbaka så har jag förmodligen annat för mig än att hålla på med någon handpump, framför allt om det var pga vädret jag slog runt. Jag tyckte inte att det var realistiskt att jag skulle kunna hålla balansen med en vattenfylld kajak i höga vågor medans jag tömde den med en handpump. Det är ytterligare en anledning att välja en havskajak. Slår du runt och inte kan rolla tillbaka så har du betydligt mindre vatten att göra dig av med än med en skärgårdskajak.
Jag tog inte raka vägen från Grisslehamn utan paddlade via Märket. Jag hade lite vågor och motvind så jag ville defenitivt villa under paddlingen. På vägen tillbaka hade jag helt vinstilla, så vila kunde jag göra mitt ute på havet, så jag skippade Märket och paddlade rakt över. Ska du paddla från från västra Åland mot Singö så finns det ganska gott om öar och kobbar att mellanlanda på, så med lite sund förnuft så är det en ganska ofarlig rutt. Ska du utgå från Åland med siktet inställd rakt på Stockholm så vet jag inte hur många det finns på vägen. Ta med det i din beräkning för SMHI kan verkligen ha fel ibland.
Pontoner var inget alternativ för mig, det skulle inte kännas som om jag hade gjort det på riktigt. Men som sagt så kunde jag välja helg efter prognos så jag löpte ingen större risk att på inblåst i väntan på bättre väder. Det var flera helger jag skippade innan prognosen kändes rätt. Om du kommer från Åbo så har du kanske ingen större lust att vänta ut en veckas vågor innan det lungar ned sig, det är sånt du för avgöra. Att ta med dem men inte ha dem på går väl det med, men om du tar en rutt med öar på vägen och inte har bråttom så tror jag att du kan skippa dem.
 
Tack!

Det var en del tänkvärda saker.Inkvartering på Åland är inget problem,men man vill ju inte vänta hur länge som helst.Har man klarat sig så långt vill man nog bara att det ska vara över så fort som möjligt.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snabeltand Platt botten sjövärdighet Paddling allmänt 6
SafeSurfer Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen? Paddling allmänt 20
malcur Lisa eller X-ray - rund eller V-botten? Paddling allmänt 30
digge Bulor i botten på plastkajak Paddling allmänt 9
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Paddla.se Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse? Paddling allmänt 366
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0
kimfoto paddlat jorden runt Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
samme83 Isfritt runt norra/östra mälaren? Paddling allmänt 2
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
klubbsson Paddelställen runt Eskilstuna. Paddling allmänt 1
Peifen Åland runt Paddling allmänt 5
jonzzon Paddla runt Utö? Paddling allmänt 13
Niklas H Paddling Estland runt Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.