Bortglömda områden i Sarek?

Ålkatj..!

Själv är jag sugen på att utforska det inre av Ålkatjmassivet och i synnerhet dom stora glaciärerna med omnejd. Sjön 1410 möh som ligger mellan Kanalberget och Axel Hambergs topp verkar intressant, likaså "is-sjön" på Årjep Ålkatj-jekna. Började klura på området då jag gick genom Snavvavagge för ett par år sedan och hade följande utsikt upp mot Ålkatj.

Någon som varit i dessa krokar??


//Björn
 
Själv är jag sugen på att utforska det inre av Ålkatjmassivet och i synnerhet dom stora glaciärerna med omnejd. Sjön 1410 möh som ligger mellan Kanalberget och Axel Hambergs topp verkar intressant, likaså "is-sjön" på Årjep Ålkatj-jekna. Började klura på området då jag gick genom Snavvavagge för ett par år sedan och hade följande utsikt upp mot Ålkatj.

Någon som varit i dessa krokar??


//Björn

Hej Björn! En intensiv diskussion om området förekom nyligen i denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59959

Men det finns säkert mer trevligt att säga om detta område!

/Hans
 
Från mina många besök i NP Sarek tror jag det finns bara ett som har besökts väldigt lite.

Det var 24 juni 1990 att jag korsade Låvdak på väg från norra Ruohtesvágge til Guohpervágge. Jag gick upp söder om Jålle och sen var det på snö på ungefär 1300 meters höjd i ca. 8 km via Skájdásjtjåhkkå.
Hur det är när snön täcker mindre areal på sträckan vet jag inte, men troligen är det ganska människotomt...

Där du själva och jag gjorde Standardrutt i starten på 2000 talet (Låvdak, kvadrat 28H7c på kartan) kunna troligen också fylla kriteriet för långt borta.

vänligast,
Hans, Danmark

Ja, Låvdak lär ju vara ett ensligt område. Du tillhör nog en exklusiv skara som korsat området!

Jag kommer då också att tänka på området Ruohtes sydost om Låvdak. Vill minnas att någon här på Utsidan har tipsat om det tidigare. Här finns dels ensliga toppar, dels den lilla sjön Boajsajávrásj på 1262 möh. Har inte läst om någon som besökt denna sjö, vad jag kan minnas. Vore kul att veta mer om den och om t ex toppen Gasskatjåhkkå 1759 möh som borde kunna bestigas från sin norra utlöpare.
 
Jag var upp vid Boajsajávrásj sommaren 2007. Vi gick från Mikkastugan mot Áhkká, och tänkte det kunde vara en roligare väg än att gå nere i Ruohtesvágge. Det var en lätt sluttning att gå upp längs Boajsajågåsj till sjön, och ner igen bredvid Ruohtesjiegna. Sjön är skyddad från flera håll, så det kunde vara en bra tältplats om det inte var så stenigt där. Lite gräs här och där, vad jag kommer ihåg. Vattnet i sjön var ganska smaklöst smältvatten. Fin plats, men rätt brant om man vill fortsätta därifrån mot syd eller väst mot Ruohtes toppar. Att gå över Smajllájåhkå under glaciären för att komma tillbaka till leden mot Gisuris var rätt knepigt. Terrängen där ändrar säkert konstant, och strömfårorna var breda, grumliga och strida. Vi tog oss upp på kanten av glaciärtungan och några isbroar för att komma över dom svåraste ställena, men om man vill vara riktigt säker kan man gå ner till leden nere i Ruohtesvagge och vada där.

Skall se om jag hittar några foton på stället.

-Micke
 
Jaha, kunde inte redigera mitt förra inlägg längre. Här är dock en bild från Boajsajávrásj i riktning mot Ruohtesjiegna. Väggen till vänster är alltså en del av Ruohtes -topparna. Kan vara att det fanns någon snöled man kunde tagit sig upp ditåt, men kommer inte ihåg säkert.

-Micke
 

Bilagor

  • DSCN9225.jpg
    DSCN9225.jpg
    112.6 KB · Visningar: 1,169
Jaha, kunde inte redigera mitt förra inlägg längre. Här är dock en bild från Boajsajávrásj i riktning mot Ruohtesjiegna. Väggen till vänster är alltså en del av Ruohtes -topparna. Kan vara att det fanns någon snöled man kunde tagit sig upp ditåt, men kommer inte ihåg säkert.

-Micke

Vad fint att du hade ett foto! Den bergvägg man ser resa sig upp till vänster måste alltså vara Gasskatjåhkkås norra utlöpare. Lutningen ser inte värre ut än att man ganska lätt borde kunna gå upp på den. På kartan ser man en glaciär på denna vägg som störtar nästan ända ner i sjön, och det är nog en bit av den glaciären man ser på ditt foto längst till vänster. Den topp som skymtar i bakgrunden (jag har ritat en pil) bör vara Ruohtestjåhkkå. Kul!

/Hans
 

Bilagor

  • 41_DSCN9225-2.JPG
    41_DSCN9225-2.JPG
    35.1 KB · Visningar: 1,115
Jo, du har nog rätt på läget. Väggen till vänster är Gasskatjåhkkå. På kartan såg det ut som om sluttningen till vänster om den lilla glaciären ner till sjön skulle ha mindre lutning än väggen på bilden (som alltså är på höger sida om glaciären sett från Boajsajávrásj). Vi var dock på väg ner mot Áhkká, så tittade inte så noga hur man kunde bestiga väggen i fråga.
 
Det är ett fjäll som kanske är ett av de mest fotograferade i Sarek, mämligen Tjakkeli.
Det finns massor av bilder på detta fjäll. De flesta är tagna från Aktse eller Skierfe.
Enligt mig så förefaller det vara få vandrare som bestigit Tjakkeli. Jag vet att tysken Lucas Hellerman har varit där. Bilder tagna ifrån Tjakkeli finns att se på: http://www.rapadalen.de/2002/del12/02.htm
Är Tjakkeli för svårt för vanliga vandrare utan klätterkunskap månne? Är lite sugen på att göra ett besök upp dit om det är möjligt.
 
Träffade två herrar i somras som hade cyklat från sitojaurebron med gummibåt+ liten snurra på släp... för att sen åka över Laitaure och sen uppför Rapaätno, parkera båten strax innan Nammasj och sen knalla upp på Tjakkeli.

Verkade vara hyfsat lokala herrar, väldigt trevliga var dom iaf... satt och surrade med dem ett tag vid båtskjutsen över Laitaure till Aktse.

Så möjligheten kanske är att ta den reguljära båtturen mot Nammasj och be att bli avsläppt lite tidigare bara?

Thomas
 
Tjakkeli är inte svårt,har inte varit uppe själv,men det har varit "familjeutflykt med barn" i min bekantskapskrets.
 
Planerar själv en tur till Sarek just nu, och har fått en massa intressanta tips från denna tråd.
Är det någon som har något mer att komplettera med?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.