Borra i kajaken!

Våren är på väg på allvar och med den stiger inte bara saven utan också kajakabstinensen. Uppgradering av utrustning är ett sätt att få utlopp för lite av abstinensen/förväntningarna innan sjösättning. Har investerat i en fast kompass (Silva UN70). Köpte billigt i anslutning till båtmässan. Men nu måste jag borra och skruva fast fästet på min glasfiberkajak. Jag har lärt mig från både kajaking och segling att bar glasfiber i kontakt med fukt eller vatten inte är bra. Så jag undrar om det är någon som vet om man behöver försegla kanterna på borrhålen (4 st)? Vad är i så fall lämpligt att använda, epoxi…? Är den exponerade ytan så liten att det är overkill?

Lennart
 

Guest

Gäst
Jag brukar trycka i en liten klutt silikongummi i borrhål. Det tar bara några sekunder extra, och man slipper dåligt samvete. Dessutom blir det inte omöjligt att demontera skruvförbandet, något som epoxifyllning sannolikt leder till.
/Mattias
 
Silikon

Bekräftar föregående inlägg, det fungerar.

På segelbåten där jag har samma problem som du med kajaken, brukar jag klicka i lite silikon i borrhålet. Se gärna till att det finns lite mellan kompassen och den glatta gelcoatytan oxå, så det tätar även där.

/L
 
Ett tips till!

Ett tips som många inklusive båtproffs lätt glömmer när man monterar beslag på båtar, är att ett hårt (metall) beslag mot ett hårt material (Glasfiber) väldigt lätt börjar glappa efter ett tag. Detta för att det inte finns någon elasticitet i förbandet. Om man sätter en tunn 0,5-1 mm gummiduk eller gummerad kork (packningsmaterial från biltillbehörsaffären) emellan, så sitter beslagen mycket bättre fast och risken för att det börjar glappa är minimal.

/Lod
 
Använd SIKAFLEX som är outstanding när det gäller material som ex. glasfiber. Används till tätning och annat i segelbåtar. MarinEpoxy funkar också.
 
Kajak med linne/bomullsduk

Hej,

Apropå att utrusta och förbättra kajaken så ska jag fästa linor på fördäck på min grönlandskajak. Den har ett däck av linoliumoljad linne/bomullsduk och jag undrar om man kan limma fast fästen på duken.

Vilket material är bäst? Har tänkt mig fästen i läder.

Vilket lim?

Vilken sorts lina? gummicord??


Mvh, Per Nyberg.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Använd absolut inte silikon

Silokonkitt är klart olämpligt i båtsammanhang! På träbåtar är det en katastrof, men det är verkligen inte bra på glasfiber heller.

Silikonkitt har i stort sett noll vidhäftningsförmåga och har dessutom allvarliga nackdelen att plasten i området runt kittet blir påverkad så, att det är nästan omöjligt att få färg, plast eller lim att fästa. De hål du borrat och silikonkittat är alltså mycket svåra att åter laga, om du skulle vilja det.

Polysulifd-kitt (tex Sikaflex 221) är däremot alldeles utmärkt för att kitta runt skruvar och liknande. En del kajakbyggare limmar faktiskt ihop skrov och däck med sådan Sikaflex, och det verkar hålla hur länge som helst. Polysulfidkittet tål inte solljus, men det är ju inget problem under ett beslag som kompassfästet.

mvh

Jens
 
Däcksfästen på dukkajak

Skulle inte rekommendera vare sig läder eller klistring på ett linoljat tygdäck.
Själv så satte jag små öglemärlor, i mässing, då jag inte kunde finna några i rostfritt eller brons i det lilla formatet jag behövde, i däcksribborna och använde ett elastiskt snöre. Perfekt för sjökortet.

Go fixning

Johan K
 
Om du dessutom fasar av hålet upptill med ett sänkverktyg blir resultatet ännu bättre. Då bildar Sikaflexen en konisk tätring som klämmer in mot skruven. Men var försiktig. Däcket är tunt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips