Borra i kajaken!

Våren är på väg på allvar och med den stiger inte bara saven utan också kajakabstinensen. Uppgradering av utrustning är ett sätt att få utlopp för lite av abstinensen/förväntningarna innan sjösättning. Har investerat i en fast kompass (Silva UN70). Köpte billigt i anslutning till båtmässan. Men nu måste jag borra och skruva fast fästet på min glasfiberkajak. Jag har lärt mig från både kajaking och segling att bar glasfiber i kontakt med fukt eller vatten inte är bra. Så jag undrar om det är någon som vet om man behöver försegla kanterna på borrhålen (4 st)? Vad är i så fall lämpligt att använda, epoxi…? Är den exponerade ytan så liten att det är overkill?

Lennart

Guest

Gäst
Jag brukar trycka i en liten klutt silikongummi i borrhål. Det tar bara några sekunder extra, och man slipper dåligt samvete. Dessutom blir det inte omöjligt att demontera skruvförbandet, något som epoxifyllning sannolikt leder till.
/Mattias

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Silikon

Bekräftar föregående inlägg, det fungerar.

På segelbåten där jag har samma problem som du med kajaken, brukar jag klicka i lite silikon i borrhålet. Se gärna till att det finns lite mellan kompassen och den glatta gelcoatytan oxå, så det tätar även där.

/L

Ett tips till!

Ett tips som många inklusive båtproffs lätt glömmer när man monterar beslag på båtar, är att ett hårt (metall) beslag mot ett hårt material (Glasfiber) väldigt lätt börjar glappa efter ett tag. Detta för att det inte finns någon elasticitet i förbandet. Om man sätter en tunn 0,5-1 mm gummiduk eller gummerad kork (packningsmaterial från biltillbehörsaffären) emellan, så sitter beslagen mycket bättre fast och risken för att det börjar glappa är minimal.

/Lod

Använd SIKAFLEX som är outstanding när det gäller material som ex. glasfiber. Används till tätning och annat i segelbåtar. MarinEpoxy funkar också.

Kajak med linne/bomullsduk

Hej,

Apropå att utrusta och förbättra kajaken så ska jag fästa linor på fördäck på min grönlandskajak. Den har ett däck av linoliumoljad linne/bomullsduk och jag undrar om man kan limma fast fästen på duken.

Vilket material är bäst? Har tänkt mig fästen i läder.

Vilket lim?

Vilken sorts lina? gummicord??

Mvh, Per Nyberg.

Använd absolut inte silikon

Silokonkitt är klart olämpligt i båtsammanhang! På träbåtar är det en katastrof, men det är verkligen inte bra på glasfiber heller.

Silikonkitt har i stort sett noll vidhäftningsförmåga och har dessutom allvarliga nackdelen att plasten i området runt kittet blir påverkad så, att det är nästan omöjligt att få färg, plast eller lim att fästa. De hål du borrat och silikonkittat är alltså mycket svåra att åter laga, om du skulle vilja det.

Polysulifd-kitt (tex Sikaflex 221) är däremot alldeles utmärkt för att kitta runt skruvar och liknande. En del kajakbyggare limmar faktiskt ihop skrov och däck med sådan Sikaflex, och det verkar hålla hur länge som helst. Polysulfidkittet tål inte solljus, men det är ju inget problem under ett beslag som kompassfästet.

mvh

Jens

Däcksfästen på dukkajak

Skulle inte rekommendera vare sig läder eller klistring på ett linoljat tygdäck.
Själv så satte jag små öglemärlor, i mässing, då jag inte kunde finna några i rostfritt eller brons i det lilla formatet jag behövde, i däcksribborna och använde ett elastiskt snöre. Perfekt för sjökortet.

Go fixning

Johan K

Om du dessutom fasar av hålet upptill med ett sänkverktyg blir resultatet ännu bättre. Då bildar Sikaflexen en konisk tätring som klämmer in mot skruven. Men var försiktig. Däcket är tunt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips