Boktipset

Nu

har jag haft boken i en dryg vecka. Kan rekommendera ett köp. Bilderna gör sig mycket bra i tryck och det är roligt att se vad en proffsfotograf som ägnat sig åt att samla långfärdsskridskobilder i 10 år kan åstadkomma.

Texten av Mårten Ajne överraskar mig. Det är ett antal noveller där berättaren har olika roller och språk i de olika avsnitten. En del verkar självupplevt men det finns också en hel del som är fiktion. Hur mycket som är skröna i de olika novellerna får läsaren själv avgöra. Det är inte någon "feelgood historia" utan en del elände speciellt i teckningen av livsöden och i grupp kontra ledarpsykologi. Att ta upp sådana frågeställningar i fiktion tycker jag är riktigt lyckat i skildringen av en grupptur från Nynäshamn till Solsidan.

Jag känner Mårten som en närmast fanatisk isepikuré och som israpportör i SSSK. Han är språkekivilibrist och har planerat sitt arbetsliv som försäkringsaktuarie så att det inte skall inkräkta på skridskoåkningen. Men det har inte hindrat honom från att sköta sitt jobb så bra att han fick pris 2004. http://www.forsakringsforeningen.se/arets-pris-i-svensk-forsakring

Hoppas att boken säljer så att vi kanske får njuta av liknande böcker i framtiden.
Boken kommer att säljas bland annat i Naturkompaniets butiker (finns en blänkare med en hel del bilder i deras vinterkatalog). SSSKare kan köpa boken på SSSKs årsmöte.

Thure
 
Fantastisk

Fantastisk bok! Fina bilder mm. från superåret 2010 och liksom Thure sa, mycket intressanta och filosofiska texter eller skridskonovellernoveller: funderingar av livets mening i vaken, Svarta Krabben i praktik, optimist och pessimist på nyisen, etc. Rekommenderar!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.