• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Boksökartråd

Hej
Alla mina böcker är nu utlästa och omlästa så att jag nästintill kan återge dem ordagrant. Jag behöver hjälp att hitta nya författare och serier att läsa.

Är intresserad av böcker som:

Beskriver en alternativ verklighet på jorden. Som det skulle kunna vara ifall..... (t.ex. 1984 av George Orwell eller Ender-serien av Orson Scott Card)

Är fantasy/sci-fi, fast med humor eller på ett lättsamt/tänkvärd sätt (t.ex. Terry Pratchett Discworld-serie eller American Gods av Neil Gaiman eller Hitchhikers guide to the galaxy av Douglas Adams)

Hoppas det ger lite hint om min smak. Håller tummarna för många bra böcker.
MvH Robin
 
Börja med piller i stället, lyckopiller......många befinner sig i den världen.........

Boktips ville du ha.Hmmmm, ska fundera lite.återkommer..
 
Alternativ verklighet:
Huxley / Du sköna nya värld
Boye / Kallocain
Adams / Liftarens guide till galaxen
Bradbury / Farenheit 451 (eller vilka siffrorna nu var?)
Kommer inte ihåg författaren / Invasion PÅ Mars

HåkanF
 
"Svålhålet" av Mikael Niemi.

I den finns tex förklaringen till var oturen kommer ifrån. Den skapas av små djävulska partiklar som heter Kurt och sprutar otur. "Dom lockas till något speciellt i hjärnverksamheten, ett tillstånd, en alldeles unik kombination av hjärnans små elektriska signaler, ett synapsmönster som Kurtarna fann mer attraktivt än vad myror gillar socker.”

”Synapsmönstret var det som kallades ambition. Karriärkåthet. Skitviktighet. Den uppblåsta attityden att man var något, att man hade talang, att nu era nollor skulle man visa vilket geni man var! Vips så anlände Kurtarna som små svarta virus, de kom susande i flockar och klängde sig fast på offret tills det förr eller senare gick åt skogen.”


Det förklarar en hel del eller hur?
 
"Svålhålet" av Mikael Niemi.

I den finns tex förklaringen till var oturen kommer ifrån. Den skapas av små djävulska partiklar som heter Kurt och sprutar otur. "Dom lockas till något speciellt i hjärnverksamheten, ett tillstånd, en alldeles unik kombination av hjärnans små elektriska signaler, ett synapsmönster som Kurtarna fann mer attraktivt än vad myror gillar socker.”

”Synapsmönstret var det som kallades ambition. Karriärkåthet. Skitviktighet. Den uppblåsta attityden att man var något, att man hade talang, att nu era nollor skulle man visa vilket geni man var! Vips så anlände Kurtarna som små svarta virus, de kom susande i flockar och klängde sig fast på offret tills det förr eller senare gick åt skogen.”


Det förklarar en hel del eller hur?

Omständig omskrivning av narcissm....
 
Jack Vance

Om du läser på engelska så kan jag rekommendera "pentalogin" (eller vad det kan bli, fem böcker) "The demon princes" av Jack Vance. Visserligen utspelar böckerna sig inte på jorden, men de berör många aspekter av mänskligheten.
 
"Svålhålet" av Mikael Niemi.

I den finns tex förklaringen till var oturen kommer ifrån. Den skapas av små djävulska partiklar som heter Kurt och sprutar otur. "Dom lockas till något speciellt i hjärnverksamheten, ett tillstånd, en alldeles unik kombination av hjärnans små elektriska signaler, ett synapsmönster som Kurtarna fann mer attraktivt än vad myror gillar socker.”

”Synapsmönstret var det som kallades ambition. Karriärkåthet. Skitviktighet. Den uppblåsta attityden att man var något, att man hade talang, att nu era nollor skulle man visa vilket geni man var! Vips så anlände Kurtarna som små svarta virus, de kom susande i flockar och klängde sig fast på offret tills det förr eller senare gick åt skogen.”


Det förklarar en hel del eller hur?

Alternativ verklighet:
Huxley / Du sköna nya värld
Boye / Kallocain
Adams / Liftarens guide till galaxen
Bradbury / Farenheit 451 (eller vilka siffrorna nu var?)
Kommer inte ihåg författaren / Invasion PÅ Mars

HåkanF


Superbra böcker! Precis min smak.

Hade problem att hitta flera av de andra böckerna som föreslogs på biblioteket, men tack ändå.


Nu har bokhögen att läsa ebbat ut igen så jag söker nya böcker att ge mig in på. Hoppas ni kommer med tips på fler underbara böcker att läsa.

MvH Robin
 
Det finns ju så himla mkt bra böcker.

Har nyligen läst (och gillat)
Hundhuvud/Morten Ramsland
Flyga drake/Khaled Hosseini
E=Mc²/David Bodanis

Bra med en tråd med boktips. Men jag skulle vilja byta bort alla min lästa pocketböcker också. Nån som vet om det finns såna möjligheter här i Göteborgstrakten.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.