Bör man ha footprint och meshinnertält till sitt Hilleberg Unna? Var med och rösta

Eftersom jag kommer att använda det för paddling, kommer jag knappast att använda det vid hårdare vind än säg 8 m/s, men jag hade hoppats att det skulle klara det helt utan staglinor.
I byarna blir det ofta mer än 8 m/s i skärgården. En gång var jag inblåst på åland medan det blåste 22 m/s, men hittade en fin vik helt i lä och stannade där ett par extra dar och övade roll och teknik. Staglinorna spänner jag alltid ut och fäster runt stenbumlingar. Känns säkrast

Tältar sällan på klippor när jag paddlar. Vill skydda tältbotten och försöker också hitta en plats med morgonskugga i första hand.

Lite OT-tankar följer.
Footprint kan ha flera funktioner. En är att kunna utnyttja yttertältet utan innertält om man lunchar i busväder eller behöver övernatta fler än som ryms i innertältet.

Går det att slå upp Unna utan yttertält? Meshinnertält utan yttertält kan vara en höjdare i riktig värme konstaterade vi i Zimbabwe, men i Sverige på sommaren gillar jag skuggan från yttertältet.

Thure
Jag brukar använda Unna ibland utan yttertältet med en tarp uppsatt över tältet. Jag har även använt Unnas innertält i kombination med Seek Outside Cimarron. Det finns innertält till Cimarron, men jag har inget sådant.

Jag brukar också nästan alltid använda staglinorna. Vinden kan både öka o ändra riktning, och det är lite trist att behöva gå ut mitt i natten och fixa/flytta tältet.

Har även alltid med ett gäng halvlånga, 30-50 cm, öglor som man fäster runt stenar vid behov. Så slipper du nöta sönder tältets linor. Enkla att skarva på och väger ingenting.

Bilagor

• lina_01.jpg
    lina_01.jpg
    25.7 KB · Visningar: 24
Extra botten behövs ej med unna då det är 50 d räcker med att städa bort de vassaste stenarna och ev ha lite skumplast eller annat eller något annan som du ej är så noga med och lägga på de stenarna som du känner av när du satt upp tältet,eller inte sätta några pinnar eller stag linor före man känt efter inifrån om du hittar något vasst sten eller grenar och då flytta runt tältet något.
Större problem vid liten yta på en klipphylla tex med att bygga stenskydd för att ej vind ska komma in under yttertältet då det är av 30 d och fick lite små hål när vinden tilltog när jag somnat och fladdrat emot stenarna.(fanns ej plats att bygga stenmur längre bort då det sluttade nedåt 1 gång i sk sommar som var i fjällen på 1750 möh.och spöregnade och blåste vid uppsättningen)
Har man bara 1 tält kan ju mesh vara bra men är ju kraftigt och tungt i övrigt så tar då ist ett tält på 1.5 kg ist för 2.3 kg om det ej förväntas behövas ett HB unna

Jag tycker klipptältning i skärgården sliter en del på tältbotten och en skyddsbotten eller presenning är en bra investering för att senarlägga ett golvbyte.
Håll tältbotten mot sol eller belyst ljus yta och leta efter försvagningar/små hål. Det brukar finnas några stycken efter några dagars tältning på klippor.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Visst väger ett nätinnertält mindre men främsta funktionen är för att öka ventilationen under sommarhalvåret så att tältet blir skönare att bo i.
Innertältet som sitter i när det säljs är gjort för att stänga in värme under vintern.
Ligger temperaturen på 18°C eller mer som lägst nattetid så gör ett nätinnertält stor skillnad för komforten.
När jag köpte mitt Saivo 3 så var en tung faktor möjligheten att kunna ventilera det bra varma sommarnätter. Med ihoprullade absider så blir det en vindtunnel och ventilduken på taket går dessutom att hänga åt sidan vilket ytterligare förbättrar ventilationen.
I Unna som har en dörr, takventil och möjligheterna att spänna ut duken för luftgenomsläpplighet sommartid så borde ett nätinnertält göra stor skillnad varma sommarnätter.
Nej HIllebergs unna meshtält väger lika mycket som de vanliga. 650 gr.

Jag resonerar som så att på turer där vikten inte är av så stor betydelse, typ kajak, cykling och helgturer utan annan tung packning, då sitter footprintet på.

Vid längre turer så skippar jag det om jag vet att underlaget kommer vara ok. Typ i fjällen.

Min erfarenhet är att jag ofta inte har så stor möjlighet att välja en perfekt tältplats och de få tält jag haft har behövt lappats i botten vid nåt tillfälle. Jag värderar ett helt golv på längre turer mer än något lägre vikt på kortare.

Jag instämmer i Toan’s beskrivning, när vikten inte har någon större betydelse kommer footprint med men på flerdags fjällvandringar lämnar jag footprint hemma och lägger lite större tanke på val av tältplats.
Hilleberg har ju även egen reparationsservice och är oturen framme eller golvet varit utsatt för mycket slitage kan de ju hjälpa till med byte av golvet vilket är en extra trygghet.

Footprint skyddar innertältets golv från skador.
Det kostar i skrivande stund en tusenlapp för ett tält som kostar 9900 kr när jag skriver detta.
Vikten för footprintet är 330 g.
Antagligen kostar det betydligt mer än 1000 kr att skicka innertältet till Hilleberg så att de syr på ett nytt golv till innertältet.
Är en viktbesparing på 330 g verkligen värt det?
Det är det inte för mig. Jag kör byggplast, footprint och innertältgolv och har gjort så i 17 år.
Innertältgolvet är fortfarande i samma skick som det var när jag köpte det så konceptet fungerar.
Tält är ett väderskydd och skyddar från väta även från marken.
Det håller den tältande och utrustningen torr om det är helt och inte slitet.
Att skippa 330 g och riskera att bli blöt är dumsnålt.
Det finns saker som är rimligt att spara vikt på.
Footprint som skyddar tältgolvet är värt den extra vikten.

Jag använder tunn grön presenning från biltema/jula/motsv som kostar några tior som tältunderlag för att skydda golvet. Då tältet inte är rektangulart viker jag in det lilla överflöd av preseningen som sticker ut, hörnen nedåt för att inte samla ev vatten mellan presenning och tältgolvets utsida.

Minnet på storlek antyder denna
Vikten borde då bli dryga 250g och det rimmar bra med upplevt minne.

Kan dubbla som regnskydd mm mnen har den oftast rullad med tältet, tar minimal volym.

/Patrik

Footprint skyddar innertältets golv från skador.
Det kostar i skrivande stund en tusenlapp för ett tält som kostar 9900 kr när jag skriver detta.
Vikten för footprintet är 330 g.
Antagligen kostar det betydligt mer än 1000 kr att skicka innertältet till Hilleberg så att de syr på ett nytt golv till innertältet.
Är en viktbesparing på 330 g verkligen värt det?
Det är det inte för mig. Jag kör byggplast, footprint och innertältgolv och har gjort så i 17 år.
Innertältgolvet är fortfarande i samma skick som det var när jag köpte det så konceptet fungerar.
Tält är ett väderskydd och skyddar från väta även från marken.
Det håller den tältande och utrustningen torr om det är helt och inte slitet.
Att skippa 330 g och riskera att bli blöt är dumsnålt.
Det finns saker som är rimligt att spara vikt på.
Footprint som skyddar tältgolvet är värt den extra vikten.
Problemet med tankesättet är att det finns 20 andra saker som alla väger bara några hekto extra och är "dumsnålt" att inte ta med. Så man går snart runt med flera kg extra packning och sliter på kroppen i onödan.

Jag kan tycka att ett footprint på ett tält som inte behöver footprint är rätt onödigt när man behöver spara vikt. 330g är två chokladkakor det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips