Bör man ha footprint och meshinnertält till sitt Hilleberg Unna? Var med och rösta

Eftersom jag kommer att använda det för paddling, kommer jag knappast att använda det vid hårdare vind än säg 8 m/s, men jag hade hoppats att det skulle klara det helt utan staglinor.
I byarna blir det ofta mer än 8 m/s i skärgården. En gång var jag inblåst på åland medan det blåste 22 m/s, men hittade en fin vik helt i lä och stannade där ett par extra dar och övade roll och teknik. Staglinorna spänner jag alltid ut och fäster runt stenbumlingar. Känns säkrast

Tältar sällan på klippor när jag paddlar. Vill skydda tältbotten och försöker också hitta en plats med morgonskugga i första hand.

Lite OT-tankar följer.
Footprint kan ha flera funktioner. En är att kunna utnyttja yttertältet utan innertält om man lunchar i busväder eller behöver övernatta fler än som ryms i innertältet.

Går det att slå upp Unna utan yttertält? Meshinnertält utan yttertält kan vara en höjdare i riktig värme konstaterade vi i Zimbabwe, men i Sverige på sommaren gillar jag skuggan från yttertältet.

Thure
Jag brukar använda Unna ibland utan yttertältet med en tarp uppsatt över tältet. Jag har även använt Unnas innertält i kombination med Seek Outside Cimarron. Det finns innertält till Cimarron, men jag har inget sådant.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag brukar också nästan alltid använda staglinorna. Vinden kan både öka o ändra riktning, och det är lite trist att behöva gå ut mitt i natten och fixa/flytta tältet.

Har även alltid med ett gäng halvlånga, 30-50 cm, öglor som man fäster runt stenar vid behov. Så slipper du nöta sönder tältets linor. Enkla att skarva på och väger ingenting.

Bilagor

• lina_01.jpg
    lina_01.jpg
    25.7 KB · Visningar: 6

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips