Har varit ute ett par turer nu med min cykel som jag skall använda för min långtur nästa månad. Min framväska som jag monterat på styret hamnar i konflikt med växlevajrana. Finns det något knep att få båda dessa vajrar att böja av kraftigare och på så sätt inte skava mot väskan? Jag kan tänka mig att man låter vajern löpa genom en aluminium hylsa efter STI reglagen och som böjer vajern i en kraftigare böj.... eller finns det någon annan lösning? Titta gärna på bilden så kanske det underlättar vad jag försöker beskriva. http://www.jurgenson.se/nordkap/t2000.jpg
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bockstyre med framväska monterad
- Trådstartare swejaan
- Start datum
Finns i Tyskland
De skall fö vara väldigt bra, men är inte gratis.....
/Håkan
Tyska Nokon har sådana vajerhylsor, http://www.nokon.deswejaan; sa:Min framväska som jag monterat på styret hamnar i konflikt med växlevajrana. Finns det något knep att få båda dessa vajrar att böja av kraftigare och på så sätt inte skava mot väskan? Jag kan tänka mig att man låter vajern löpa genom en aluminium hylsa efter STI reglagen och som böjer vajern i en kraftigare böj
De skall fö vara väldigt bra, men är inte gratis.....
/Håkan
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
litet problem
Det ser ut som en bra lösning med dessa flexibla vajerhöljen för växlarna. Problemet är att jag har en vajerjusterar/ spännare i början av den befintliga vajern vilket gör att jag måste flytta dess längre ner på vajern / närmare ramen. En annan lösning är Campas Ergo reglage, men det verkar vara lite knöligt och onödigt när mina befintliga STI funkar bra.
Man kanske skulle försöka höja upp Click-Fix fästet så att det kommer upp ovanför styret och på så sätt få framväskan att hamna ovanför växlevajrarna?
Det ser ut som en bra lösning med dessa flexibla vajerhöljen för växlarna. Problemet är att jag har en vajerjusterar/ spännare i början av den befintliga vajern vilket gör att jag måste flytta dess längre ner på vajern / närmare ramen. En annan lösning är Campas Ergo reglage, men det verkar vara lite knöligt och onödigt när mina befintliga STI funkar bra.
Man kanske skulle försöka höja upp Click-Fix fästet så att det kommer upp ovanför styret och på så sätt få framväskan att hamna ovanför växlevajrarna?
Samma problem
Jag har haft samma problempå min racer. Jag löste det genom att köpa en mindre väska och modifiera fästet så att väskan kom så nära styret som möjligt. Sedan bytte jag till längre vajerhöljen som går lite framåt från växelreglagen. Nu får väskan precis plats mellan styret och vajrarna. Växelvajrarna går alltså framför väskan.
Väskan är en Vaude Road I, jag tror att den är på 6 liter. Den rymmer inte så värst mycket, men den räcker för mina behov.
Peter
Jag har haft samma problempå min racer. Jag löste det genom att köpa en mindre väska och modifiera fästet så att väskan kom så nära styret som möjligt. Sedan bytte jag till längre vajerhöljen som går lite framåt från växelreglagen. Nu får väskan precis plats mellan styret och vajrarna. Växelvajrarna går alltså framför väskan.
Väskan är en Vaude Road I, jag tror att den är på 6 liter. Den rymmer inte så värst mycket, men den räcker för mina behov.
Peter
En lösning?
Hittade en lösning som kan vara värd att fundera över. Istället för ett bockstyre kan man installera ett tempostyre med växelreglagen separat monterade i ändan på styret. Vajern går då på insidan av styret och problemet är löst. Separata bromhandtag monteras precis under växelreglagen och den vajern går också i styrlindan. För att utöka körställnings möjlighetrena kan man montera på så kallde "barends" som ofta finns på mountainbike cyklar. På det sättet får du möjlighet att variera körställning. Se bild på ett bygge där man bytt ut original bockstyret till tempostyre med tillbehör. Kan vara värt att prova om man vill ha plats för en rejäl framväska.
http://www.jurgenson.se/nordkap/modifiering.jpg
Priset för en modifiering motsvarande den på bilden är ca. 1200 kronor.
Hittade en lösning som kan vara värd att fundera över. Istället för ett bockstyre kan man installera ett tempostyre med växelreglagen separat monterade i ändan på styret. Vajern går då på insidan av styret och problemet är löst. Separata bromhandtag monteras precis under växelreglagen och den vajern går också i styrlindan. För att utöka körställnings möjlighetrena kan man montera på så kallde "barends" som ofta finns på mountainbike cyklar. På det sättet får du möjlighet att variera körställning. Se bild på ett bygge där man bytt ut original bockstyret till tempostyre med tillbehör. Kan vara värt att prova om man vill ha plats för en rejäl framväska.
http://www.jurgenson.se/nordkap/modifiering.jpg
Priset för en modifiering motsvarande den på bilden är ca. 1200 kronor.
Klickfix-fäste
På Rixen & Kauls hemsida finns en förlängningsdel att köpa till Klickfix-fästet. Det går alltså att beställa genom en svensk cykelhandlare.
http://www.klickfix.de/lenkeradapter.htm#distanz set
Anders
På Rixen & Kauls hemsida finns en förlängningsdel att köpa till Klickfix-fästet. Det går alltså att beställa genom en svensk cykelhandlare.
http://www.klickfix.de/lenkeradapter.htm#distanz set
Anders
Styrväska och STI!
Lösning finns i form av billaga V-bromsböjar! Lätt att böja och kapa till rätt längd:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
http://www.sjscycles.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=241
http://neale.org/noo/images/sti-barbag.html
Med Nokons vajerhöljen som nämndes tidigare kan man leda in vajrarna under styrlindan:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...00&btg=0&varumarke=000&artgrp=293&Kampanj_ID=
Lösning finns i form av billaga V-bromsböjar! Lätt att böja och kapa till rätt längd:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
http://www.sjscycles.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=241
http://neale.org/noo/images/sti-barbag.html
Med Nokons vajerhöljen som nämndes tidigare kan man leda in vajrarna under styrlindan:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...00&btg=0&varumarke=000&artgrp=293&Kampanj_ID=
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg