Bluff inom klättringen

Handsken är kastad i tråden om Shisa Pagma så det är bara att ta upp den. Först och främst så kan den bara handla om avslöjade bluffar samt om olika typer av ifrågasättanden. Jag har inte gjort någon efterforskning utan nöjer mig med att ta upp två exempel:

1. Cesare Maestri och Cerro Torre i Patagonien. En beryktad borrbultsbestigning som blev hårt kritiserad. Jag vet inte om Maestri ljög om hur han tagit sig upp, men huruvida det handlade om en legitim förstabestigning eller ej blev det omfattande debatt kring.

2. Här kan mitt minne svika mig, men jag har för mig att det på 70-talet var någon som hävdade ett stort antal nyturer i Kebnekaise ofta solo. Det kan ju vara sant men det väckte i alla fall en del frågor .

Sedan innehåller ju sportklättringen numera en hel del subtila diskussioner och tvister beträffande sättet som vissa svåra leder gjorts på när det gäller olika grad av förhandsinformation men det är inte det som jag avser i denna tråden.
 
Denali

Cooks "bestigning" av Denali 1906 är väl legendarisk i dessa sammanhang. Tog ett "toppfoto" på en kulle 30km från den riktiga toppen. Googla på frederick cook så finns det massor med intressant läsning om detta.
 
Finns inom alla grenar av klättring, särskilt inom solo-klättring. I rymden kan ingen höra dig skrika liksom.

Värst drabbad är kanske bouldering.

I Storbrittanien hävdade framförallt Si'O Connor men även Scott Mclellan bedrifter på yppersta världselitnivå. I flera år tvivlade många på att O Connor hade gjort vad han hävdade göra i ensamhet ute på Skye, men det dröjde 4-5 år och ett 40-50-tal rapporterade bedrifter i världsklass innan han beslogs med tillräckligt många lögner att han ignorerades.

Scott Mclellan hävdade också bedrifter i världsnivå (flash av The Joker etc) men blev relativt snabbt påkommen med lögn då han hävdade sig ha gjort flera problem på en klippa en viss dag, men de som var där hela dagen såg honom bara misslyckas på ett 7B boulder.

Från Tyskland kan man nämna Jochen Rühl och Philip Moser med helt eller nästan helt ihopfantiserade ticklistor.

Jag anser att det finns så många fall av hopljugna ticklistor att det inte finns någon som helst anledning att tro på obevittnade/ofilmade sends. Enbart om någon har ett solitt track-record av bevittnade och helst filmade bestigningar i de gradspan som de hävdar obevittnade sends i kan jag sträcka mig till att upphäva min misstro.

Roligaste påfunna sendsen gjordes av den mytologiske "Olivier Moon" som påfanns av John Long och kompani en blöt kväll i södra Californien. Läs gärna Longs obetalbara artikel om Moon.
 
Intressant eftersom det strider mot min tes att det finns ingen anledning att ljuga eller "skarva" sina prestationer om man inte har något att vinna på det. Vad vinner man på att hävda sends man inte gjort?
 
För en del är det nog patologiskt. T.ex var det en kille som försökte imponera genom att säga att han brukade klättra mycket med bröderna XXX (som hade gjort många av de hårda bestigningarna på dne lokala klätterklippan). Det var bara det att den han försökte imponera på var just en av bröderna XXX som aldrig hade träffat killen förut....
 
Jag kommer inte på nåt annat än motsatsen, dvs misstrodda klättrare som senare visat sig ha gjort vad de hävdat.
Rouhlings Akira 9b har ifrågasatts rätt ihärdigt, men jag tror att den numera anses ha gjorts av honom. Jag tror inte den är repeterad med vittnen, och det har ju också ifrågasatts om greppen finns kvar i ursprungligt skick. Möjligen är det fortfarande en "olöst" fråga.

Sen läste jag nyligen i Camp 4 om någon mycket tidig bestigning i Yosemite som allmänt ansågs vara en överdrift, men när den till sist gjordes (förväntad FA) så fanns det på toppen ett toppröse... Minns inte vilken topp det var, men kan ju leta fram det.

Lite tråkigt är det ju att klättringen ofrånkomligen är så prestationsinriktad, vilket i sig bara är naturligt, men att det leder både till att folk ljuger resp att folk som talar sanning misstros oförtjänt.
 
Den kanske roligaste lögnarhistorien jag känner till kommer från två goda vänner som tillbringade en hel dag på craggen i Hell utanför Trondheim. Herr X, en okänd Umeåprofil med ett avslappnat förhållande till sanningen, visste tydligen inte att mina vänner var där, för på väg tillbaks till campingen dimper ett SMS ner i mobilen. Herr X hade tydligen precis i ögonblicket sänt en 7c+ i just Hell, klippan de varit på hela dagen... (Naturligtvis hade Herr X aldrig synts till.)

Mytomaner finns överallt. Att just klättringen skall vara förskonad är en helt bissarr önskedröm.

Att det rör sig om en patologi är ju helt klart. Klättringen är ju väldigt inklusiv, särskilt bouldering och en-repors klättring. Hur bra någon är på klättra är ju helt oväsentligt, ett rövhål är ett rövhål vare sig de klättrar 5c eller 9a, och en trevlig klättrare är en trevlig klättrare oavsett nivå. Man åker ju hellre ut med en positiv och glad klättrare som är trevlig att umgås med och som sprider positiva vibbar än ett än så duktig skitstövel. Så vad man klättrar på för nivå är ju helt irrelevant.
 
Att det rör sig om en patologi är ju helt klart. Klättringen är ju väldigt inklusiv, särskilt bouldering och en-repors klättring. Hur bra någon är på klättra är ju helt oväsentligt, ett rövhål är ett rövhål vare sig de klättrar 5c eller 9a, och en trevlig klättrare är en trevlig klättrare oavsett nivå. Man åker ju hellre ut med en positiv och glad klättrare som är trevlig att umgås med och som sprider positiva vibbar än ett än så duktig skitstövel. Så vad man klättrar på för nivå är ju helt irrelevant.

Skönt att läsa, då hjälper det ju på att jobba på att inte vara ett rövhål, om det nu inte känns som om 9a är nåt man kan jobba på... :)

Det är väl en väldigt generell sanning; så länge man har med människor att göra, så är det det som är avgörande; vilka "meriter" eller positioner människor än har, så brukar det visa sig att de har i stort sett samma sannolika fördelning av ett stort antal egenskaper utom möjligen de som är helt specifika för de speciella meriterna.
 
Skönt att läsa, då hjälper det ju på att jobba på att inte vara ett rövhål, om det nu inte känns som om 9a är nåt man kan jobba på... :)

...eller i värsta fall jobba på att inte uppfattas som ett rövhål. Hmm, kanske jag kan fabricera en "ticklista" på goda gärningar så alla tror att jag är en trevlig prick?

(Skyndar mig att regga en massa fabricerade identiteter på alla klättersiter som sedan kan intyga att den där Gustav är en hyvens kille som alltid är en fröjd att möta på klippan.)
 
...eller i värsta fall jobba på att inte uppfattas som ett rövhål. Hmm, kanske jag kan fabricera en "ticklista" på goda gärningar så alla tror att jag är en trevlig prick?

(Skyndar mig att regga en massa fabricerade identiteter på alla klättersiter som sedan kan intyga att den där Gustav är en hyvens kille som alltid är en fröjd att möta på klippan.)

hahaha.... bra idé. För mig är det nog försent...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lillwiken stilar inom bigwall Alpin / Bigwall 22
plommon1 Berget med den finaste klättringen i alperna Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.