Bluff inom klättringen

OT (ursäkta):
Gustav, du ligger långt efter mig, hälften av alla aktiva på utsidan är egentligen mina alter egon: man måste sätta ihop en lagom blandning av positiva och negativa personer kring sig för att framstå som trovärdig. Dessutom måste man ju odla dessa nicks ett tag - så ett de inte verkar skapade för ett enda syfte. SNART ska jag börja låta alla dessa nicks kommentera mig... Ta detta som ett tips, men säg inget till nån annan!

OnTopic; Cerro Torre:
Kompressorleden och framför allt den tidigare FA:n av samma man måste vara en av de större bluffarna och mer ifrågasatta "rekorden". Lite intressant är ju också att inte ens Kompressorleden verkade räcka ändå upp - även om en stor portion ödmjukhet lämnade vissa teoretiska möjligheter till att den bestigningen möjligen kunde ha räckt fram om väder och is var extrema under en kort tid.
 
Så det finns "STOR fiskare" bland klättrare också?
Grattis och välkomna till verkligheten!

En som har genomskådat allt detta (Otto von Bismarck) sammanfattade det som:
Det ljugs aldrig lika mycket som före ett val, under ett krig och efter en jakt...
Tror att vi kan klämma in klättringen där också!!!

Sedan har vi lotsen (världs känd!) från en flodångare som sa:
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.
Gissar att de platsar någonstans där också!
 
Jag vet faktiskt inte i detalj. Jag kanner klattrare som gjort andra bestigningen av vissa av dessa turer och sager att dom inte tror att Tomo gjoert turerna sa som han sagt. Nagon tur pa Jourasses ar val ett klassiskt expempel. Jannu verkar osannolikt liksom andra turer i Himalaya. Men vem vet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lillwiken stilar inom bigwall Alpin / Bigwall 22
plommon1 Berget med den finaste klättringen i alperna Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.