Bluetooth-GPS med inbyggd logg?

Hej igen,

Det har slagit mig att det vore trevligt med en liten minneskapacitet i en bluetooth-gps ("puck"), så att den själv kan lagra t.ex. färdväg och hastighet för senare nedtankning till PC. Jag kunde ha svurit att jag sett en dylik modell men nu kan jag inte hitta den.. Tanken är att slippa ha med mer än själva gps:en på träningsrundor.
/Richard

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Lite roligt att ett företag som heter "San Jose Navigation, Inc" faktiskt ligger i Taiwan. ;-)

Hur som helst har jag slängt iväg ett mail med en prisförfrågan och lite annat. Jag postar resultatet när jag fått svar.
/Richard

Ja inom gpsbranchen är det fortfarande "Made in Taiwan" som gäller. De flesta uppstickare verkar vara Taiwanbaserade, Globalsat, Holux, de som ligger bakom iBlue (vad de nu heter) m fl.
Det ska bli kul att höra vad du får för respons på mailet.
Går den att köpa för en rimlig peng kanske årets julklapp-till-sig-själv problem är löst.

"To whom it may concern,

I've taken an interest in your product, the GL-50-BT, and would like to clarify some details.

1. What is the cost of the GL-50-BT? Is there a Swedish or even European
distributor?
2. Will it work with the Fugawi software?
3. Does the BT model have bluetooth ONLY, or is there also a USB connector?
4. Is is it possible to charge the batteries in the unit or will I need
to charge them in an external device?

Sincerely,
Richard Jonson, Sweden"
.....................................

"Dear Richard,

Many thanks for your inquiry of our GL-50-BT Bluetooth Locator.
The questions you requested is as follows:

1. Sample price is USD120.00/set. You can buy from our company directly.
2. I think so. Cause you can set up the output sentence to combine with the Fugawi map.
3. Only transmit the data by Bluetooth.
4. You can charge the unit via USB connector.

If you have any further questions, please contact me freely.
Looking forward to receiving your good news.

Best regards,
Noel Tsou
Regional Sales Manager
San Jose Navigation, Inc"

Verkar ju rätt OK så långt. Jag är lite sugen trots allt...
/R

Ja Delorme Blue Logger finns också. Tog inte med den eftersom den inte verkar gå att köpa utan medföljande usa-karta. 150 USD är väl iofs överkomligt om man har behov av dylik.
@Richard: Kul att du fick snabbt svar. 120 dollar låter som ett ok pris. Vad kan det landa på att få den hemlevererad tror du?

Jag har ingen erfarenhet av frakt från Taiwan, men en gissning baserat på frakt från USA är 20-30 USD. Prylen är ju rätt liten och lätt, men med normala fraktavgifter och transportförsäkringar så springer det ju iväg lite.

Tillägg:
I motsatt riktning får man betala 219 Skr för ett internationellt paket på 1 kg. 2 kg kostar 276 Skr.
[Ändrat av Tumbleweed 2006-11-17 kl 16:40]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips