Blixtar & Dunder i fjällen!!

Hej!
Min pojkväns föräldrar var uppe och vandrade förra veckan vid Grövelsjön, sista dagen upplevde de en fantastisk storm som var väldigt laddad. De blev dock lite skrämda när blixten började slå ner nära dem. Nu är min fråga, hur pass farligt är det med åskväder i fjällen. Jag och min pojkvän åker upp nu på onsdag för att vandra kungsleden mellan Abisko-Keb, finns det nån risk att t.ex. vandringsstavarna kan fungera som ledare??

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Här är ytterligare en nyttig tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14031

Var med om ett duktigt åskväder på fjället förra året, fast förvissade om att vi satt på tryggt avstånd från ett uppbolmande åskväder över Ammarfjället, satt vi och studerade utvecklingen, såg hur blixtarna gick rakt ner i backen, spännande... Vad vi glömde var att titta bakom oss, med ett brak bröt åskan lös rakt över oss, det var bara att söka skydd under ett par låga kullar (fanns betydligt högre kullar runt om oss). Kurade ihop och gjorde oss så platta och ointressanta som möjligt medan blixtarna och åskan dundrade runt om. Kändes som en nära döden upplevelse...efter det fick jag en oerhörd respekt för åska på fjället, men det är absolut inget som avskräcker fortsatta sommarturer på fjället.
Bara man är uppmärksam på vad som är på väg att hända och är beredd på att söka skydd i låglänt terräng så ser jag ingen större fara med åska på fjället.

Någon av er andra som har vettiga tips på detta blixtrande ämne?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips