• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bli rik!

Visst, man kan hitta en självsäljande pryl som man bara visar upp för några grossister och de tar in den utan snack. Man tar beställningar och kör direktleverans till grossisterna som sedan sköter marknadsföring inom respektive organisation.

*Man är ensam om produkten på sin marknad = Inga konkurenter.
*Den är liten och lätt = Billig frakt och hantering.
*Enkel = Kräver ingen support.
*Driftsäker = Kräver inga reparationer, service.
*Någon annan tillverkar och utvecklar, troligen i Asien.
*Köpes billigt och säljs med rejäla påslag i varje led.
*En storlek, färg, modell mm = Minimala risker för felleverans.
*Alla ska behöva prylen.
*Direktlevernser = Ingen egen personal eller lager, du själv hanterar endast varuprover.

Det finns sådana produkter, men de är inte många. Men lyckas man kan man sitta och ta in pengar med minimalt jobb. Om man jobbar bra och rätt när man jobbar och har tur att hitta rätt samarbetspartners, kunder, leverantörer, speditörer mm.

Jag har arbetat på flera lager i olika branscher och sett priserna. De kan köpa en pryl för 6kr, sälja för 38kr och butiken säljer för 115kr.
Andra prylar köper de för 84, säljer för 88. Butiken säljer för 95, eller rent av för 87...
Du bör satsa på den övre sorten.



Annars är eget företag oftast hårt, hårt slit och arbete med långt över 40 timmars arbetsvecka och riktigt låg lön under de första åren. Sedan kan man om man lyckas, anställa en VD som sköter dagliga driften och själv visa sig på styrelsemötena och däremellan håva in pengarna, men vägen dit är mycket lång och få lyckas.
[Ändrat av PK Neelix 2005-07-07 kl 23:18]
 

avslutad210712

Gäst
-Patric-; sa:
bekkis; sa:
Oseriösa (till viss gräns) och seriösa förslag i massor emottages med största tacksamhet!

1. säsongsjobba, jobba som en dåra med vafan som helst gärna flera jobb, var sedan ledig och res eller vad du vill halva året..

2. jobba med ditt intresse.. jag gillar inte detta för vad ska man göra på sin fritid..

3. flytta till din hobby så att du "lever" och kan nyttja all din fritid på ett bra sätt.

välbetalda jobb betyder nästan alltid att man måste göra sig förtjänt av lönen både i tid och engagemang, undantag är politiker och diriktörer på försäkringsbolag och liknande rufflare.

2. Min far startade ett företag där han vidareutvecklade sin hobby för att leva på den och han sa "starta aldrig ett företag med din hobby för då har du inget att koppla av med på fritiden"

Själv har jag valt att inte försöka på ett välbetalt jobb. Inte därför att jag inte skulle gilla mer pengar utan därför att det helt enkelt kräver att man ställer upp på ett annat sätt än vad jag behöver göra idag. Idag värdesätter jag möjligheten till 6,7 veckors semester och ibland kanske ändå längre lite mer än kronorna i börsen. Har några kompisar som tycker att jag skall komma över på deras konsultsida och visst lockar det att byta jobb men samtidigt inser jag att om jag börjar jobba som konsult så får jag ett större ansvar att ställa upp både mot arbetsgivare som mot kunder. Konstigt nog verkar jag vara totalt oumbärlig på jobbet utom när det är dags för löneförhandlingarna för då är det samma låga påslag som för alla andra - nästan i alla fall *S*.
 
Du kan importera Cayin HiFi utrustning till Sverige och sälja dem för halva priset mot vad HIFI-klubben säljer dem för. En förstärkare som kostar 13000:- i sverige kan vem som hälst köpa i kina för 4000:-
Du kan säkert få till en deal om bättre priser om du sattsar stort.

Starta eget!
Starta eget med produktion i Asien! "Ok!"...säger Du och tänker förstås att det redan finns nog med produkter som tillverkas i Asien som inte går att sälja.

Tex saker som tillverkas med stor noggranhet och för hand. Sådana produkter kostar en förmögenhet att tillverka i Europa. Att anställa 20 st kvinnor i Asien kostar i våra ögon sätt nästan ingenting. Starta med en ok lön förde anställda och skapa ett pensionssystem som du får användning för när de ska sluta. De får arbete och pengar till sina barns skolor. Du tjänar pengar om du kan frakta produkten till Europa på ett kostnads effektivt sätt och klarar av att sälja produkten. Du måste bara själv komma fram till vad din produktion ska bestå av.

Jag själv har en "grej" (som jag inte tänker avslöja) i mina tankar som är på gång inom några år. Det kommer att vara ett biståndsprosjekt som enligt kalkyleringar kan bli mycket gynnsamt.

*Låga materialkostnader av högsta klass.
*Minimal transportkostnad.
*Låga personalkosstnader.
*Produktionen kan utföras utomhus såväl som innomhus.
* Människor som tidigare inte haft arbete, delvis handikappade kan arbeta och på sikt försörja sin familj och finnansera skolgång för sina barn.

*Företaget ska drivs på landets basis med lokala chefer, pengarna retuneras till landet och eventuellt överskott ska gå till sjukvård och barnhem.

Och sen kommer man ju till allt det där med regeringar och avgifter,mutor, förskingringar och alla världens problem som kan uppstå innan man är i hamn.

Lycka till!
 
Så här blir du rik

Onekligen en intressant tråd. Så intressant att jag inte kunde låta bli att skriva:)

Här är ett enkelt och konkret förslag om du vill göra mycket pengar. Det kräver dock ett annorlunda sätt att tänka. Vi vänder helt enkelt på slanten, dvs istället för att du arbetar för pengar låter du pengarna arbeta för dig.

Belåna dig för allt vad din ekonomi tillåter och köp aktier i ett företag som heter Pricer, registrerat på Stockholmsbörsens O-lista.

De står nämligen inför en uppgång av sällan skådat slag på börsen det närmaste året. Du kommer tjäna mer pengar än vad du någonsin drömt om tidigare.

Mvh/Fredrik
 
Re: Så här blir du rik

goransson; sa:
Belåna dig för allt vad din ekonomi tillåter och köp aktier i ett företag som heter Pricer, registrerat på Stockholmsbörsens O-lista.

De står nämligen inför en uppgång av sällan skådat slag på börsen det närmaste året. Du kommer tjäna mer pengar än vad du någonsin drömt om tidigare.

Mvh/Fredrik



Allt på ett kort låter MYCKET osäkert....
 
Re: Re: Så här blir du rik

PK Neelix; sa:
goransson; sa:
Belåna dig för allt vad din ekonomi tillåter och köp aktier i ett företag som heter Pricer, registrerat på Stockholmsbörsens O-lista.

De står nämligen inför en uppgång av sällan skådat slag på börsen det närmaste året. Du kommer tjäna mer pengar än vad du någonsin drömt om tidigare.

Mvh/Fredrik


Allt på ett kort låter MYCKET osäkert....

Om alla som läser detta köper nämnda aktie, ja då blir det kursuppgång och vi blir alla rika...
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Så här blir du rik

björner; sa:
PK Neelix; sa:
goransson; sa:
Belåna dig för allt vad din ekonomi tillåter och köp aktier i ett företag som heter Pricer, registrerat på Stockholmsbörsens O-lista.

De står nämligen inför en uppgång av sällan skådat slag på börsen det närmaste året. Du kommer tjäna mer pengar än vad du någonsin drömt om tidigare.

Mvh/Fredrik


Allt på ett kort låter MYCKET osäkert....

Om alla som läser detta köper nämnda aktie, ja då blir det kursuppgång och vi blir alla rika...

Så enkelt allt är :)

Då har jag ett förslag att vi starat "utsidans vänner ab", introducerar oss på börsen och så lånar vi pengar och köper aktier av bara tusan så blir vi alla rika. Att ingen tänkt tanken förut.
 
Uppfinningar!

Uppfinningar är ett bra sätt att tjena pengar, på alla prylgalna, själv jobbar jag på en ficklampa som drivs med solenergi, och en hårtork som ska fungera under vatten!
 
Re: Uppfinningar!

JohnnyL; sa:
Uppfinningar är ett bra sätt att tjena pengar, på alla prylgalna, själv jobbar jag på en ficklampa som drivs med solenergi, och en hårtork som ska fungera under vatten!

Hmpf... har du funderat på att en hårtork kanske inte alls funkar under vattnet? Hår är lättare än vatten, så därför kommer det ju att stå upp hur mycket du än blåser!
 
Re: Re: Re: Re: Så här blir du rik

avslutad210712; sa:
björner; sa:
PK Neelix; sa:
goransson; sa:
Belåna dig för allt vad din ekonomi tillåter och köp aktier i ett företag som heter Pricer, registrerat på Stockholmsbörsens O-lista.

De står nämligen inför en uppgång av sällan skådat slag på börsen det närmaste året. Du kommer tjäna mer pengar än vad du någonsin drömt om tidigare.

Mvh/Fredrik


Allt på ett kort låter MYCKET osäkert....

Om alla som läser detta köper nämnda aktie, ja då blir det kursuppgång och vi blir alla rika...

Så enkelt allt är :)

Då har jag ett förslag att vi starat "utsidans vänner ab", introducerar oss på börsen och så lånar vi pengar och köper aktier av bara tusan så blir vi alla rika. Att ingen tänkt tanken förut.

Jaaa!!! Det bli ju skitbra när aktien har gått upp och alla vill sälja ... hmmm... undra hur marknaden reagerar på det ;)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.