Bli en del av gemenskapen och gör samhällsnytta.

Varför inte ta naturintresset en nivå till om du inte redan har gjort det genom att ta en jägarexamen och bli en del av alla dom 300000 personer som jägarkåren består av ?

Jakten har förutom att den ger utövaren chansen till klimatsmart, gott, nyttig och närproducerad föda även motion, rekreation och naturlig friskvård, dessutom så utförs av jägarkåren fantastiskt mycket samhällsnytta i form av trafikeftersök, viltvård och viltinventeringar varje år.
För den som funderar över miljöaspekten finns det numera blyfri ammunition att tillgå.

Varför inte gå i hop ett gäng och gå en studiecirkel i vinter om tröskeln att gå ensam känns hög, jag lät mig övertalas en gång i tiden och anser att det är ett av dom absolut bästa beslut jag tagit och gett mig många nya vänner, både under kursen och ute i skogen.
Efter genomförd examen så är det naturligtvis helt och fullt frivillig när och om man väljer att köpa bössa och gå ut och jaga, den kan ligga latent valfri tid till man är redo om man så önskar.
Glädjande nog är var femte person som tar examen kvinna, men det skulle vara önskvärt med fler tjejer i skogen.

Jägarexamen kan tas exempelvis som studiecirkel via Studiefrämjandet eller privata alternativ.

Våga ta steget. :)
 
Visst, och med två-tre generationers väntetid till en plats i de lokala jaktlagen
så blir det naturligtvis väl använda pengar?
Visst, vore det fri jakt på t.ex. gris så vore det kanske intressantare - men även
de förvildade skadedjuren är ju reglerade juridiskt. Likadant med vildmink etc...
/Odd
 
Varför inte ta naturintresset en nivå till om du inte redan har gjort det genom att ta en jägarexamen och bli en del av alla dom 300000 personer som jägarkåren består av ?

Jakten har förutom att den ger utövaren chansen till klimatsmart, gott, nyttig och närproducerad föda även motion, rekreation och naturlig friskvård, dessutom så utförs av jägarkåren fantastiskt mycket samhällsnytta i form av trafikeftersök, viltvård och viltinventeringar varje år.
För den som funderar över miljöaspekten finns det numera blyfri ammunition att tillgå.

Varför inte gå i hop ett gäng och gå en studiecirkel i vinter om tröskeln att gå ensam känns hög, jag lät mig övertalas en gång i tiden och anser att det är ett av dom absolut bästa beslut jag tagit och gett mig många nya vänner, både under kursen och ute i skogen.
Efter genomförd examen så är det naturligtvis helt och fullt frivillig när och om man väljer att köpa bössa och gå ut och jaga, den kan ligga latent valfri tid till man är redo om man så önskar.
Glädjande nog är var femte person som tar examen kvinna, men det skulle vara önskvärt med fler tjejer i skogen.

Jägarexamen kan tas exempelvis som studiecirkel via Studiefrämjandet eller privata alternativ.

Våga ta steget. :)

Mycket bra förslag och initiativ! (y)
Vi har 3 kvinnor som jagar hos oss varav den ena jagar i Kukkola, Haparanda som har +50 älgar i tilldelning. Dom sköt 35 älgar fram till fredag.
Dom är över 100 man i laget med flera jaktledare varav 2 st huvudansvariga. En för passarna och en för hundförargänget. Dom kör med drevjakt och då kan det bli en del eftersök när älgarna kommer i högre fart. Det är hundförarnas arbete att söka reda på skadeskjutit vilt. Hon polar ihop med jaktledaren hos oss och förra året sköt hon en 17 taggare.:)
 
Visst, och med två-tre generationers väntetid till en plats i de lokala jaktlagen
så blir det naturligtvis väl använda pengar?
Visst, vore det fri jakt på t.ex. gris så vore det kanske intressantare - men även
de förvildade skadedjuren är ju reglerade juridiskt. Likadant med vildmink etc...
/Odd

Det kan nog skilja väldigt mycket lokalt hur tillgång kontra efterfrågan på jaktmark ser ut, men jag har bara i sommar fått erbjudande om att gå med i två nya jaktlag.

Man kan ju även om man är ett kompisgäng gå samman och arrendera en jaktmark, i många fall kostar en årsandel i ett jaktmarksarrende mindre än hälften av en veckas solsemester kostar även om även det naturligtvis kan variera kraftigt. :)

Sen ska man inte glömma att en bra väg till jakttillfällen kan vara att erbjuda sig att hjälpa Bönderna med Vildsvinsjakt, på vissa platser så ställer dom till stora problem med grödorna lokalt.

Att jakten på tex Vildsvin och mink är reglerad beror naturligtvis på att dom är djur och behandlas med samma hänsyn som allt annat vilt.
 
Senast ändrad:
Det kan nog skilja väldigt mycket lokalt hur tillgång kontra efterfrågan på jaktmark ser ut, men jag har bara i sommar fått erbjudande om att gå med i två nya jaktlag.

Man kan ju även om man är ett kompisgäng gå samman och arrendera en jaktmark, i många fall kostar en årsandel i ett jaktmarksarrende mindre än hälften av en veckas solsemester kostar även om även det naturligtvis varierar. :)

Att jakten på tex Vildsvin och mink är reglerad beror naturligtvis på att dom är djur och behandlas med samma hänsyn som allt annat vilt.

Sedan beror det på var man bor och jagar. Vi är då lyckligt lottade som slipper vildsvinen här uppe (Norrbotten) för jag vet inte om någon jägare el. markägare som vill ha dom i skogen.:)
 
Hur fungerar det här med jaktlag? Jag antar att det alltid utgår från markägaren.
Är det markägaren eller arrendatorn som avgör om han/hon ensam eller i lag med andra ska jaga? Är det så i alla lägen?
Hur är det med sjöfågeljakt på kusten t.ex?
 
Bli en del av gemensakpen och gör samhällsnytta

Gå med i Friluftsfrämjandet och ta med barn ut i naturen. Lär dem om arter och kretslopp och hur vi ska göra i det lilla för att ta hand om vår planet. All förändring börjar med förståelse.

:)
 
Har man hund så blir man väldigt eftertraktad. hund är inkörsporten :)

Jo, det har jag också hört från en nyinflyttad bekant.
Jag har funderat på att ta jägarexamen och i så fall testa sjöfågeljakt här på västkusten. Hur fungerar det med jaktlag i ett sådant läge?
Jag såg på Youtube en norrman som jagar fågel från kajak. Han paddlar på en fjord med hus runt om och det tycker jag ser lite lurigt ut. Får man göra så i Sverige?
 
inte utan hund :)
Nu bor jag mitt i landet så jag jag aldrig funderat på jakt vid kusten, ex efter sjöfågel. Men får för mig att man skall vara bosatt i en kustkommun för att jaga på statligt vatten. För privatägt så är det en markägarfråga.
 
Bli en del av gemensakpen och gör samhällsnytta

Gå med i Friluftsfrämjandet och ta med barn ut i naturen. Lär dem om arter och kretslopp och hur vi ska göra i det lilla för att ta hand om vår planet. All förändring börjar med förståelse.

:)
Bra det också men ta även barnen med ut och visa varifrån maten kommer till butikens plastförpackningar och hamburgarkedjor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raskolnikov Hur nära är man att bli träffad när kulan viner? Jakt 8
Jägare-en naturlig del i skogen. Jakt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.