BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET

BLÅVITA BANDET HAR FÅTT EN LILLEBROR, SKÄRGÅRDSBANDET

I detta nu har ca 120 paddlare erövrat Havspaddlarnas Blå Band dvs Sveriges havskust med kajak och knappa 80 paddlare har lyckats erhålla den finska motsvarigheten Långfärdspaddlarnas Blåvita Band. Den svenska havskusten som paddlingssträcka har en längd på ca 2150- 2450 km medan medan den finska är 1000 km kortare och innebär en paddlingstur ca 1200-1400 km. Dessa kuster utgör för många långfärdspaddlare en kungssträcka, en sorts drömmars uppfyllelse. Tyvärr förblir det här för många en dröm pga praktiska orsaker (att kombinera arbete med semester, med paddling och med familjeliv) för det Blåa Bandet kräver i praktiken för de flesta paddlare 1 ½ månad medan det Blåvita Bandet går att genomföra på en knappa månad.

Därför finns det ett klart behov av en tidsmässigt kortare sträcka men som ändå erbjuder en resa som inte kan köpas för pengar, ett litet äventyr och en stor upplevelse. Och det finns fler än ett sätt att idka vår fina hobby, man behöver nödvändigtvis inte slå tidsrekord mellan punkt A och B och man lär sig mycket, då man stanner i skärgårdsbyarna och talar med de lokala infödingarna och ortsborna. Så förutom en tidsmässigt kortare tur finns det även ett behov av att kombinera långturspaddlingen med vissa teman längs med rutten.

På grund av alla dessa orsaker har Finlands Långfärdspaddlare grundat ett nytt band, SKÄRGÅRDSBANDET

Iden i Skärgårdsbandet är att besöka vissa obligatoriska punkter/platser längs med rutten Kotka – Åland eller Åland – Kotka (på samma sätt som i det Blåvita bandet har riktningen inte specificerats dvs man får paddla antingen i öst-> västlig eller väst-östlig riktning). Och förutom de de obligatoriska punkterna finns det även några fritt valbara sightseeingställen varav åtminstone tre måste besökas. Rutten löper genom den finska skägårdens bästa smultronställen, den erbjuder utsökta smakbitar både av inner- och ytterskärgård och därav namnet Skärgårdsbandet.

Rutten är följande: Fort Slava / Kotka - Svartholms fästning söderom Lovisa - Sveaborg - Raseborg / Snappertuna – Gäddtarmen / Hangö- Åbo slott - Bomarsund / Åland - Kastellholm / Åland. Rutten löper istort sett i öst-västlig riktning och startpunkt kunde vara antigen från Kotka eller från Aland, helt beroende på preferenser. Det finns åtta stycken fritt valbara besöksobjekt och de är Aspö söderom Kotka, kobben Klovaharun i Pellinge, Söderskär / Sibbo, Gustafsvärn / Hangö, Bengtskär (bild8) / Hitis, Borstö / Nagu, Björkö / Korpo, Väderskär / Vårdö/ Åland. Reglerna är i övrigt ganska lika som i det blåvita bandet men här accepteras även en tvåmanskajak och därtill sägs det uttryckligen att det inte är fråga om en tävling. I den sista paragrafen konstateras det att FlåP administrerar Skärgårdsbandet och har rätt att göra ändringar i reglerna.

Ett av ruttens huvudtema är fästningar / borgar vid längs med finska kusten, vilket gör historien synnerligen levande (1788-1789, 1808-1809, Krimkriget 1852). Men det finns även annat: skärgårdsbyar, natursköna platser svenskbygder, finskbygder mm Ruttens längd beror självfallet på antalet valfria sightseeingpunkter och då jag genomförde den första paddlingen av bandet blev längden på ca 750 km och jag besökte 7 av de valfria 8 målen.

Skärgårdsbandet instiftades 2005 och har hittils erövrats av tre paddlare :
1) Johan Holmberg, sommaren 2006
2) Tom Sundman, sommaren 2009
3) Tove Sundman, sommaren 2009

Lär mer om bandet på Finlands Långfärdspaddlarnas hemsida www.retkimelojat.fi
 
Ett skärgårdsband för den svenska kusten ?

Kanske Skärgårdsbandets ide kunde även tillämpas för den svenska kusten,

Till exempel starten kunde vara i Uppsala och sedan ner med ån till Mälaren och till Sigtuna därefter ut till havet via Södertälje och sedan längs med kusten söderut ner till Kalmar eller Karlskrona och längs med färden ett antal obligatoriska sightseeingpunkter (slott, skärgårdsbyar, fästningar, medeltida städer mm).

Jag är helt säker på att det finns många paddlare / frilutsmänniskor som nog har rest mycket i t.ex Thailand och Australien men som inte har bekantat sig med "smultronställena" i sitt hemland.

hälsn Johan
 
fyra variationer godkänns

Hmjaa det blir totalt fyra olika variationer av att erövra Skärgårdsbandet, som samtliga godkännes (och det finns ett skillt diplom för varje variant). Det här betyder att Skärgårdsbandets rutt kan paddlas antingen med kajak eller canadensare och färdriktingen är antingen mot öst (dvs Åland -> Kotka) eller väst ( dvs Kotka -> Åland).
hälsn JOHAN
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
delfinen Blåvita bandet och insjöbandet vuoksenbandet år 2017 Paddling allmänt 1
delfinen Blåvita bandet och stora skärgårdsbandet år 2016 Paddling allmänt 1
delfinen Stora Skärgårdsbandet och Blåvita Bandet säsongen 2015 Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet - Blåvita Bandet Paddling allmänt 5
Pekka Paddlare Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet säsongen 2013 Paddling allmänt 0
delfinen Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet Paddling allmänt 0
delfinen Finska kusten sommaren 2011 - Blåvita bandet Paddling allmänt 2
delfinen Nya erövringar av det Blåvita Bandet ! Paddling allmänt 0
delfinen Långfärdspaddlarnas Blåvita Band -2008 Paddling allmänt 0
ravn Blåvita bånd?? Paddling allmänt 1
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
PS-VKF Första målgång i K2-Bandet Paddling allmänt 0
aizing Blå Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Två-nya-erövringar-av- det-rödvida bandet Paddling allmänt 4
delfinen Blå Vita Bandet har ny hemsida Paddling allmänt 0
deeppowder Blå bandet någon? Paddling allmänt 15
nippon Blå bandet Paddling allmänt 2
kennedy Blå bandet Paddling allmänt 1
zzz Blå-Vita Bandet Paddling allmänt 1
Blå vita bandet? Paddling allmänt 2
seayak Blå Bandet - urspårat? Paddling allmänt 46
1145 ang. regler för "Blå bandet" Paddling allmänt 1
Blå bandet Paddling allmänt 1
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.