Bjursås - Ärtknubben

Hej,
Jag undrar om det finns några därute som har erfarenhet att gå Vildmarksleden borta i Bjurs? Och om någon har gjort det under vintertid?

Jag skulle vilja vandra upp till Ärtknubben men jag vet inte om det är alltför komplicerat nu med all snö?

Finns det någon som har erfarenhet? :)

Rekommenderas det att gå närmare våren istället?
Leden är 35 km lång läste jag, det går väl fint att göra på några timmar antar jag?

Har ni annars några rekommendationer på leder, vandringsrutter, både långa som korta, kring Falun/Borlänge/Leksand/Rättvik/Mora?

Med vänlig hälsning, Erika
 
Hej Erika!

Kul att fler vill upptäcka Ärtknubben, en av Dalarnas bästa utsikter tycker jag.

Vintertid så går det skoterled nästan identisk med Vildmarksleden då snötillgången är tillräcklig för det (som hittills i år). Den enda biten som inte är identisk med sommarleden är egentligen Rexbo-Faxberg-Sörskog.
Ofta så är det mycket snöskotrar i området januari-mars, så man bör se upp man om man vill vandra denna vintertid. Det förtar även det mesta av den lugna vildmarkskänslan tycker jag.

Från maj månad borde det gå att vandra runt, men den norra delen av leden ligger högt och håller snö länge (har skidat i området i slutet av april utan problem) Norra delen "norr om grusvägen" består till det mesta av vidsträckta myrar och brukar inte torka upp någorlunda fören juni, Så vill du gå tidigt på året så räkna med att det är blött. En del myrar är spångade, men långt ifrån alla.
Mitt tips är att vänta till i slutet av maj.

Leden är 35km, men väldigt kuperad i stort sätt hela vägen, kan inga totala höjdmetrar på den, men det tar en lång dag. Jag skulle nog välja övernattning någonstans på vägen om inte annat för mysfaktorn blir högre då. =)

Leden röjdes och märktes upp bättre för ett par år sedan (blå färg) Men den kan vara bitvis otydlig i de övriga områdena.
Löptävlingen Vildmarksloppet går runt leden i september sen ett par år tillbaka, vilket har bättrat på stigen en del.

Efter vägen finns vindskydd (liten eldstad)på Faxberg, med nästan lika storslagen utsikt som från Knubben. Vid Flymyrkojan finns det eldstad ute och inne och primitiva sängplatser. Vindskyddet och eldstaden på Ärtknubben börjar tyvärr bli i risigt skick, ibland finns lite ved, ibland inte. Kan vara svårt att hitta död ved att elda med uppe på berget.

God tur!
 
"Leden är 35 km lång läste jag, det går väl fint att göra på några timmar antar jag?"

Om du går, i snö, så lär det ta betydligt mer än "några timmar"! Du lär väl klara det på en dag om snön inte är för svårgången, men det blir knappast njutbart på slutet, om du inte är väldigt vältränad.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av leden, även om jag länge haft funderingar på att gå den.

Finns en vandringsled runt Siljan.
Söder om Borlänge ligger Gyllbergen med flera vandringsleder.
Sydöst om Ludvika ligger Malingsbo-Klotenområdet med en rundslinga (på har jag för mig ca. 45 km; googla!) samt några leder runtomkring.
 
Gyllbergen är fantastiskt både sommar och vintertid! Kan rekommenderas framför Vildmarksleden vintertid, även om Ärtknubben är fin!

Hojta till om du vill ha tips kring Gyllbergen =)
 
Tusen tack för alla informativa svar och att ni kommer med tips.Vad glad jag blir :) Jag tror nog det får bli en tur till Ärtknubben närmare sommaren.

Men Viktor, du får gärna ge mig lite mer info om Gyllbergen :) Googlade och det ser ju jättehärligt ut. Men, kan man vandra längst med leden nu vintertid? Eller är det endast ämnat för längdskidåkare? Jag är inte riktigt någon hejare på längdskidor men om terrängen är platt och inga lutningar finns så ska väl t.o.m en sån som jag kunna dra ut med längdskidor :)
 
Gyllbergen vintertid betyder i regel skidåkning, antingen på de preparerade lederna (många liknande eller identiska med sommarlederna), eller i obanad terräng på turskidor, något jag själv tycker är härligast! Men det ställer givetvis högre krav på rätt utrustning och kunnande med karta och kompass.

https://www.skidspar.se/dalarna/borlange/gyllbergen finner du aktuell information om spåren. Just nu verkar snötillgången vara helt ok, men tycker nog det är finast framåt i mars-april.

Här https://skidspar.se/bilder/21cb5d289ff7de5c333701cbac2b512f.png är en okay spårkarta.

En längre dagstur ( om man inte är ute för att "träna" längdskidor i högre fart) jag kan rekommendera är att starta vid Gylle fäbod (änden av bilvägen), skida via Stora Spånsberget till Dragsjön och Dragbergsstugorna. Vidare norrut efter sjön och upp till Lång-Älgsjön och senare Stora Älgsjön, för att sen ta spåret österut tillbaka till Gylle Fäbod.

Vill man göra en t.ex 2 dagars tur så föreslår jag övernattning kring Dragsjön. Det finns en mysig kolarkoja lite för sig själv ca 500m norr om Dragbergsstugorna upp efter sjön. Fin plats att övernatta och elda på. Finns 2 britsar och "spis" inne i kojan. Dag 2 fortsätter du västerut bort till Prästbodarna (bra spår vid god snötillgång, spåras inte lika ofta som de östliga spåren) Vidare från Prästbodarna till Stora Älgsjön och sen spåret österut tillbaka till Gylle fäbod.

Gyllbergen är kuperade, men har kanske inte lika mycket branta backar som vildmarksleden. Efter ca 6km på väg mot Dragsjön så finns en längre och brantare utförslöpa med en lite elak kurva.
Första delen upp från Gylle Fäbod stiger en hel del uppför. På väg "hem" från stora Älgsjön är det sakta nedför hela tiden utan några större tekniska svårigheter.

Passa på att komma ut och åk mer längd, Gyllbergen är riktigt härligt vintertid med riktig vildmarkskänsla! Ta god tid på dig bara och njut.