Björkliden Arctic Mountain Marathon (BAMM) 19-20 aug

En liten påminnelse:)

BAMM är en tvådagars fjällorientering där lagen bär med sig all utrustning för två dagar och en natt på fjället, dvs mat, tält, sovsäck, kök, kläder etc. Lagen består av två personer.

BAMM har sträckor som passar alla: 30, 50 och 70 km totalt på två dagar. 50 och 70 sträckorna är uppdelade i klasserna herr, dam och mix men i 30 tävlar herr, dam och mixlag mot varandra.

Välkommen till Björkliden 19-20 augusti för två fina tävlingsdagar i underbar fjällmiljö. Besök hemsidan http://www.bamm.nu för anmälan och mer information.
 
Frågor

Skulle vilja ha kontakt med någon som har sprungit BAMM tidigare för att ställa en del frågor. Jag och polaren ska springa för första gången nämligen och det är en del saker som inte är helt självklara.

Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att svara på "1000 frågor"?

Tack på förhand
 
Hej

Mejla dina frågor till bamm[at]bamm.nu så svarar jag på det jag kan. Jag är med i arrangörsstaben och har sprungit själv så något kan jag kanske bidra med:)

Om du hellre vill prata kan du mejla ditt nummer så ringer jag upp.

Eller så ställer du frågorna här:)

Mvh / CN
[Ändrat av connil 2005-06-20 kl 15:57]
 
fråga på

Sprang bamm 50 för första gången 2004 och kom 4:a.
Svarar så gott jag kan på alla tänkbara frågor.

/Tobbe
 
Jag och sambon spånar lite på hur det skulle vara att springa mixklassen, t ex 50 eller 70. Vi löptränar båda 3-4x/v, jag kör en del ryggsäck vilket hon inte gör (än). Backtränar ibland, har tillgång till ett kuperat löpspår.
Vilka skor ska vi satsa på? Räcker rena OL-skor för oss som är vana att springa med "riktiga" löpskor?
Och hur mycket ska vi träna för att slippa skämmas ihjäl?
 
lite tips och tankar

Förutom ett par orienteringsträningar i veckan körde jag ett par pass i veckan på ca 2-3 mil på sörmlandsleden med ca 6-7 kg i ryggsäcken.
Till det lade jag också ett backpass i veckan med ryggsäck uppför en slalombacke i närheten.

Den träningen räckte ganska bra (allt e relativt, man kan alltid träna mer) tycker jag. Vi låg 3:a ett tag men tappade en placering på slutet pga ett dåligt vägval.
I år har jag pga skador inte sprungit så mycket utan mest cyklat. Får se hur det löser sig och om det blir någe bamm över huvud taget. Kanske 70 klassen i så fall.

För att klara sig igenom skulle jag tippa att det gäller att vara van att springa med ryggsäck, det är lite annorlunda, och även i terrängen i en 4-5 timmar utan att säcka ihop totalt.
Allt beroende på klass och ambitionsnivå såklart.

Det är också bra om man har testat vilka typer av energitillskott som funkar för en själv så man inte blr dålig i magen. Exempelvis gillar jag att springa med högkoncentrerad maxim elctrolyte medan min polar blir dålig av det.
Testa även energikackor när det är lite kalla. Fick nästan slita sönder tänderna för att käka mina maxim förra året.
Nu kör jag med egenbakade runekakor, sök här på utsidan, som är alldeles lagom mjuka.

Angående skor:

2004 sprang jag i gammla modellen av vj sarva (multisportsko med metalldubbar) och det funkade kanonbra.
Sarvan använder jag också till orientering eftersom jag har haft diverse problem med fötter och knän när jag använd olskor.
I år har jag försökt använda nya sarvan men det är något som gör att mina hälsenor inte klarar den riktigt.
Ska införskaffa ett par formgjutna sulor och se om det gör skillnad.
Annars är olskor sköna att springa i då dem är lätta både torra/blöta samt ger grymt grepp.

/Tobbe
 
Vätskekontroller

Hur är det med vätska utmed banorna? Finns det ens eller är tanken att man bär med sig vätska för hela loppet? Finns vätska vid övernattningen?
 
vätska (vatten) finns att tillgå längs hela banan ;-)
(det är ju så i de svenska fjällen, även när det inte är tävling)
 
Fler frågor

Nu är allting ordnat, anmäld och klar. Biljetter fixade osv. Bara lite utrustning kvar att fixa. Har tidigare sprungit med en Salomon-rygga så jag tror det blir till att investera i den lite större modellen som jag har sett är populär bland multisportare.

Vad använder ni för sovsäck? Finns det några krav för vilken temp den ska klara? Har just nu en Haglöfs som jag trivs bra med men den är lite stor även med kompressions-påse. Har sneglat lite på Haglöfs LIM-sovsäck som verkar liten å behändig. Kan ni rekommendera någon som är godkänd i de flesta multisport-tävlingar/bergsmaror?

Det var nog allt för den här gången ...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...