Bisarr utrustning?

Kirk's Kamms ser lite skojiga ut:
image015.jpg

Finns flera lite uddra säkringar på Needle Sports Nuts Museum:http://www.needlesports.com/NeedleSports/nutsmuseum/nutsmuseum.htm

Forrests "Roll-Your-Own" (i mitten) var ett innovativt försök att göra något av jammade knutar

forresttritonetc.jpg

Forrest var ett företag som på 70-talet gjorde många innovativa klätterprylar som med undantag för copperheads floppade nästan allihop. Nja, inte riktigt sant, för isyxorna var fantastiskt stryktåliga och bra. Utseendemässigt före sin tid:
3m13oe3l05Y25Q55R3b1p2d4bf1fa1ce91fc3.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag hade länge ett par "Slugs" från Faces hängandes på selen, inköpta på "Busters" på söder. Liknande finns på needlesports museumsida som länkats till i tidigare kommentarer. Det är en kil med en rörlig kam, lite som en ballnut, men med skillnaden att ballnuts faktiskt funkar! Vet inte om jag fick till en enda schysst placering med dom...

Den ursprungliga "Cloggern" från Clog skulle nog orsaka rysningar hos de flesta idag. Det hindrade dock inte mig från att använda den på åttiotalet.

Så här långt tror jag att anticammarna tar priset. Dels för ansträngningen att tillverka dem. Sen att släpa upp dom på en hyfsat krävande led...

För er som är entusiastiska med återvinning: Knyppla ihop en ultramodern sele från ett halvgammalt Toyota bilbälte.

Om du inte riktigt litar på skyhooks med silvertejp: Tvillingtricam storlek 00 som passar små fingerhål.

Ultralätt: Säkringsdon med snöre.

Bilagor

• Sele.jpg
    Sele.jpg
    28.3 KB · Visningar: 428
  • TvillingTricam.jpg
    TvillingTricam.jpg
    19.9 KB · Visningar: 351
  • Säkringsdon.jpg
    Säkringsdon.jpg
    17.9 KB · Visningar: 365

Få Utsidans nyhetsbrev