Bindningar till tur/teleskidor

Jag har hittat ett par Åsnes mountain extreme på utförsäljning. Skidorna saknar bindning och jag behöver hjälp med att välja bindning och vad jag ska tänka på när jag monterar bindningen.
Skidorna ska användas för kortare fjällturer utan tung packning både på platten och uppför/utför.

Råttfälla

Bindningen beror på skon, är det NN 75mm du menar? Isåfall:

Ska du ha dem till tur, köp inte kraftiga kabelbindningar typ chili. Råttfällor är mycket lättare att gå med (mindre böjmotstånd), väger och kostar mindre.

Har för mig att monteringsanvisning följer med bindningarna: De tre pinnarna ska vara i skidans tyngdpunkt, skruvarna ska fixeras med epoxylim.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag skulle välja kabelbindning

Jag skulle välja en kabelbindning typ RIVA I till III, de är utmärkta att åka tur med och avsevärt skonsammare mot sulan på pjäxan än en bygelbindning. Desssutom slipper man djävlas med att de tre hålen i sulan är fyllda med snö när man ska spänna på sig skidorna efter rast.

Ja, ok då

Riva-bindningarna är OK till turåkning. Men chili är lite hård.

Sen beror det på skon oxå. har man en mjuk läderpjäxa så kan kabelbindning hjälpa till att ge lite mer styvhet.

längd bindning

Min uppfattning är att det "inte går" att åka skidor i kabelbindningar. Välj en längdbindning för den lättare turåkningen. Jag kör helst skate skidor på turen om föret tillåter (överlägset bäst för fjällcruising), annars vanliga löparskidor. Om jag ska åka utför åker jag med T1or och riva...

Re: Råttfälla

Vandrare; sa:
Bindningen beror på skon, är det NN 75mm du menar? Isåfall:

Ska du ha dem till tur, köp inte kraftiga kabelbindningar typ chili. Råttfällor är mycket lättare att gå med (mindre böjmotstånd), väger och kostar mindre.

Voilé Three pin & cable: Kan köras både med eller utan kabel beroende på lust och behov. Har ett par själv som jag är nöjd med. Fast man får nog inte göra några våldsamma vurpor när både råttfällan och kabelbindningen är monterad. Risken för skador är nog ganska hög då eftersom pjäxan knappast "löser ut".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips