Bindningar till träskidor.

Hej, har precis gjort ett par träskidor för turåkning. Det enda som saknas är bindningarna. Har tittat på lite olika alternativ. Vit blixtens vsnliga vill jag helst itne ha eftersom dom nöter mycket på skorna. Tegnäsbindningarna verkar bra men så otroligt fula. Finns det andra alternativ? Vad använder ni? Har jörnkängan antifrys.
 
Skall du bara ut och promenera på skidorna fungerar vad som helst som är snyggt. Skall du däremot ha funktion och ett system som gör det möjligt att åka skidor rekomenderar jag alpina och deras crosscountrymodeller i både sko och bindning. Har dem på mina tegsnäs för jakt och tur och de ger verkligen funktion.
 
Tydligen

används Jörnkängan antifrys av soldaterna i Arvidsjaur. Kanske kan vara värt att kolla upp vad de har för bindingar. Hur är sulorna på dina kängor funkar de med kabelbindingar?

Thure
 
Hej, har precis gjort ett par träskidor för turåkning. Det enda som saknas är bindningarna. Har tittat på lite olika alternativ. Vit blixtens vsnliga vill jag helst itne ha eftersom dom nöter mycket på skorna. Tegnäsbindningarna verkar bra men så otroligt fula. Finns det andra alternativ? Vad använder ni? Har jörnkängan antifrys.[/QUOTE

Frpga, har du "gjort-gjort" ett par träskidor på egen hand? Det hade ju ver spännande att få ta del av isåfall i form av ngn bild el dylikt... :) om möjlighet finns dvs.

Mvh
Jonas
 
Det känns som att kabelbindning kanske skadar skorna för mycket. Både fram och bak. Jag är inte 100 på om antifrys sulan är gjord för kabelbinding. Har inte fått mina ännu men dom borde bli klara nu vilken dag som helst.

Skidbygget är en del av linjen friluftsliv, hantverk och ledarskap på sjöviks folkhögskola som jag går nu. Sitter på ipaden nu så kan inte sätt upp några bilder men kan göra det nästa gång jag sitter vid datorn :)
 
Riktigt fina skidor. Kan du inte berätta lite mer om dom. Längd, bredd och hur du tillverkade dem och fick till spann osv. Skulle var intressant =)
 
Nu har jag dom inte här men kan berätta hur jag gick till väga. Jag använde ett par existerande skidor som grundmodell, jag vet inte exakt längd men tror det kan vara 210-220cm. Skidorna jag använde som modell hette polar express eller nått om jag minns rätt. Men jag ville ha mera midja än dem så jag märkte ut den bredaste delen fram och bak och den smalaste delen (fotplattan) i mitten, la till ca 1/2-1cm per sida där den var som bredast fram och bak och ritade sen med linjal ett streck från tjockaste delarna in till fotplatan. Toppen ritade jag i princip av som den var men la till en halv cm runt hela så det passade min modifiering.
Själva plankan började jag med att hyvla helt rak och om jag minns rätt 18mm tjock, sen sågade jag ut skid-formen. Jag tog båda skidorna ur samma breda planka så att träet skulle bete sig likadant på båda skidor.
Sen ritade jag ut skidans tjocklek i profil. Igen mätte jag på modellskidan den tjockaste (fotplattan) och de två tunnaste delarna och drog ett streck emellan. Den tunnaste delen fram sträcker sig ca 1dm. Och tjocknar till igen precis på toppen.
Sen spgade jag snitt längst hela skidan så det blev lättare att hyvla bort träet. Minns tyvärr inte exakta namnen på verktygen vi använde. Efter det hyvlade jag snett längst kanterna för att få bort lite tyngd men ändå behålla hållbarheten.
Spannet finns naturligt i träet så det är viktigt att man hyvlar profilen på rätt sida. Vill man ha mer spann gör man dem smalare helt enkelt. Toppen på skidan ångade vi (efter att den legat i vatten ett dygn) och satte i en hemmagjord böjställning. När den legat 1-2 dygn i böjställningen tog jag ut den och sicklade den för att få slätare yta. Till slut oljade jag dem med linolja 4-5 gånger, lät dem torka och tjärade undersidan.

Nu är planen att jag ska göra egna läderbindingar i veckan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
Bindningar Turskidåkning 0
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.